پشت پای اتریشی‌ها به زلنسکی

ذره‌‌‌‌‌‌ بین

پشت پای اتریشی‌ها به زلنسکی

رئیس جمهور اوکراین پس از عقب نشینی صریح و البته اجباری 
درخصوص پیوستن کشورش به پیمان ناتو، حساب زیادی روی عضویت در اتحادیه اروپا باز کرده بود. به عبارت بهتر، زلنسکی درصدد بود عضویت کشورش را در اتحادیه اروپا به مثابه یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای حوادث اخیر قلمداد کند. بسیاری از غربگرایان در اوکراین نیز پس از ناامیدی در خصوص عضویت در ناتو به عضویت کشورشان در اروپای واحد رضایت داده بودند تا بلکه از این طریق، خون تازه‌ای به کالبد بی‌جان خود در کی‌یف تزریق کنند.
با این حال، مخالفت آشکار اتریش و مخالفت پنهان برخی اعضای اتحادیه اروپا با پذیرش عضویت اوکراین، شوک دیگری به زلنسکی و همراهانش وارد کرده است. الکساندرشالنبرگ، وزیر خارجه اتریش اعلام کرده کشورش با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا مخالف است. شالنبرگ در یک نشست رسانه‌ای اعلام کرده وین از تعمیق روابط میان اتحادیه اروپا و اوکراین حمایت می‌کند اما با عضویت کامل کی‌یف موافق نیست.
اوکراین طی سال‌های گذشته، بارها خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و پیمان نظامی ناتو شد اما این درخواست‌ها با موافقت اعضا همراه نشد. در این میان، مسکو بارها به اوکراین درباره عضویت در ناتو و رسیدن این پیمان نظامی به مرزهای روسیه هشدار داد. از زمان شروع درگیری‌های اوکراین، کی‌یف درخواست‌ها را برای عضویت در اتحادیه اروپا تشدید کرده است. اواخر فروردین بود که ایهور ژوفکوا، معاون دفتر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت این کشور پرسشنامه‌ای را تکمیل کرده که نقطه شروع اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری درباره عضویت کی‌یف خواهد بود.
بر اساس گزارش رویترز، اورزولافون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا این پرسشنامه را در سفرش به کی‌یف در 8 آوریل (۱۹ فروردین) به زلنسکی داد و متعهد شد تلاش اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا پس از تهاجم روسیه به این کشور، سریع‌تر آغاز شود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا از زمان شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، ضمن اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه، حمایت‌های مالی و نظامی زیادی به سمت کی‌یف روانه کرده‌اند. چندی پیش جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سفر به اوکراین در جمع خبرنگاران از تمایل اتحادیه اروپا برای پایان دادن به جنگ اوکراین با توسل به زور و گسترش کمک‌های نظامی به اوکراین خبر داد.
برای عضویت کامل اوکراین در اتحادیه اروپا، همه اعضای این مجموعه باید رأی مثبت خود را در این خصوص اعلام کنند. با این حال مخالفت صریح اتریش و مخالفت احتمالی برخی کشورهای دیگر مانند مجارستان در نهایت مانع تحقق چنین موضوعی خواهد شد. فراتر از آن، بسیاری از تحلیلگران چراغ سبز پارلمان اروپا را به کی‌یف در خصوص بررسی عضویت اوکراین در اروپای واحد، نوعی اقدام فریبنده و تبلیغاتی در بحبوحه نبرد در این کشور قلمداد می‌کنند.
باید در نظر داشت وعده عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا که عملا فرآیندی بسیار زمانبر و منوط به تحقق شرایط بی‌شمار از سوی کی‌یف است، بسیار شبیه وعده‌ای است که آمریکا و شرکای آن در ناتو به سران اوکراین درباره عضویت این کشور در ناتو داده بودند. به عنوان مثال، سران ناتو در اجلاس بخارست در سال 2008 عضویت اوکراین و گرجستان را در این سازمان نظامی غربی پذیرفتند، با این حال فرآیند عضویت و شروط متعدد آن همواره چالشی بزرگ برای اوکراین بوده است. به‌نحوی که پس از گذشت 14سال از این وعده به دلیل اختلافات داخلی در ناتو و مخالفت برخی کشورها به ویژه آلمان، کی‌یف برای رسیدن به این خواسته ناکام مانده است. ضمن این‌که اساسا یکی از دلایل مهم عملیات نظامی روسیه در اوکراین، هشدارها و درخواست‌های متعدد مسکو از کی‌یف برای انصراف از این خواسته بوده است.

​​​​​​​حسین یاری - بین‌الملل