قصه‌ای از جدال خان‌ها

قصه‌ای از جدال خان‌ها

جشن سربرون چیست؟ جشن سربرون، جشنی است که پس از پایان بافت قالی برگزار می‌شود به این صورت که قالی را از بالای دار می‌برند و به اصطلاح می‌گویند سر قالی را می‌بریم. حال ممکن است برای مخاطبان جام‌جم این سؤال پیش بیاید که چرا در این باره گفته‌ایم. «جشن سربرون» نام یک سریال تلویزیونی است که مراحل تولید را پشت سر می‌گذرد. داستان این سریال هم از این قرار است که بهادر، کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه، سرخو رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینه‌ها خاموش شده تا این‌که سرخو با اعتماد به‌نفس به خواستگاری جهان‌پسند، دختر کم سن و سال بهادر می‌آید. غافل از این‌که قرار است مدتی بعد جهان‌پسند به عقد پسرعمویش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت و زخم‌های کهنه سر باز می‌کند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت می‌کنند. درگیری ابعاد بزرگ‌تری می‌یابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز می‌کند. این سریال تلویزیونی به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه‌کنندگی حسن نجاریان این روزها در مرحله صداگذاری، ساخت موسیقی، ویژوآل افکت و تصحیح رنگ است. در این سریال هنرمندانی همچون حسین محجوب، لاله اسکندری، قاسم زارع، داریوش کاردان و... بازی می‌کنند. دو نفر از بازیگران سریال درباره نقش‌های‌شان گفتند.

بی‌بی‌کتایون؛ زنی دانا در ایل
لاله اسکندری، بازیگر نقش محوری سریال جشن سربرون است. این هنرمند در طول این سال‌ها نقش‌های مختلفی را در آثار اجتماعی، ملودرام، دفاع مقدس و... تجربه کرده و از دیگر سریال‌های تلویزیونی او می‌توان به مشق عشق، رسم عاشقی، رقص پرواز، در چشم باد، دولت مخفی، اولین انتخاب، بی‌قرار و تعطیلات رویایی اشاره کرد. این هنرمند با اشاره به حضورش در این سریال بیان کرد: سریال جشن سربرون به دوران مشروطه و قاجار می‌پردازد. بخش مهمی از سریال به عشایر اختصاص دارد. البته ایل خاصی مد نظر نیست بلکه یک ایل فرضی در نظر گرفته شده است اما به آداب و رسوم ایلیاتی‌ها توجه می‌کنیم. باید به عشایر و زندگی و آداب و رسوم آنها پرداخت، زیرا رو به فراموشی است. سریال جشن سربرون در قالب قصه قشنگ و ساده به این ماجرا می‌پردازد. من هم نقش بی‌بی کتایون را بازی می‌کنم که یک زن دانا در ایل است. 
او یک زن قوی است که همسرش خان است. هر جا که همسرش با تردید روبه‌رو می‌شود، بی‌بی کتایون وارد عمل می‌شود.

دوباره خان شدم 
یکی از خان‌های قصه را حسن زارع بازی می‌کند. به گفته او این سریال داستان روابط چند خان را در دوران مشروطه روایت می‌کند. وی در این باره عنوان کرد: این سریال چهار پنج خان دارد که هرکدام مربوط به یک ولایت است که یکی از آنها من هستم. در طول این سال‌ها که فعالیت می‌کنم، فرصتی برایم مهیا نشده بود تا با آقای راعی همکاری کنم. خوشحالم این همکاری بالاخره اتفاق افتادچون بسیار کارگردان خوبی است. 
حسن زارع درباره این‌که تا چه میزان با وقایع تاریخ آن دوران پیش از سریال آشنایی داشته، گفت: من درباره دوران مشروطه مطالعه داشتم. یک سریال هم مرتبط با این دوران بازی کرده بودم به نام «روزهای به‌یاد ماندنی» که در آن سریال هم نقش خان را داشتم. به هرحال بازی در چنین نقش‌هایی برای بازیگران جالب است. 

فاطمه عودباشی - گروه رسانه