ارتش؛ نمایشگاه ارزش‌های اسلامی

ارتش؛ نمایشگاه ارزش‌های اسلامی

امین صبحی دبیر سرویس سیاسی

 حضور و نقش‌آفرینی دائم ارتش جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های خطیر انقلاب اسلامی موضوعی نیست که امروزه بر کسی پوشیده باشد؛ چه 29 فروردین سال 1358 که با فرمان تاریخی امام خمینی (ره) جان تازه‌ای در کالبد ارتش دمیده شد و چه حماسه‌آفرینی‌های این مجموعه ارزشمند در طول تاریخ دفاع مقدس که دوشادوش سپاه و بسیج، پرافتخارترین دوران ملت حیات ایران را در تاریخ رقم زد.
ارتش را اما تنها نمی‌توان در حصار پادگان و تجهیزات نظامی یا حتی میدان جنگ تصور کرد؛ جلوه‌های نقش‌آفرینی ارتش در عرصه‌های عمومی و اجتماعی طی سال‌های گذشته بیش از پیش پررنگ بوده است. صحنه‌های امدادرسانی و فداکاری کارکنان ارتش در سیل و زلزله را همگان به خاطر دارند؛ همان حضور موثری که مورد تایید فرمانده معظم کل قوا نیز قرار گرفت و ایشان فرمودند: «در استان گلستان، ارتش حتی قبل از حضور ستاد مدیریت بحران، در محل حادثه حاضر شد.»
ایام شیوع کرونا یکی دیگر از عرصه‌هایی بود که ارتش را تمام‌قد و با تمام امکانات و ظرفیت‌هایش به پای کار کشور کشاند و ارتش هرآنچه را که داشت از تولید ماسک، تخت بیمارستانی، ایجاد نقاهتگاه و ضدعفونی‌سازی تا واکسیناسیون گسترده را در اختیار مردم قرار داد و درواقع ارتش تمام ظرفیت‌های مختلف را پای کار مردم و کشور آورد تا یک بحران فراگیر هم نتواند خللی در آرامش کشور به وجود آورد.
از سوی دیگر ارتش جمهوری اسلامی ایران در عرصه اصلی ماموریت خویش، یعنی حوزه دفاع و امنیت کشور هم خوب درخشیده است؛ شاید مشهودترین مثال آن را می‌توان اقدام سال گذشته نیروی زمینی ارتش در مرزهای شمال‌غربی کشور و برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» برشمرد که این نیرو توانست با جابه‌جایی حجم انبوهی از تجهیزات خود به منطقه شمال‌غرب در مدت‌زمانی کوتاه، رزمایشی مبتنی بر اقتدار برگزار کند. رزمایشی که فرامتن آن پیام قاطع ارتش ایران بود که اعلام کرد تغییر در مرزهای کشورهای منطقه را نمی‌پذیرد.
قدرت نوظهور پهپادی ارتش وجه دیگری از اقتدار دفاعی این سازمان نظامی است که توانسته با تدارک تعداد بسیار زیادی از انواع پهپادهای شناسایی، مراقبتی، رزمی، جنگ الکترونیک و انتحاری، ناوگان عظیم پهپادی را چنان سامان دهد که امروز لرزه بر تن دشمنان انداخته و آنها را به اعتراف در برابر برتری قدرت پهپادی ایران واداشته است.
همه آنچه که گفته شد را در یک جمله از بیانات رهبر معظم انقلاب می‌توان خلاصه کرد، آنجا که ایشان از ارتش به‌عنوان «نمایشگاهی از ارزش‌های اسلامی» یاد کردند؛ ارتشی که امروز متدین‌تر و کارآمدتر از همیشه است و برکاتش علاوه بر ملت ایران، شامل حال کشورهای دیگر نیز شده است.