«آنتیم/ پایان» نمره قبولی گرفت

«آنتیم/ پایان» نمره قبولی گرفت

«آنتیم/ پایان» با بازی سلمان‌خان یکی از سه خان بزرگ بالیوود نمونه‌ای از حرکت و گرایش جدید هنرمندان بالیوودی است. این اکشن پلیسی شبیه تعدادی از کارهای افشاگران سال‌های اخیر سینمای هند، به‌دنبال آن است تا به ریشه‌یابی و تحلیل دلیل گرایش‌های جنایتکارانه در بین جوانان قشر ضعیف جامعه روستایی و شهری هند بپردازد. البته از آنجا که فیلم متعلق به سینمای بدنه است و برای جذب تماشاچی تولید شده، روانکاوی و ریشه‌یابی‌اش در سطح باقی می‌ماند و نمی‌تواند تحلیل درست و کاملی از موضوع خود ارائه کند. بعید به نظر می‌رسد تماشاچی فیلم هم‌چندان به کنکاش در ارتباط با این ریشه‌یابی بپردازد و برایش مهم‌تر آن است که ببیند سلمان‌خان در قالب یک پلیس وظیفه‌شناس چگونه به وظایفش عمل کرده و دمار از روزگار عوامل منفی و خبیث داستان درمی‌آورد.
این روزها که دوباره‌سازی فیلم‌های موفق ایالت‌های بزرگ هند در بمبئی به صورت مد درآمده، آنتیم هم نسخه هندی‌زبان یک اثر بلاک‌باستر ماراتی‌زبان است. سازندگان آنتیم انتظار موفقیت کلانی شبیه نسخه ماراتی‌زبان برای فیلم خود داشتند. ماهش مانجرکار، بازیگر و کارگردان هندی که چند دهه است جزو فعالان بالیوود به‌حساب می‌آید، کارگردانی آنتیم را به‌عهده داشته است. این فیلم اولین همکاری مشترک او با سلمان در مقام کارگردان است. شرکت فیلمسازی سلمان تولیدکننده فیلم است و پخش آن را زی استودیو انجام داد. قبل از اکران عمومی فیلم، آنتیم به‌عنوان فیلمی از سلمان‌خان معرفی می‌شد اما مشخص شد
آیوش شارما نقش اصلی داستان را به‌عهده دارد و سلمان بیشتر به‌عنوان بازیگر مکمل با آن همکاری داشته است. این نکته تا حدی باعث آزردگی‌خاطر طرفداران سلمان شد و آنها به نوعی احساس می‌کردند رودست خورده‌اند! این در حالی است که سلمان با وجود رد کردن 50 سالگی هنوز هم جوان اول بالیوود به‌حساب می‌آید و نقش اصلی و محوری فیلم‌هایش را به‌عهده می‌گیرد. برای کسانی که متعجب هستند او چگونه در آنتیم نقش دوم را بعد از آیوش شارمای تازه‌وارد بازی کرده باید گفت این دو با هم خویشاوند هستند. آیوش که با آنتیم به جمع بازیگران جوان هند پیوسته، مدتی قبل با آرپیتا خان، خواهر کوچک‌تر سلمان ازدواج کرد و آنتیم کادوی خانواده سلمان به او بوده‌است!
خط اصلی داستان فیلم، درگیری و رودررویی راجویر سینگ یک افسر پلیس سیک وظیفه‌شناس (سلمان) با راهول پاتیل جوان کشاورزی (آیوش شارما) است که به گنگستری سرشناس تبدیل شده و روستا را ناامن کرده‌است. در دل این رویارویی زندگی سخت و سرشار از رنج کشاورزان روستایی هند به نمایش گذاشته می‌شود و حرف کلی فیلم این است که شرایط سخت زندگی و کار چگونه باعث رشد گرایش‌های  گنگسترانه در بین جوانان روستایی شده و آنها را به سمت خشونت و جنایت و کارهای غیرقانونی می‌برد.
منتقدان در کل به فیلم و داستان و نوع ساخت آن نمره قبولی دادند و از آنتیم به‌عنوان فیلمی مقبول یاد کردند. برخورد تماشاگران هم با فیلم چندان بد نبود. آنتیم که به‌علت کرونا چند بار زمان نمایش عمومی‌اش را تغییر داد، بالاخره در 26 نوامبر گذشته روی پرده سینماهای هند رفت. با توجه به هزینه حدود 50‌کروری فیلم (حدود 6‌میلیون دلار)، فروش کلی 60‌کروری آن (حدود هشت میلیون دلار) برای سازندگانش راضی‌کننده
به نظر می‌رسد و از آن به‌عنوان فیلمی موفق و پرفروش اسم برده می‌شود.