سالمندان را در قرنطینه محبوس نکنید

سالمندان را در قرنطینه محبوس نکنید


 از ابتدای همه‌گیری کرونا گفتند سالمندان بیشتر در معرض خطرند و آمار فوتی‌ها در این گروه سنی بالاست. همین ترس و اخبار تلخ باعث شد بسیاری از سالمندان یا خود در قرنطینه بمانند یا فرزندان، آنها را به زور در قرنطینه نگه‌دارند. همان زمان، مقاله‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که قرنطینه از کرونا برای این گروه سنی خطرناک‌تر است. نتایج مطالعه منتشرشده در نشریه لنست‌(فوریه2021) که روی 9171فرد بالای 50سال انجام شده نشان داده است تنهایی و انزوای اجتماعی هر کدام جداگانه و به‌طور واضح باعث شکنندگی می‌شود و هرچه تنهایی یا انزوا شدیدتر باشد این اثر بیشتر است. همچنین اگر این دو با هم باش‌د اثر آنها تشدیدکننده است.
در این زمان با خطرات عالمگیری کووید-19 و به‌خصوص بیشتر بودن ریسک بیماری و مرگ و میر برای سالمندان و از طرفی تاثیرات تنهایی و انزوای اجتماعی در سالمندان باید با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی آنها را تنها نگذاشت.
با توجه به نوع فعالیت‌ام که روان‌شناس مرکز روزانه سالمندان هستم، به‌وضوح آسیب و شکنندگی ناشی از قرنطینه را در سالمندان شاهدم. دو مراجعه‌کننده با پارکینسون و شرایط جسمی یکسان داشتم که یکی در دوران قرنطینه به مرکز می‌آمد و به‌شکل خصوصی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از خدمات توانبخشی استفاده می‌کرد و توانست کمتر عصا به دست بگیرد و حتی همراه مربی در کوچه قدم بزند اما متاسفانه شخص دوم در قرنطینه ماند و از خدمات بهره نبرد و بعد از یک‌سال به مرکز آمد. این همه افت و تحلیل رفتن جسمش را باور نمی‌کردم. قدرت تکلم،‌ بلع و راه‌رفتن‌اش به‌شدت کم شده بود و کاهش وزن 50درصدی داشت. این نمونه فقط نبود. واکسن آمد و جمعیت سالمند، اولین گروهی بود که واکسن کووید-19 را تزریق کرد. اکنون سالمندان می‌توانند از خانه خارج شوند با این تفاوت که می‌خواهند ولی نمی‌توانند. انزوا و تنهایی کار خودش را کرده و افسردگی و خمودگی از قرنطینه رمقی برای حرکت آنها نگذاشته است.  مراجعان جدید با زور فرزندان می‌آیند و همه افسرده‌اند با از دست‌دادن عملکردها. نتیجه قرنطینه چیزی نیست جز آلزایمر، افسردگی،‌ سکته‌قلبی،‌‌ مغزی، پارکینسون و... هنوز هم سالمندانی هستند که از قرنطینه بیرون نیامده‌اند. بهتر است با راهنمایی درست متخصص و پزشک آنها را بیرون بیاورید. با شرایط امروز، می‌توان به زندگی عادی برگشت. شیوه‌نامه‌ها رعایت می‌شود،‌ واکسن تزریق‌شده و کرونا شناخته‌شده‌تر است‌ پس به سالمندان توصیه کنید از خانه بیرون بیایند و روابط عادی داشته باشند،‌ زیرا از دست‌دادن کارایی و عملکردها سرعت بیشتری نسبت به برگشت سلامت و توانایی‌ها دارد.