اروپایی‌ها خریدار پارچه‌های سنتی ایرانی هستند

اروپایی‌ها خریدار پارچه‌های سنتی ایرانی هستند

سیده فاطمه خادمیان از فعالان صنایع دستی مهدی‌شهر (سنگسر) سمنان است که توانسته دست‌بافته‌های سنتی مهدی‌شهر را احیا کند و تاکنون سه اثر او در رشته‌های شال شماره دوزی سنگسری (مکنه)، لباس زنان ایل سنگسر (کژین) و رومیزی ناهارخوری، نشان ملی اصالت را کسب کرده‌اند. همچنین اثر این هنرمند صنایع دستی با عنوان «شال شماره‌دوزی» در رشته «رودوزی سنتی»، در برنامه داوری نشان بین‌المللی صنایع‌دستی سال ۲۰۱۶ موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است.
به گزارش ایلنا، وی ابتدا بافت کژین را احیا کرد و سپس سراغ احیای جاجیم رفت و در ادامه کار را با احیای بافت سَگیرا (سرگیرای سنگسری چادری رنگی و چهارخانه یا شطرنجی‌شکل) ادامه داد.
خادمیان درباره وضعیت تولید و میزان فروش خود در شرایط سخت کرونا و تحریم‌ها می‌گوید: کرونا آسیب‌های زیادی به فعالان صنایع‌دستی زد. بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند ولی ما سعی کردیم کار را گسترش دهیم. بسیاری از افرادی که برای من کار می‌کنند سرپرست خانوار هستند، آنها‌ را بیمه کرده‌ام و از آنجا که می‌توان برای بافت پارچه در خانه کار کرد، اشتغال خانگی ایجاد کرده‌ام. فروش‌های من به صورت بومی و محلی حتی در فروشگاه‌ها به صورت زنجیره‌ای و در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی به صورت اینترنتی انجام می‌شود و درواقع فروش سنتی و مدرن را در کنار یکدیگر انجام می‌دهیم. در عین حال فروش چمدانی و حتی تجاری برای محصولات ما به خارجی‌ها رونق دارد. البته فروش مجازی را نیز فعال کرده‌ایم. کارهای ما را اروپایی‌ها می‌پسندند و همچنین مشتریانی از عمان و سوئد داریم، چراکه سوئد کشوری سردسیر است و خواهان پارچه‌های پشمی ما هستند.