سوسیس و کالباس‌هایی که بهتر است سراغ‌شان نرویم

چند نکته مهم در خرید و مصرف فرآورده‌های گوشتی

سوسیس و کالباس‌هایی که بهتر است سراغ‌شان نرویم

  امروزه افزایش علاقه‌مندی مصرف‌کنندگان به فست‌فودها و غذاهای آماده از یک‌سو و قیمت بالای گوشت سفید و قرمز از طرف دیگر سبب شده است فرآورده‌های گوشتی به‌ویژه انواع ارزان‌قیمت‌تر به‌شدت مورد توجه قرار بگیرند. بسیاری از مردم نیز به‌دلیل کمبود وقت، ناچار به مصرف ساندویچ‌های آماده و ارزان‌قیمت هستند. اما آیا تمام فرآورده‌های گوشتی موجود در بازار سالم است؟ در تهیه این فرآورده‌ها از چه نوع گوشت‌هایی استفاده می‌شود؟ شایعات در زمینه استفاده از امعا و احشا در فرآورده‌های گوشتی از نگرانی‌های اصلی خانواده‌ها در این روزهاست. از این‌رو چند نکته مهم را که باید در زمان خرید این اقلام غذایی مورد توجه قرار بگیرد بررسی می‌کنیم.
از خرید فرآورده‌های گوشتی دست‌ساز و بدون بسته‌بندی متناسب با محصول به‌شدت پرهیز کنید. متاسفانه بسیاری از این محصولات در شرایط غیربهداشتی و با مواد اولیه با نازل‌ترین قیمت در کارگاه‌های زیرزمینی یا حتی منازل تولید شده و بسته‌بندی آنها فاقد هر‌گونه اطلاعات مهم نظیر نام برند، شماره پروانه بهداشتی یا شناسه نظارت کارگاهی هستند. متاسفانه به‌دلیل نبود نظارت کافی، این سودجویان محصولات خود را روانه بازار کرده و راه جذب مشتری‌شان معمولا همین قیمت پایین آنهاست.
حتما موقع خرید به بسته‌بندی ماده غذایی توجه کرده و درصد گوشت خالص موجود در محصول را ملاحظه کنید. گرانی‌های سرسام‌آور، مصرف‌کنندگان را
به سمت مصرف فرآورده‌های گوشتی ارزان‌قیمت با درصد پایین گوشت سوق می‌دهد. در صورتی که این فرآورده‌ها حاوی درصد کمی گوشت سفید یا قرمز باشند، عموما به‌جای گوشت از مواد پرکننده نظیر انواع ترکیبات برپایه گندم یا سایر غلات یا آرد استفاده می‌شود بنابراین به‌دلیل محدودیت آمینواسیدهای ضروری غلات، در مقایسه با فرآورده‌های تولید شده از گوشت با درصد بالاتر، این محصولات ارزش غذایی کمتری دارند. متاسفانه امکان استفاده از گوشت امعا و احشا یا گوشت سایر حیوانات به‌ویژه در مورد فرآورده‌های گوشتی دست‌ساز وجود دارد که حتی با روش‌های معمول آزمایشگاهی نیز قابل تشخیص نیست. بنابراین حتما سعی‌کنید فرآورده‌های گوشتی را از تولیدکنندگان دارای نشان تجاری معتبر و دارای پروانه بهداشت ساخت یا شناسه نظارت کارگاهی تهیه کنید.
گوشت‌های چرخ شده و محصولات بر پایه آنها نظیر انواع برگرها، کباب‌لقمه‌ها، شامی و ... را ترجیحا در منزل تهیه کنید تا مطمئن باشید از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌کنید. متاسفانه به‌دلیل چرخ ‌شدن گوشت، متقلبان انواع و اقسام تقلب‌ها را در تولید این قبیل محصولات انجام می‌دهند. علاوه بر این،
رعایت ‌نکردن مسائل بهداشتی در دستگاه‌ها، تخته‌های گوشت، چرخ‌گوشت و ضد‌عفونی نکردن مناسب آنها، حتی در صورت استفاده از مواد اولیه مرغوب، امکان آلودگی و افت کیفیت را  به همراه دارد. درصورتی که قصد خرید این محصولات از بیرون را دارید، حتما به موارد ذکر شده روی بسته‌بندی توجه کنید.
از خرید فرآورده‌هایی که از زنجیره سرمایی مناسب در جریان توزیع و فروش برخوردار نیست، بپرهیزید. برای مثال برگرهای منجمد حتما باید در مراکز توزیع در فریزر نگهداری شود و نه در یخچال.
متاسفانه در بسیاری از موارد به‌دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت پایین، تولیدکننده‌های زیرزمینی برای افزایش مدت زمان نگهداری از نگه‌دارنده‌های سنتزی بدون کنترل مقدار استفاده می‌کنند که سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازد. در حال حاضر فروشگاه‌هایی در سطح کشور وجود دارد که با دارا بودن پروانه بهداشتی، اقدام به تولید فرآورده با درصدهای مختلف از گوشت و مرغ می‌کند. این فروشگاه‌ها به‌دلیل رعایت شرایط بهداشتی بر خرید محصولات گمنام و بی‌نام و نشان ارجحیت دارند. بنابراین در صورتی که قصد تهیه فرآورده‌های گوشتی دست‌ساز و غیرکارخانه‌ای  دارید، می‌توانید از این فروشگاه‌ها البته پس از اطمینان از دارا بودن مجوزهای بهداشتی خرید کنید.