حال خوب با کارهای کوچک

امید حق‌پرست، تهیه‌کننده و مجری «شادگرام» از اهداف این برنامه می‌گوید

حال خوب با کارهای کوچک

فضای مجازی را نمی‌توان نادیده گرفت؛ این یک واقعیت است که مردم و مسؤولان باید بپذیرند. حدود یک دهه است که فضای مجازی و اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام و واتس‌اپ وارد زندگی مردم جهان شده و به نوعی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی این روزها شده‌است. شاید اوایل طی اظهارنظرهایی می‌شد که با آنها مقابله کرد اما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که باید برای استفاده از این فضا فرهنگسازی انجام داد و مردم و مخاطبان را از وجه مثبت و منفی این فضا مطلع کرد. افراد زیادی از این فضا امرار معاش سالم و حلال می‌کنند و برنامه‌هایی هم در فضاهای مجازی وجود دارد که برای کودک و نوجوان و بزرگ و سالمند مفید است. اطلاع‌رسانی از این فضا یکی از اهداف برنامه «شادگرام» است که هر هفته از شبکه دو روی آنتن می‌رود. این برنامه با هدف اطلاع‌رسانی از فضای مجازی و پرداختن به موضوعاتی که حال مخاطبان را به سمت بهتر شدن می‌برد، ساخته شده و اکنون در فصل دوم خود قرار دارد. تهیه‌کننده و مجری جوان شادگرام در گفت‌وگویی با روزنامه جام‌جم درباره اهداف تولید این برنامه گفته است.

«شادگرام» و استفاده درست از فضای مجازی
ایده ساخت برنامه «شادگرام» از سال ۹۷ شکل گرفت. این برنامه با اشاره به استفاده درست از فضای مجازی تولید شده و قصد دارد راه درست استفاده از این فضا را به مخاطبان آموزش دهد. برنامه‌های پیش از شادگرام درباره فضای مجازی بیشتر به صورت ارشادی و توصیه به مخاطبان ساخته شده بود. فصل اول برنامه شادگرام سال ۹۹ در۲۰ قسمت روی آنتن رفت. فصل دوم شادگرام در ۳۰ قسمت تهیه شده که پخش آن از شب یلدا آغاز و تاکنون چند قسمت از این برنامه پخش شده‌ که مورد استقبال مخاطبان واقع شده‌است. شادگرام هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت ۱۵و 30 دقیقه روی آنتن شبکه دو می‌رود و مخاطبان می‌توانند هر هفته این برنامه شاد و مفرح را دنبال کنند.



 یادبود پیشکسوتان
 برنامه شادگرام جدا از آموزش چگونگی استفاده از فضای مجازی به مخاطبان سراغ پیشکسوتان تلویزیون رفته و با آنها مصاحبه و گفت‌وگو داشته است. این بخش از برنامه با این هدف تولید شده‌ که تا وقتی عزیزان و پیشکسوتان زنده هستند، باید یادی از آنها داشته باشیم نه این‌که تا فوت کردند یا در بستر بیماری افتادند، با انتشار پست یا استوری در فضای مجازی بخواهیم نشان دهیم که به یاد این عزیزان هستیم. متاسفانه بسیاری از عزیزان و پیشکسوتانی که در برنامه شادگرام حضور داشتند اکنون بین ما نیستند، هنرمندانی مثل خانم ملکه رنجبر، آقای داریوش اسدزاده و خانم صدیقه کیانفر آخرین گفت‌وگوهای خود را با برنامه شادگرام داشتند و از این بابت خوشحالیم که قبل از فوت این عزیزان، یادی از این هنرمندان پیشکسوت کردیم و با این عزیزان گفت‌وگویی داشتیم.



