کوتاه از جامعه

کوتاه از جامعه

دارو هست، دارو نیست!
این روزها بیماران در کنار دغدغه بیماری باید با مشکلاتی مانند نبود دارو و هزینه‌های بالای درمان نیز دست و پنجه نرم کنند. رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود دارویی در کشور گفت که برای سه ماه آینده با کمبود 190 قلم دارو مواجه هستیم. این درحالی است که برخی شهروندان از نبود داروهای عمومی مانند اکسپکتورانت و دیفن‌هیدرامین نیز گلایه دارند با این حال مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادعا می‌کند در این خصوص نیز کمبودی وجود ندارد.
در تازه‌ترین اظهار نظر درباره کمبود دارویی در کشور بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کمبودهای دارویی برای یک ماه آینده ۵۰ قلم و برای سه ماه آینده ۱۹۰ قلم است. وی افزود: از سه ماه قبل که مسوولیت سازمان غذا و دارو را به عهده گرفتم، پیش‌بینی‌ها برای کمبود داروهای اولویت‌دار در یک ماه پیش رو انجام گرفت که به 5/1 میلیارد دلار ارز نیاز بود، چون مجلس سال گذشته برای تأمین کل دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۰، دو میلیارد دلار در نظر گرفته بود.
وی ادامه داد: این مبلغ در سال ۹۷ رقمی برابر ۳.۹ میلیارد دلار بوده و مشخص بود که این شرایط باعث کمبود خواهد شد چراکه در همان پنج ماهه اول سال، دو میلیارد دلار ارز مصرف شده بود.
دارایی عنوان کرد: ما برای نیمه دوم سال هیچ ارزی نداشتیم و تأمین ارز برای نهاده و مواد اولیه دارویی کاری سخت و حساس است که دو تا چهار ماه تأمین و تولید آن زمان می‌برد.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سرانجام با دستور مستقیم رئیس جمهور ما در نیمه دوم سال توانستیم پوشش ارزی ۷۰۰ میلیون دلار را بگیریم که از ماه گذشته شروع شد و با اولویت‌بندی مناسب کمبودهای تأمین داروهای خاص و مهم برطرف شده است.
 کمبودهای دارویی کاهش یافته است
 محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز درباره کمبود دارو با اشاره به این که کمبودهای دارویی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: همواره در اکثر کشورهای دنیا، برخی اقلام دارویی به دلایل مختلف از جمله کمبودهای جهانی، افزایش تقاضا در برخی شرایط از جمله پاندمی کرونا، تجویزهای بی‌رویه، مشکلات تولید و توزیع و حوادث و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی وجود دارد.
وی افزود: در خیلی از کشورها، همواره کمبود دارو تا ۵۰ قلم دارو حتی برای داروهای بیمارستانی و داروهایی که کمتر مورد استفاده قرار گیرند، برای یک ماه وجود دارد و کمبودهایی که برای سه ماه اعلام می‌شود به این معنی است که موجودی آنها تا سه ماه کافی است و باید برای تجدید ذخایر آنها برنامه‌ریزی شود.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت عنوان کرد: سال گذشته کمبودهای دارویی بیشتر بود و حتی به بیش از ۲۲۰ قلم هم رسیده بود اما خوشبختانه در حال حاضر، کمبودهای یک ماهه و سه ماهه کاهش قابل توجهی یافته و به ۵۰ قلم کمبود یک ماهه و ۱۹۰ قلم کمبود سه ماهه رسیده که البته دولت تلاش ویژه برای تامین این داروها دارد.
هاشمی ادامه داد: برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو برای تامین دارو در سال آینده است و در صورت تامین منابع ارزی، مشکلی برای این حوزه به وجود نمی‌آید، چراکه در شرایط ایده‌آل هم همواره کمبود دارویی به دلایل مختلف وجود خواهد داشت.
مشکلی برای تامین
داروهای عمومی نیست

 حمیدرضا اینانلو، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: مشکلی در تأمین داروهایی نظیر اکسپکتورانت، دیفن‌هیدرامین و سایر داروهای عمومی نداریم. وی افزود: با افزایش ابتلا در پیک ششم کرونا، ممکن است به صورت مقطعی درخواست‌هایی باشد که به سرعت توسط شرکت‌های پخش توزیع می‌شود.
وی در خصوص تولید و توزیع سرم‌های تزریقی نیز عنوان کرد: در زمینه سرم‌های تزریقی نیز به میزان مورد نیاز توسط تولید‌کنندگان تولید شده و در برخی مراکز درمانی که به علت افزایش چند برابری مراجعین با کاهش موجودی مواجه هستند، به سرعت توزیع می‌شود.