چه کسی مذاکرات روسیه و اوکراین را منحرف کرد؟

دیدگاه

چه کسی مذاکرات روسیه و اوکراین را منحرف کرد؟

از ابتدای بحران اوکراین در کنار نبرد نظامی، گفت‌وگوهای دیپلماتیک هم میان دو طرف شروع شد تا شاید راه‌حل کم‌هزینه‌تری برای این بحران پیدا شود. 
بر همین اساس بود که پس از چند دور گفت‌وگو میان کارشناسان دو کشور، وزیران خارجه روسیه و اوکراین هم به میزبانی ترکیه، گفت‌وگوهایی را انجام دادند اما هرچه زمان گذشت، امیدها نسبت به کارآمدی راه‌حل دیپلماتیک کمتر شد. 
با وجود این ناامیدی، مذاکرات همچنان ادامه دارد و آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل در توضیح این وضعیت گفته است، گرچه الان تفنگ‌ها سخن می‌گویند اما مسیر گفت‌وگو باید همیشه باز بماند. 
با این‌حال با توجه به وضعیت فعلی بعید است که باز بودن مسیر گفت‌وگو، کمکی به حل بحران بکند به‌ویژه این‌که روز به روز بر بی‌اعتمادی دو طرف افزوده می‌شود. 
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در همین زمینه به مذاکرات روسیه و اوکراین به میزبانی ترکیه اشاره کرد و گفته است: «ما اطلاعاتی از کانال‌های مختلف دریافت کرده‌ایم مبنی بر این‌که واشنگتن و به‌ویژه لندن در حال هدایت مذاکره‌کنندگان اوکراینی و تنظیم کردن قدرت آزادی مانور آنها هستند.»
دیپلمات ارشد روسیه افزود: «‌غرب در تلاش برای طولانی کردن بحران اوکراین است چرا که معتقد است هر چه بیشتر این بحران طول بکشد روسیه آسیب بیشتری متحمل خواهد شد.»
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم با بیان این‌که کشورهایی که در حال کمک به اوکراین هستند کشورهای متخاصم هستند، می‌گوید کاری که این کشورها در حال انجام دادن هستند جنگ است.پسکوف تأکید کرد‌:«‌مخالفان روسیه نقش مستقیمی در تلاش‌های خود برای آسیب رساندن به روسیه در «جنگ ترکیبی» ایفا می‌کنند.» سخنگوی کرملین افزود: «نه تنها آمریکا بلکه مشاوران نظامی انگلیس به ملی‌گرایان اوکراین می‌گویند که چه بکنند و در اختیار آنها اطلاعات قرار می‌دهند.»