یک فیلم؛ تومان

یک فیلم؛ تومان

«تومان» محصول سال 1397 به کارگردانی مرتضی فرشباف است اما حالا امکان تماشای آن وجود دارد.

این فیلم در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فجر هم حضور داشت که در پنج رشته نامزد شد و در نهایت توانست جایزه بهترین فیلمبرداری را از آن خود کند. البته که این فیلم در جشن حافظ هم برنده بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین فیلمبرداری هم شد. داستان تومان روایتی است از دو کارگر به نام داوود و عزیز که می‌خواهند یک‌شبه به موقعیت مالی و اجتماعی بهتری برسند.

یک سریال؛  معلم اختاپوس من

در سال ۲۰۱۰، غواصی در نزدیکی کیپ‌تاون آفریقای‌جنوبی سرگرم شنا و تحقیق است که به یک اختاپوس جوان برمی‌خورد. غواص یک‌سال هر روز سراغ اختاپوس می‌رود و کم‌کم رابطه‌ای بین آنها شکل می‌گیرد به‌طوری‌که اختاپوس اجازه می‌دهد از زندگی، خواب و صیدش فیلم گرفته شود. کریگ فوستر، کارگردان فیلم، که همان غواص است، توانسته طی 10 سال این قصه را با مهارت تمام سر و سامان داده و به یک اثر کم‌نظیر تبدیل کند.

یک کتاب؛ مترو

موراکامی را با رمان‌ها و داستان‌هایش می‌شناسیم اما «مترو» یک گزارش تحقیقی بلند است از یک حادثه تروریستی در قلب ژاپن در سال 1995. اتفاقی که با انتشار گاز سارین در چند ایستگاه مترو توسط فرقه «اوم» افتاد و باعث مرگ 13 نفر و تغییر زندگی صدها نفر شد. کتاب، از یک‌سری مصاحبه با افرادی که تحت‌تأثیر این حملات قرار گرفته‌اند تشکیل شده و همچنین شامل مصاحبه با اعضای اوم، فرقه مسؤول حملات است. مترو را گیتا گرگانی ترجمه و انتشارات نگاه آن را منتشر کرده است.