فعالیت ماشین نظامی اردوغان  در کشورهای جنگ‌زده

ذره‌بین

فعالیت ماشین نظامی اردوغان در کشورهای جنگ‌زده

حضور ترکیه در بازار نظامی کشورهای دیگر به مذاق آنکارا شیرین آمده و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به فکر گسترش مراودات نظامی با سایر کشورهاست. 

این روزها تصاویر زیادی از پهپادهای «بایراکتار تی‌بی۲» در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که در جنگ اوکراین، خودروها و سامانه‌های تسلیحاتی روسیه را منهدم کرده‌اند.
اوکراین می‌گوید این پهپادهای مسلح و ارزان‌قیمت کوچک که از ترکیه وارد کرده، نقش مهمی در واردکردن خسارات سنگین به نیروهای مهاجم و کاهش سرعت آنها داشته‌اند.
اولین‌بار سال ۲۰۱۹ میلادی بود که ترکیه، شش فروند از این پهپادها را تحویل اوکراین داد تا از آنها در جریان نبرد دولت مرکزی علیه جدایی‌طلبان شرق اوکراین در منطقه دونباس استفاده شد، همان زمان مورد اعتراض روسیه قرار گرفت اما با وجود اعتراضات شدید روسیه، مراودات پهپادی ترکیه و اوکراین تا الان ادامه داشته است. 
فروش پهپاد به اوکراین، تنها بخشی از صادرات نظامی ترکیه نیست و این کشور در سال‌های اخیر تلاش کرده نقش پررنگی به لحاظ نظامی در کشورهای مختلف داشته باشد به‌ویژه این‌که ترکیه دومین ارتش بزرگ حاضر در پیمان آتلانتیک شمالی است. 
در نتیجه همین رویکرد ترکیه  ارزش کل صادرات صنایع دفاعی و هوانوردی ترکیه در سال 2021 برای اولین‌بار به رقم سه‌میلیارد و 224میلیون و 786هزار دلار رسید و یک رکورد تاریخی را ثبت کرد. 
این درحالی است که ارزش کل صادرات سالانه صنایع دفاعی ترکیه در سال 2020 بالغ بر دومیلیارد و 278میلیون دلار رقم خورده بود.
شماری از شرکت‌های فعال در تولید تجهیزات نظامی، دفاعی و هوانوردی ترکیه طی سال 2021 موفق شدند برای نخستین‌بار تولیدات خود را به خارج از کشور صادر کنند.
نکته جالب این‌که آمریکا با واردات یک میلیارد و 127میلیون و 861هزار دلاری بزرگ‌ترین مشتری تولیدات صنایع دفاعی و هوانوردی ترکیه در سال 2021 بوده است.
علاوه‌بر صادرات نظامی، ترکیه بر حضور نیروهای نظامی خود در کشورهای دیگر نیز افزوده است. به‌عنوان‌مثال، پس از این‌که آمریکایی‌ها در تابستان گذشته افغانستان را ترک کردند تلاش‌های ترکیه برای نقش‌آفرینی بیشتر در این کشور جنگ‌زده بیشتر شد و از همان زمان تاکنون آنکارا وارد مذاکرات گسترده‌ای با قطری‌ها شده تا بتواند از طریق روابطی که قطر با طالبان دارد آنها را راضی کند که امنیت فرودگاه‌های افغانستان را به ترکیه بسپارند. در سایر کشورها به‌ویژه کشورهای آفریقایی نیز حضور نیروهای نظامی ترکیه، چشمگیر است که ازجمله آنها می‌توان به لیبی اشاره کرد. آنکارا از ژانویه 2020 استقرار نظامی اولیه خود را در لیبی در حمایت از دولت وفاق ملی که در آن زمان توسط سازمان‌ملل‌ متحد حمایت می‌شد، آغاز کرد. 
مقامات ترکیه تاکنون این موضوع را رد کرده‌اند که نیروهایشان باید از لیبی خارج شوند. آنکارا مدعی است ادامه حضور ارتش ترکیه در لیبی مبنای قانونی دارد و تحلیلگران معتقدند حضور نظامی ترکیه تا مدت‌ها در لیبی ادامه خواهد یافت. 
همچنین رئیس‌جمهور ترکیه در سفری که به‌تازگی به کشور آفریقایی الجزایر داشت از هدفش برای ورود به تحولات قاره‌آفریقا و تقویت روابط در حوزه صنایع دفاعی گفت.
رجب طیب اردوغان در گفت‌وگو با عبدالمجید تبون، همتای الجزایری خود افزود دو کشور نقش مهمی در تضمین صلح و تامین ثبات در قاره آفریقا ایفا می‌کنند.