تحریم‌هایی که اجرا نمی‌شوند

تحریم‌هایی که اجرا نمی‌شوند


با افزایش فشارهای جهانی بر هند برای فاصله گرفتن از مسکو پس از حمله روسیه به اوکراین، واردات نفتی این کشور از روسیه افزایش پیدا کرده است.
دولت هند از عملکرد خود برای خرید نفت از روسیه دفاع می‌کند و می‌گوید مقدار نفتی که از روسیه در یک ماه خریده هنوز کمتر از مقداری است که کل اروپا در یک نصف روز می‌خرد.
هند از امتیاز تخفیف قیمت نفت در واردات نفتی از روسیه استفاده می‌کند.
اما به‌جز هند، بسیاری از کشورهای اروپایی نیز تحریم‌های نفتی علیه روسیه را اجرا نمی‌کنند و شرکت دولتی گازپروم روسیه در اطلاعیه‌ای گفته است با درخواست مشتریان اروپایی، ارسال گاز طبیعی به اروپا از طریق اوکراین ادامه یافته است.
در اطلاعیه این شرکت آمده تقاضای گاز در ۱۶آوریل (شنبه) بیش از ۵۷ میلیون مترمکعب بوده است.همچنین گفته شده صادرات گاز روسیه به چین از طریق خط لوله سیبری رو به افزایش است. آلمان هم اگرچه از اعمال تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه علیه روسیه حمایت کرده ولی به علت وابستگی شدیدش به نفت و گاز این کشور، با تحریم واردات حامل‌های انرژی مخالف است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به‌تازگی از کشورهای اروپایی به خاطر ادامه خریداری نفت از روسیه انتقاد کرد.
زلنسکی این دسته از کشورهای اروپایی را متهم کرد که دست‌شان به خون مردم اوکراین آلوده است. او با انتقاد از آلمان و مجارستان آنها را متهم کرد که مانع تحریم صادرات نفت و گاز روسیه شده‌اند. روسیه سالانه ۳۲۶ میلیارد دلار از این راه درآمد دارد.
۷۰درصد انرژی اروپا از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود که بخش بزرگی از آن وارداتی است. کشورهای اتحادیه اروپا در مجموع ۶۰درصد وابستگی
انرژی دارند.