هواشناسی و وضعیت نرمال

هواشناسی و وضعیت نرمال


 شرایط پیش‌بینی‌های 15‌روزه هواشناسی عموما بسته به فصل متغیر است. به‌عنوان مثال این پیش‌بینی‌ها برای فصل بهار و تابستان بسیار سخت‌تر است اما پیش‌بینی 15‌روزه در فصل زمستان آسان‌تر می‌شود.
‌پیش‌بینی‌های سه روزه هواشناسی حدود 80‌تا‌85‌درصد صحت دارد‌ اما هر چه فاصله می‌گیریم ضریب درستی این پیش‌بینی‌ها هم کاهش پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال صحت پیش‌بینی‌های ماهانه و فصلی ما بین 60‌تا‌70‌درصد درست است.
 با این اوصاف با توجه به الگوهای موجود انتظار داریم حدودا در هفته ابتدای اسفند‌ به مدت دوتا سه روز کاهش دما را در کشور داشته باشیم. این برودت هم برخلاف اظهارنظرهای منتشر‌شده سرمای عجیب و خارق‌العاده‌ای نخواهد بود و مطابق سرمای هوای فصل، این کاهش دما اتفاق خواهد افتاد. به عبارت دیگر این روند طبیعت فصل‌هاست چرا که در زمستان شاهد ورود سامانه‌ای هستیم که باعث افت دما می‌شود به این معنا که ما شاهد هوای زمستانی خواهیم بود با همه مختصات ویژه خودش.
وقتی عنوان می‌کنیم شاهد اسفند نرمالی هستیم به این معنا نیست که شاهد هیچ پدیده جوی نخواهیم بود بلکه به این معناست که باید در انتظار اسفندی باشیم با تمام خصیصه‌های طبیعی مربوط به ماه پایانی زمستان با بارش‌ها و افت دماهای معمول آن. معمولا در اسفند شاهد خسارت کشاورزان هستیم به همین دلیل توصیه ما به کشاورزان این است که حتما توصیه‌ها، هشدارها و اطلاعیه‌های هواشناسی را دنبال کنند.
با توجه به الگوهای هواشناسی می‌توان گفت در حد فاصل 6تا9اسفند شاهد کاهش دما خواهیم بود اما اطلاع دقیق‌تر را در فاصله سه ‌روز مانده به این تاریخ اعلام خواهیم کرد.
‌علاوه بر این در چند سال گذشته عموما شاهد این روند بوده‌ایم که در روزهای منتهی به پایان سال با افت دما رو‌به‌رو هستیم و بعد از آن دما افزایش پیدا کرد‌ه‌ اما آنچه بدیهی به نظر می‌رسد این که پیش‌بینی‌های ماهانه با جزئیات همراه نیست
به همین دلیل می‌توان گفت وضعیت هوا در پایان اسفند در وضعیت نرمال بوده یا احتمالا بیشتر از آن است. منظور از شرایط نرمال هم این است که میزان بارش‌ها یا دمای هوا بیشتر یا کمتر از میانگین 30‌ساله است یا خیر. با این حساب این که بخواهیم از امروز عنوان کنیم شاهد افت وحشتناک هوا خواهیم بود با واقعیت‌ها چندان همخوانی ندارد.