پرس تی‌وی در خط مقدم نبرد با مافیای مواد مخدر

گپ

پرس تی‌وی در خط مقدم نبرد با مافیای مواد مخدر

ایران بعد از انقلاب‌اسلامی بسیار تلاش کرد تا مانع ورود موادمخدر به کشور و سپس انتقال به سایر کشورها شود. در نتیجه با یک نوع تروریسم موادمخدر درگیر شد که بسیاری را به شهادت رساند. همچنین بخشی از زندانیان کشور مربوط به همین مبارزه با موادمخدر است اما چه تقاضایی از چه بازاری این موادمخدر را جذاب کرده که ایران متاسفانه در مسیر این ترانزیت گرفتار آمده است؟ چرا این مبارزات 40ساله هرگز به پایان نمی‌رسد و چه دست‌هایی پشت این مافیای مخوف قرار دارد؟ مستند «خط‌مقدم» (The Front Line) به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد تراب‌زاده محصول شبکه پرس‌تی وی سعی دارد با رفتن به دل این پرسش‌ها مخاطب را در جریان پژوهش قرار دهد تا پاسخ‌ها هویدا گردد نه آن‌که بیان شود.

محمد تراب‌زاده، کارگردان مستند خط مقدم دراین‌باره به جام‌جم گفت: «مستند در جهان به یک کتاب با تاثیرگذاری ماندگار تبدیل شده است. از این رو تاکید دارم که فقط بر پایه مستندات و اطلاعات موثق اقدام به ساخت فیلم مستند کرده‌ام، زیرا معتقدم اگر یک داده یا اطلاعات هم صحیح نباشد اعتماد مخاطب را به کل اثر از میان می‌برد.»
وی ادامه داد: «ایران به‌دلیل مجاورت با هلال‌طلایی مجبور است با بلای خانمان‌سوز ترانزیت موادمخدر مبارزه کند تا از آسیب‌های وحشتناک آن جامعه ایرانی را در امان نگه دارد و در اصل توان دفاعی کشور را به سپری در مقابل گسیل موادمخدر به اروپا نگه‌دارد. مخاطبان جهانی برای آشنایی با حجم گسترده تلاش‌های جمهوری اسلامی ابتدا باید مسیرهای حرکت اصلی کاروان‌های حمل موادمخدر را بشناسند. بخشی از دو کشور پاکستان و افغانستان که به تولید خشخاش مشهور هستند را هلال‌طلایی می‌نامند. موادمخدری که در این بخش تولید می‌شود به سه مسیر اصلی به جهان صادر می‌شود؛ مسیر اول ترکیه، سپس منطقه بالکان اروپاست و مسیر دوم به روسیه می‌رسد آن‌گاه به منطقه بالتیک اروپا منتقل می‌شود و مسیر سوم بنادر پاکستان، بعد عمان، سومالی و آفریقاست که البته بازهم از طریق شمال‌آفریقا و مدیترانه به ایتالیا، فرانسه و اسپانیا در اروپا می‌رود.»
این مستندساز در توضیح بیشتر درباره تولید مستند خط‌مقدم عنوان کرد: «برای نشان‌دادن مسیر اصلی حرکت مافیای موادمخدر از هلال‌طلایی به اروپا مجبور شدم از گرافیک هم استفاده کنم که مخاطب خارجی بتواند جغرافیای هلال‌طلایی را بشناسد و مبارزه‌ای که ایران ناگزیر به انجام آن است را درک کند چراکه به لحاظ جغرافیایی کشورمان در میان هلال‌طلایی و اروپا گرفتار آمده است. این درحالی‌است که همین دولت‌های اروپایی با آن‌که از این مبارزات تشکر می‌کنند اما حاضر نیستند به ایران در این نبرد کمک کنند و مانع خرید تجهیزاتی می‌شوند که برای مقابله با کاروان‌های موادمخدر ضروری است مانند دوربین‌های دید در شب و ... .»
وی عنوان کرد: «در حقیقت به دو علت باید این مستند توسط پرس تی‌وی که شبکه‌ای بین‌المللی است ساخته شود؛ اول این‌که افکار عمومی جهان با فشاری که ایران از مجاورت با هلال‌طلایی تحمل می‌کند باخبر باشند، دوم این‌که با گستردگی ابعاد مبارزه نیروهای مسلح کشورمان با عبور موادمخدر از خاک ایران آشنا شوند.»
تراب‌زاده اظهار کرد: «خوشبختانه مسیر عبور از مرزهای شرقی به‌دلیل استحکامات ساخته‌شده و ... کاهش یافته اما خط سیر کاروان‌های موادمخدر هم از آن منطقه تغییر کرده و کاروان‌های موادمخدر از طریق دریا و از مسیر خلیج‌فارس به ایران وارد شده و سپس به اروپا حرکت می‌کنند. بنابراین روند مبارزه با موادمخدر تغییر می‌کند اما تا زمانی که برای آن تقاضا هست هرگز تمام نمی‌شود و درعین‌حال دولت‌های غربی و رسانه‌های جریان اصلی غرب ایران را به نقض حقوق‌بشر در مسیر مبارزه با موادمخدر متهم می‌کنند. این درحالی‌است که همین کشورهای اروپایی تقاضای اصلی برای بازار موادمخدر را ایجاد کرده‌اند که به جذاب شدن این تجارت سیاه انجامیده است.»

فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه