سرخوردگی مردم فرانسه از انتخاباتی که برنده نداشت

سرخوردگی مردم فرانسه از انتخاباتی که برنده نداشت

گرچه مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به پیروزی رسید و توانست اولین رئیس‌جمهوری باشد که از سال ۱۹۶۵ تاکنون، بدون تشکیل یک دولت ائتلافی در دوره اول ریاست‌جمهوری برای بار دوم نیز به ریاست‌جمهوری برسد اما حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن انتخابات باعث شده تا پیروزی در انتخابات چندان به کام مکرون شیرین نباشد.
مشارکت پایین در انتخابات و آرای سفید بالا و همچنین آرای بی‌سابقه جریان‌های راست افراطی، صحنه سیاسی فرانسه را دگرگون کرده و خیابان‌های برخی شهرهای فرانسه هنوز شاهد تجمعات اعتراضی است. در انتخابات روز یکشنبه، بیش از ۲۸درصد واجدان شرایط رأی نداند. آخرین باری که فرانسوی‌ها این‌گونه نارضایتی خود را ابراز کردند، سال ۱۹۶۹ بود. در جریان انتخاباتی که دو نامزد دور دوم آن از احزاب راست بودند و افکار عمومی هنوز تحت تأثیر اعتصابات گسترده و اعتراضات بی‌سابقه ماه می ۱۹۶۸ بود. در آن زمان خیلی‌ها شعار می‌دادند نه این را می‌خواهیم و نه آن را. شعاری که در روزهای اخیر نیز در صحن دانشگاه‌ها و بر دیوار خیابان‌ها به چشم می‌خورد: «نه مکرون نه لوپن».
گرچه شرایط فعلی فرانسه نسبت به سال ۱۹۶۹ متفاوت است و مقایسه جزءبه‌جزء شرایط حال حاضر با آن مقطع، چندان صحیح نیست اما اغلب تحلیلگران بر این باورند که قهرکردن بخش بزرگی از جامعه فرانسه با صندوق‌های رأی حکایت از بحرانی عمیق دارد که ساختار دموکراسی در این کشور را به چالش گرفته است.
مصادیق این بحران را می‌توان این روزها در خیابان‌های فرانسه مشاهده کرد؛ جایی که معترضان شعار می‌دهند فرانسه نیازمند انقلاب دوباره است. این معترضان هیچ‌یک از دو کاندیدای انتخابات را قبول نداشتند و هنوز حاضر نیستند خیابان‌ها را ترک کنند و تظاهرات، آتش زدن اموال عمومی و شعارهای تند و تیز مخالفان انتخاب دوباره مکرون همچنان ادامه دارد.
در شهر لیون فرانسه در بسیاری از خیابان‌ها، مخالفان نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و راهیابی دوباره مکرون به کاخ الیزه دست به تظاهرات‌های گسترده‌ای زدند. فعالان احزاب چپ افراطی که از انتخاب مکرون به شدت خشمگین هستند با بالا بردن بنرهای «مرگ بر مکرون» شعارهای تند و تیزی سر دادند. مخالفان، مکرون را نماد نفاق خوانده و این انتخابات را از پیش تعیین شده می‌دانند.
معترضان به سوی بلوار لاکروای روس رفتند؛ جایی که با برخورد شدید پلیس مواجه شد و در میان دود و گاز اشک آور اقدام به زدن نارنجک به نمای ساختمان شهرداری کردند.
سپس آتش بازی گسترده‌ای به راه افتاد و معترضان با واژگون کردن سطل‌های زباله ،خیابان‌ها را بستند و درنهایت به یک بانک حمله کردند. معترضان شعارهای «یک گلوله به لوپن، یک انفجار برای زمور و مرگ بر مکرون» سر می‌دادند.
همچنین یکشنبه شب علاوه بر تظاهرات گسترده اعتراضی در پاریس و رن، چند تجمع در شهرهای بزرگ فرانسه برگزار شد. در مرکز نانت نیز مخالفان ضرورت انقلاب را گوشزد کردند. در تولوز نیز مردم با زیر سؤال بردن سیاست‌های خشونت‌آمیز دولت و پلیس علیه مهاجران شعارهای «نه مکرون، نه لوپن، فقط انقلاب» سر دادند.
رسانه‌های فرانسوی مردم معترضی را که از بیکاری، فقر و تبعیض به ستوه آمده و خواستار حقوق خود هستند، اغتشاشگر و فتنه‌گر خوانده و از برخورد شدید پلیس با معترضان و دستگیری‌های گسترده پرده برداشتند. لوفیگارو همچنین نوشت: پلیس‌هایی با لباس شخصی، تصاویر و عکس‌های زیادی در طول شب از مخالفان ثبت کرده‌اند و تمام آشوبگران به طور کامل شناسایی شده‌اند.