سردرگمی آمریکا  در سیاست‌های نظامی

نگاه

سردرگمی آمریکا  در سیاست‌های نظامی

درحالی‌که مقامات آمریکایی در سال‌های اخیر و در دولت‌های مختلف به‌دنبال کاهش حضور مستقیم نظامی در سایر کشورها بوده‌اند دولت بایدن در اقدامی، دستور اعزام صدها کماندو به سومالی برای استقرار مجدد در این کشور آفریقایی به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی را صادر کرد.
به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سه مقام مطلع گفتند، علاوه‌براین، بایدن درخواست پنتاگون برای نمایش اقتدار دائمی در هدف‌قراردادن حدود ده‌ها سرکرده مظنون الشباب، گروه تروریستی سومالیایی وابسته به القاعده را نیز تایید کرده است.
این درحالی‌است که سال گذشته و پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، اعلام شد آمریکا تلاش می‌کند حضور نظامی در منطقه غرب‌آسیا و شمال‌آفریقا را کاهش دهد و اهداف خود را در این مناطق از طریق نیروهای محلی و متحدان منطقه‌ای پیش ببرد اما اکنون با تصمیم جدید دولت باید نیروهای نظامی آمریکا به سومالی بر‌گردند و بسیاری از کارشناسان، این اقدام را در تضاد با تصمیم او در سال گذشته برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان می‌دانند. 
یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: جو بایدن با درخواست وزیر دفاع برای حضور مجدد نظامی آمریکا در سومالی موافقت کرد تا بتوانیم نبرد مؤثرتری علیه الشباب که قدرت آن افزایش یافته و تهدیدی فزاینده به‌شمار می‌رود، داشته باشیم.
وی ادعا کرد: این جابه‌جایی نیروهایی است که پیش از این در منطقه حضور داشته‌اند و از زمانی که دولت قبلی تصمیم به عقب‌نشینی از سومالی در ژانویه ۲۰۲۱ گرفت، به‌صورت دوره‌ای وارد این کشور شده و از آن خارج شده‌اند. 
این مقام به تعداد نیروهایی که آمریکا در نظر دارد آنها را در سومالی مستقر کند اشاره‌ای نکرد اما نشریه نیویورک‌تایمز به نقل از سایر مقامات آمریکایی گفته است تعداد این نیروها بیشتر از ۴۵۰ نفر نخواهد بود.