جنگ جدید نفتکش‌ها 

جنگ جدید نفتکش‌ها 

اگر جمهوری اسلامی ایران نتواند نفت بفروشد، دیگران هم نمی‌توانند؛ ‌این یک قاعده ساده اما مهم در خلیج‌فارس است که با اجرای این استراتژی، فهم جدیدی از امنیت دریایی و کشتیرانی باب و این اصل به همه طرف‌ها هم تفهیم شده‌است.  پس از این‌که یونان به توقیف و ضبط محموله نفت ایران اقدام کرد و نفتکش  روسی حامل نفت کشورمان را دزدید و تحویل آمریکایی‌ها داد، نیروی دریایی سپاه هم در راستای مقابله‌به‌مثل، دو نفتکش یونانی در خلیج‌فارس را توقیف کردند. البته اتحادیه‌اروپا مدعی بود تحریم روسیه دلیل این اتفاق بوده اما بر اساس پروتکل‌های دریایی روی عرشه آن کشتی روسی هم که نفت ایران را جابه‌جا می‌کرد،‌ پرچم جمهوری اسلامی در اهتزاز‌بود.

بعد از اقدام غیرقانونی یونانی‌ها، وزارت خارجه ایران سفیر یونان و کاردار سوئیس را احضار و سعی کرد با روش‌های دیپلماتیک به آتن اخطار لازم را بدهد اما یونانی‌ها به‌جای اجرای قوانین کشتیرانی و دریانوردی، در اقدامی عجیب، تسلیم فشار غیرقانونی آمریکایی‌ها شدند و نفت ایران را مصادره کردند‌. 
سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان هم با صدور بیانیه‌ای، این اقدام دولت یونان را مصداق بارز دزدی دریایی اعلام کرد. این ماجرا اینجا تمام نشد و کار با بیانیه‌‌دادن متوقف نماند. بعد از تذکر شورای عالی امنیت ملی برای اقدام تنبیهی در برابر این اتفاق، ستادکل نیروهای مسلح، دو فروند کشتی یونانی را توقیف کرد؛ چون تخلف دو کشتی یونانی محرز بود‌.
ایران سال‌ها تجربه مقابله با دزدی‌های دریایی را از باب‌المندب تا سومالی و حتی اقیانوس هند داشته اما بعد از دوران ترامپ یک گستاخی جدیدی به اسم فشار حداکثری علیه ایران شکل گرفت که مدل این دزدی‌های دریایی را تغییر داد و حالا کشورهای غربی در روز روشن نه تنها کشتی‌های ما را توقیف می‌‌کنند، که حتی محموله آن را هم می‌دزدند؛‌ در چنین شرایطی که ما اصطلاحا با یک دزدی دولتی مواجه هستیم، دیگر صدور بیانیه و احضار سفیر جوابگو نیست و و در چنین جنگلی باید با طور دیگری رفتار کرد.
 البته در کنار سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ، ردپای صهیونیست‌ها هم پررنگ است. طبق طرح موساد، قرار بوده با توقیف نفتکش ‌های ایرانی در منطقه، ایران طوری تحت فشار قرار بگیرد که حتی نتواند یک قطره نفت صادر کند؛ بازی کثیفی که البته سپاه در برابر آن سینه‌ سپر کرد و نگذاشت این بازی، آن‌طورکه آمریکا و اسرائیل می‌خواهند، پیش برود.
‌ بعد از این‌که پهپادهای شناسایی سپاه در خلیج‌فارس دو کشتی یونانی را رهگیری کردند، پس از نزدیک شدن به موقعیت با عملیات نیروهای ویژه، آنها را توقیف‌ کردند؛ نیروی دریایی سپاه با استفاده از قایق‌های تندرو 
دو نفتکش  به نام‌های «پرودنت واریور» (Prudent Warrior) و «دلتا پوزایدون» (Delta Poseidon) را به ترتیب در ساعت ۱۵ و ۱۸ به‌وقت ‌تهران توقیف‌ کردند و ابتدا پرچم یونان را پایین کشیدند و نهایتا آن دو نفتکش  را به سمت آب‌های کشورمان هدایت کردند. نکته جالب ماجرا اینجاست که قبل از اجرای عملیات، خدمه کشتی سیستم‌های رهیابی را از کار انداخته‌بودند تا با چراغ خاموش از تنگه هرمز عبور کنند اما توقیف دو نفتکش  یونانی، رسما اشراف اطلاعاتی سپاه را به رخ همه کشید.  به صورت دقیق ایران با توقیف ۱.۸میلیون بشکه نفت یونان، پیام جهانی مهمی را به جهان مخابره کرده و نه تنها قدرت نظامی خود را به رخ کشیده که حتی با رسم شکل نشان داد، چطور ‏دست درازی به اموال ایران آن هم برای زیاده خواهی یک کشور ثالث تبدیل به بازی دو سر باخت می‌شود؛ حالا یونان هم مانند نیروی دریایی ملکه انگلیس طعم این ذلت را چشید تا درس عبرتی برای سایر کشورهای محور آمریکا باشد. 
ا یران نشان داده در چارچوب دفاع از امنیت و منافع ملی و در پاسخ به هر تعرضی در زمین،‌ آسمان و دریا سریع، صریح و بازدارنده جواب می‌دهد و از غرب تا اعراب منطقه می‌دانند این یک بلوف نیست. به هرحال توقیف دو کشتی یونانی در خلیج‌فارس، چند پیام راهبردی دیگر هم برای منطقه، اروپا و آمریکا داشت؛ راهبرد اول که در همان ابتدا هم گفته شد
یا ایران هم نفت می‌فروشد یا هیچ‌کس نمی‌تواند.
 راهبرد دوم این است که حالا همه به صورت رنگی و چند بعدی با قانون ایران در خلیج‌فارس آشنا شده‌اند و سرعت عمل جمهوری اسلامی و اشراف دقیق سپاه بر تنگه‌هرمز را دیده‌اند، بنابراین دیگر متوجه هستند فاکتور اقدامات ضد ایرانی برای آنها، چقدر سرسام‌آور خواهدبود و اگر هر کشوری بخواهد در چارچوب تحریم‌های ثانویه آمریکا با واشنگتن علیه تهران همکاری کند، باید برای عبور از تنگه‌هرمز نگران باشد و این موضوع حساس را سیاست‌های بازدارنده تهران تعیین می‌کند.  راهبرد مهم دیگر هم فضای حمایتی رسانه‌ای و کاربران فضای مجازی از این اتفاق است که باعث شد هر ایرانی فارغ از گرایش سیاسی خود از این موضع عزتمندانه سپاه حمایت کند و ردپای این غرور در کامنت‌های پیج ملکه هم موجود‌است!

مریم عاقلی - گروه سیاسی