 تفریح و سرگرمی در کنار آموزش
رویکرد برنامه شادگرام خوب کردن حال مخاطبان است، ما در این برنامه حرف از انرژی مثبت می‌زنیم و هنرمندانی را به شادگرام می‌آوریم که با یک کار کوچک، حال خود و چند نفر دیگر را خوب می‌کنند. مثلا هنرمندی داریم که با درست کردن یک لقمه نان و پنیر و بردن آن برای پاکبانان و گفتن یک خداقوت به آنها حال خود و چند پاکبان را خوب می‌کند یا هنرمند دیگری که برای پرندگان ارزن می‌خرد و هر روز برای آنها دانه می‌ریزد و با این کار کوچک انرژی مثبتی را به جریان می‌اندازد. دلیل به تصویر کشیدن کارهای مثبت کوچک این است که به مخاطب آموزش دهیم که با کوچک‌ترین کارها هم می‌توان حال خود و دیگران را خوب کرد و کمی از فضای خسته‌کننده‌ای که وجود دارد، دور شد. قرار نیست مخاطب با دیدن شادگرام فقط بخندد، قرار است کمی حالش خوب شود و راه انتقال این حال خوب به اطرافیانش را بیاموزد. در این برنامه قرار است از حقیقت به شادی برسیم. در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی به مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پرداخته می‌شود و ما فقط می‌خواهیم با یک رویکرد متفاوت مخاطبان را کمی از این فضا دور کنیم و به آنها روحیه دهیم. همه بخش‌های شادگرام فقط برای انتقال انرژی مثبت طراحی شده است. ما در این برنامه راه‌حلی برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی نداریم و فقط می‌خواهیم مخاطب مدت زمانی را که به دیدن این برنامه اختصاص می‌دهد، شاد باشد و لذت ببرد و از طرفی آموزش چگونگی حضور در فضای مجازی را داشته باشیم. شادگرام در نظر دارد در کنار تفریح و سرگرمی یک کار آموزشی هم انجام داده باشد.




 حال خود و دیگران را خوب کنید
بیشتر صحبت‌های برنامه شادگرام با مهمانان خود، پرداختن به موضوعات کوچک است که اگر بخواهید حال خود را خوب کنید، چه کار می‌کنید یا چه کار کنیم تا حال مردم خوب شود، اگر کسی حالش بد است چطور حال آنها را خوب می‌کنید و دوست دارید شما حال مردم را خوب کنید یا دیگران حال شما را خوب کنند یا این‌که به عنوان یک هنرمند طنز یا کسی که سال‌ها در تلویزیون حضور داشته چه راه‌حلی برای خوب شدن حال مردم دارید؟ تمام تلاش ما این است که مرحمی برای دردهای مخاطبان باشیم و حال آنها را هر چند کوتاه، خوب کنیم. از خیلی از هنرمندان برای حضور در برنامه شادگرام دعوت کرده‌ایم اما برای ما تمایل این هنرمند برای حضور در برنامه و انتقال حال خوب به مخاطبان مهم است. با برخی از هنرمندان که تماس می‌گیریم، علاقه‌ای به حضور در برنامه ندارند و می‌گویند که حال مردم خراب است و اگر از این حرف‌ها بزنیم در فضای مجازی مورد اعتراض و اهانت قرار می‌گیریم اما برخی دیگر هم می‌گویند چه خوب که از من برای حضور در این برنامه دعوت کرده‌اید و ابراز امیدواری می‌کنند که با حضور آنها هر چند کوتاه اما حال مردم خوب شود. شادگرام فقط به حضور هنرمندان بسنده نکرده و در برخی از برنامه‌ها حتی به سراغ افراد نظامی و پزشکان هم رفته‌ایم. هر کسی که بتواند کمی حال مردم را خوب کند و انرژی مثبتی را انتقال دهد، مهمان برنامه شادگرام خواهد بود.




 نامی برگرفته از اپلیکیشن‌ها
انتخاب نام شادگرام برگرفته از اپلیکیشن‌ها در فضای مجازی است. در بخش نمایشی شادگرام یک خانم ۶۵ساله داریم که قدم به قدم درگیر فضای مجازی شده و با چالش‌ها و رخدادها در فضای مجازی آشنا می‌شود. این بخش به‌جز وجه نمایشی، شاد و کمدی که دارد یک پیام آموزشی هم برای مخاطبان دارد که بدانند چگونه در فضای مجازی حضور داشته باشند تا به آنها آسیبی نرسد. می‌خواهیم زمینه‌های مناسبی را در این فضا به مخاطب نشان دهیم و آنها را از خطرات احتمالی مطلع کنیم. هر پیام درستی را می‌توان به صورت غیرمستقیم و از طریق نمایش به مخاطب منتقل کرد. قصد ما از این بخش نمایشی ارسال پیام به مخاطبان بزرگ و کوچک برنامه است که چگونه می‌توانند از این فضا درست استفاده کنند.