بهترین ناصرالدین شاه تاریخ

بهترین ناصرالدین شاه تاریخ

امروز سالروز تولد یک هنرمند باوقار است که کوله‌باری سنگین نیز در هنر تئاتر، سینما و تلویزیون دارد؛ تولد ایرج راد که نه تنها بازیگر خوبی است، مدیر خوب و کاربلدی هم برای تئاتری‌ها بوده‌است. 
این هنرمند 77 ساله بروجردی که از 14سال پیش، مدیرعامل خانه‌تئاتر است، توانسته با تکیه بر ویژگی‌های شخصیتی اش، این خانه صنفی را از شر آشوب‌ها، جنجال‌ها ،بلایای طبیعی و غیرطبیعی در امان نگه دارد. ویژگی مهم شخصیتی این هنرمند، تکیه بر دانش و تجربه، آرامش و حفظ ادب در برخوردهاست، چیزی که در بازی‌های او نیز به چشم می‌آید. او با وجود این شخصیت آرام و مودب، نقش‌های مهم و پرچالشی را هم در سینما بازی کرده‌است از جمله آن سکانس معروف در «اجاره‌نشین‌ها» که در خانه پرآشوب عباس آقا سوپرگوشت، پایش شکست و فریاد برمی‌آورد. 
راد در طول سال‌های مدیریتش سعی کرده‌است با ورود نکردن به حوزه‌های سیاسی و تنش‌آفرین، مدافع خط‌مقدم خواسته‌های صنفی تئاتری‌ها باشد. نقش او در به رسمیت شناخته‌شدن قراردادهای تیپ و حقوق صنفی اهالی تئاتر در این سال‌ها بر کسی پنهان نیست. او در مقام مقایسه با همتایان خود در خانه سینما، کار خانه‌تئاتر را به خوبی پیش برده‌است بدون این‌که بخواهد با دولت‌هایی که در این سال‌ها سرکار بوده‌اند، دعواهای سیاسی و جناحی به راه بیندازد.
این مدیر آرام تئاتر که این روزها در تب و تاب برگزاری انتخابات دوباره خانه تئاتر است، کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر را از دانشگاه کاردیف ولز اخذ و عنوان درجه یک هنری را از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نیز دریافت کرده‌است. البته همه آنچه او در تئاتر به دست آورده‌است، در کلاس‌های دانشگاه به دست نیامده بلکه او موی خود را روی صحنه سفید کرده‌است. از  شرکت در کلاس‌های تئاتر مهین دیهیم گرفته تا آشنایی با شاهین سرکیسیان و کم‌کم رسیدن به صحنه تئاتر ایران. 
علاوه بر این‌که ایرج راد، چند سال سابقه تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشکده سینما تئاتر دانشگاه نبی اکرم تبریز و کلاس‌های آزاد را دارد، بسیاری از هنرمندان جوان تئاتر و سینما نیز دانش‌آموختگان کلاس‌های او هستند.
اگرچه او یک تئاتری تمام‌عیار است اما در سینما و تلویزیون هم حضور مؤثر و قابل توجهی داشته‌است و برای آشنایی با کارنامه هنری او بد نیست به برخی آثار سینمایی و تلویزیونی او نگاهی داشته‌باشیم.
حضور در سریال‌هایی مانند امیرکبیر، مدار صفر درجه، ایراندخت، گارد ساحلی، شبکه، در پناه‌تو، وزیر مختار و چندین تله تئاتر مشهور و به یادماندنی که از تلویزیون پخش شده ، بخشی از این کارنامه پربار است. از فیلم‌های سینمایی ایرج راد می‌توان به پستچی، دایره مینا، گردباد، اجاره‌نشین‌ها، جعفرخان از فرنگ برگشته، چون ابر در بهاران و شمعی در باد اشاره کرد. برای درک هنرمندی او کافی است ناصرالدین شاهی را که او بازی می‌کند، با ناصرالدین شاه بهرام رادان مقایسه کنید تا بفهمید «تفاوت ره از کجاست تا به کجا.»