روابط مسکو ـــ تل‌آویو در تقاطع اوکراین

افزایش تنش‌ها میان روسیه و رژیم صهیونیستی

روابط مسکو ـــ تل‌آویو در تقاطع اوکراین


تنش‌هایی که از چند هفته قبل میان روسیه و اسرائیل بر سر بحران اوکراین ایجاد شده بود همچنان در حال افزایش است و به‌تازگی روسیه در اقدامی بی‌سابقه جزئیاتی از آخرین حمله جنگنده‌های اسرائیلی را در سوریه منتشر کرده و همزمان با انتقاد شدید از اسرائیل بر سر رویدادهای اخیر مسجدالاقصی، گفته‌ است اسرائیل غزه را به زندانی بزرگ برای فلسطینیان تبدیل کرده ‌است.
وزارت خارجه روسیه همچنین الکس بن زوی، سفیر رژیم صهیونیستی را در مسکو به دلیل سخنان اخیر یائیر لاپید، وزیر خارجه این رژیم در محکومیت حمله روسیه به اوکراین، احضار کرد.
یائیر لاپید، چند روز پیش گفته بود روسیه در اوکراین مرتکب جنایت جنگی شده است. این اظهارات در حالی مطرح شده که چندی قبل نیز اسرائیل در شورای حقوق بشر سازمان ملل همگام با بسیاری از کشورهای غربی، رأی به تعلیق عضویت روسیه از این شورا داد. انتشار جزئیاتی از حملات منتسب به اسرائیل در سوریه از سوی روسیه تا حالا سابقه نداشته‌ است. به نوشته خبرگزاری وای. نت، جزئیاتی که روسیه منتشر کرده مربوط به آخرین حمله منتسب به اسرائیل در سوریه طی روزهای گذشته ‌است.
صهیونیست‌ها بر سر دو راهی
از زمان شروع بحران اوکراین، صهیونیست‌ها تا مدتی تلاش کردند موضع بی‌طرفانه‌ای در این ارتباط داشته باشند و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با اشاره به روابط روسیه و سوریه گفته بود روسیه عملا همسایه شمالی اسرائیل است و حفظ منافع اسرائیل در قبال سوریه برای دولت اسرائیل اهمیت بیشتری دارد.
با اوج‌گیری این بحران و صف‌آرایی اجباری مرتبط با آن، صهیونیست‌ها راهی جز قرار گرفتن در جبهه آمریکا ندیدند و رژیم صهیونیستی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به تعلیق روسیه از این شورا رأی داد اما صهیونیست‌ها پس از آن رأی‌گیری که به تعلیق روسیه منجر شد، باز هم تلاش داشتند مواضع دو پهلوی خود را در قبال روسیه حفظ کنند. بر همین اساس و در حالی که به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره محکومیت حمله به اوکراین و اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رأی مثبت دادند اما از سوی دیگر اعلام کردند به تحریم‌های غرب علیه روسیه نخواهند پیوست. با این حال، با ادامه بحران اوکراین، یائیر لاپید چند روز قبل گفت روسیه علیه غیرنظامیان مرتکب جنایت جنگی شده ‌است.
روسیه اظهارات لاپید و رأی اسرائیل را در آن شورا مایه تأسف دانسته است. همچنین در پی درگیری‌های گسترده صهیونیست‌ها و جوانان فلسطینی در روز جمعه گذشته در صحن مسجدالاقصی که در آن ۴۷۰ فلسطینی بازداشت و ۱۵۰ فلسطینی زخمی شدند، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای به‌شدت از اسرائیل انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری تاس، روسیه در این بیانیه تاکید کرد: اسرائیل از وضعیت ایجاد شده در اوکراین برای انحراف افکار عمومی بین‌المللی در قضیه فلسطینی که یکی از قدیمی‌ترین نزاع‌های حل نشده جهان است، سوء استفاده می‌کند.
روسیه افزود: برخلاف قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دولت‌های اسرائیل به اشغالگری پیش‌رونده و ضمیمه کردن اراضی فلسطینی ادامه داده و بیش از 5/2میلیون فلسطینی را در کرانه باختری به صورت نقاطی که با جهان خارج ارتباط ندارند، رها کرده‌اند.روسیه همچنین در مورد غزه نوشت: اسرائیل این باریکه را عملا به زندانی باز برای دو میلیون ساکن آن تبدیل کرده که ۱۴سال است در شرایط حصر دریایی، هوایی و زمینی نگهداری می‌شوند.اسرائیل از واکنش به این بیانیه سیاسی تند روسیه نیز خودداری کرده ‌است. دفتر وزیر خارجه رژیم اشغالگر فلسطین گفته ‌است سکوت بر واکنش ترجیح دارد.رادیوی ارتش اسرائیل، ۲۸فروردین ارزیابی کرد واکنش اسرائیل به بیانیه‌های روسیه یا اقدام روسیه در افشای جزئیات حملات اخیر در سوریه، ممکن است به بروز تنش واقعی در روابط مسکوـــ اورشلیم منجر شود یا حتی روسیه در گام بعدی اقدامات عملی در جلوگیری از حملات اسرائیلی در سوریه انجام دهد.