مرور و عبور

مرور و عبور

طلای جهان و المپیک، نتیجه یک جرقه نیست
عباس مرادی هم مهمان صفحه ورزش جام‌جم بوده‌است. دوم اسفند 1380 رئیس فدراسیون ورزشی که البته امروزه مشخص شده یکی از پردوام‌ترین روسای فدراسیون ورزشی ایران هم بوده، به جام‌جم گفته‌است: «وقتی به فدراسیون آمدم فقط 100 وزنه‌بردار رسمی داشتیم اما حالا حدود 15هزار وزنه‌بردار سازماندهی‌شده داریم.»


نوجوان 15 ساله را از مقابل مدرسه ربودند
ماجرای دزدیدن نوجوان 15 ساله و اخاذی از خانواده‌اش موضوع روز حوادث دوم اسفند 20 سال پیش جام‌جم است. نکته جالب توجهی که حالا با این گذر زمان در این گزارش به چشم می‌خورد «درخواست پنج میلیون تومانی آدم‌ربایان » از خانواده این نوجوان به ازای آزادی او بوده‌است! 



سفر کاریکاتورها
 به دور دنیا
گزارش اصلی یکی از صفحات فرهنگی 20 سال پیش جام‌جم مربوط به اولین نمایشگاه گروهی کاریکاتوریست‌های ایرانی در زاگرب است. احمد عربانی، گل‌محمد خداوردی و اردشیر رستمی ازجمله حاضران در این نمایشگاه هستند و نکته جالب این‌که گزارش توسط مسعود شجاعی طباطبایی از کاریکاتوریست‌های نام آشنای ایران نوشته شده‌است.



بورس کشاورزی راه‌اندازی می‌شود
وزیر وقت کشاورزی دوم اسفند 80 در همایش دستاوردهای مورد انتظار بورس کالاهای کشاورزی اعلام کرده‌بود: هم‌اکنون وضعیت نابهنجاری بر بازار عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی حاکم است و امید می‌رود با راه‌اندازی بورس کالاهای کشاورزی در اوایل سال آینده این معضل حل شود.




دانشجویان ناراضی از تحصیل
در صفحه جامعه دوم اسفند 80 روزنامه جام‌جم نتایج پژوهشی ازسوی دفتر مرکزی مشاوره دانشجویی وزارت بهداشت منتشر شده که نشان می‌دهد 40 درصد دانشجویان آن سال از رشته تحصیلی خود ناراضی بوده‌اند.




الگوی برتر، اقتصاد 3 بخشی است
دکتر ابراهیم رزاقی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران مهمان صفحه اقتصاد جام‌جم بوده ‌است. او در بخشی از گفت‌وگویش عنوان کرده «یکی از مشکلات ما این است که همیشه سیاست‌زده بوده‌ایم و به جای تشکل‌های صنفی به حزب فکر کرده‌ایم.» و البته در بخش دیگری که تیتر گفت‌وگو هم از آن وام گرفته، عنوان شده‌است «الگویی که در قانون اساسی مدنظر قرار گرفته همان است که در زمان گاندی در هند اجرا شد؛ مطابق این الگو اقتصاد به سه بخش خصوصی، تعاونی و دولتی تقسیم می‌شود.»




ملت ایران عقب نمی‌نشیند
هم تیتر یک روزنامه و هم مطلب اصلی صفحه سیاسی جام‌جم 20 سال پیش اختصاص دارد به پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره عظیم حج که اشاره‌های آشکاری هم به تهدیدهای آن روزهای آمریکا دارد. در بخشی از این پیام ثبت شده در روزنامه آمده: «ایران اسلامی از سوی سردمداران کاخ سفید به اخلال در روند صلح متصف می‌گردد؛ غافل از این‌که تجاوز ناعادلانه به حقوق ملت فلسطین و غصب سرزمین آنها که به دروغ صلح نام گرفته، برای ناکامی خود، محتاج اخلال کسی و دولتی نیست.»