آتش‌بازی کی‌یف و جدایی‌طلبان شرق اوکراین

آتش‌بازی کی‌یف و جدایی‌طلبان شرق اوکراین


همزمان با افزایش تهدیدات مقامات غربی علیه روسیه درباره جنگ احتمالی در اوکراین، تبادل آتش میان کی‌یف و جدایی‌طلبان شرق اوکراین ادامه دارد.
پس از آن‌که منابع محلی، بامداد دیروز از شنیده ‌شدن صدای انفجارهای مهیب در شرق اوکراین خبر دادند، رویترز گزارش داد در مرکز منطقه خودمختار دونتسک در شرق اوکراین، چند صدای انفجار مهیب به گوش رسیده است.
اصابت چند گلوله خمپاره از خاک اوکراین به مناطقی از خاک روسیه در استان راستف، رویداد مهم دیگری از تحولات پرشتاب اوکراین در روز گذشته بود. بعد از اصابت این خمپاره‌ها، در استان راستف روسیه وضعیت اضطراری اعلام شد.یک منبع دیپلماتیک هم به رویترز گفت سازمان امنیت و همکاری اروپا در روز شنبه حدود 2000بار نقض آتش‌بس بین نیروهای اوکراینی و مناطق خودمختار در شرق این کشور ثبت کرده که نشان‌دهنده افزایش بی‌سابقه تنش‌هاست.همزمان برخی منابع امنیتی خبر دادند در گلوله‌باران شدید مناطق شرقی اوکراین، دو سرباز کشته و چهار نفر زخمی شدند.همچنین روز گذشته برخی شرکت‌های هواپیمایی از جمله لوفت‌هانزا اعلام کردند پروازهای خود را به برخی مناطق اوکراین لغو کرده‌اند.رسانه‌های روسیه نیز از ورود بیش از ۲۵هزار پناهجو از دونباس به خاک روسیه خبر دادند و اعلام کردند با این رویداد، بحران اوکراین عملا وارد فاز جدیدی شده است.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هم مدعی شد طرح روسیه برای حمله به اوکراین منجر به بزرگ‌ترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم خواهد شد.
او در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی، ضمن درخواست از مسکو برای شرکت در مذاکرات صلح، درباره هزینه هنگفت انسانی که تهاجم ادعایی به اوکراین چه از طرف اوکراینی و چه از طرف روسی خواهد داشت، هشدار داد.