عیار جوانانه

آغاز کار تیم ملی ایران در لیگ ملت‌های والیبال

عیار جوانانه

دیگر آن زمان که تمام نگاه‌ها در تیم ملی والیبال به سعید معروف یا ستاره‌هایی نظیر او معطوف بود، گذشت. الان نه دیگر سعید معروف در تیم ملی بازی می‌کند و نه امیر غفور و محمد موسوی در جمع بازیکنان ملی پوش حضور دارند. معروف که از تیم ملی خداحافظی کرده و آن دو تای دیگر با تصمیم مربی کنار گذاشته شدند. دیرزمانی نبود که تیم ملی بدون این ستاره هایش اصلا قابل تصور هم نبود. اما از بامداد امروز که رسما کار تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های والیبال در شهر برازیلیای پایتخت کشور برزیل آغاز شد دیدیم که تیم ملی بدون ستاره‎‏هایش هم می‌تواند در این رقابت‌ها به میدان برود. عملیات ستاره برداری از تیم ملی والیبال ایران از همان سال گذشته و بعد از پایان لیگ ملت‌های 2021 آغاز شده بود.

حالا هفته نخست دور جدید لیگ ملت‌ها آغاز شده و تیم متحول شده ایران با بازیکنان جوانش درست آن طرف کره زمین است، یعنی در شهر برازیلیای برزیل. این تیم قرار است در هفته نخست چهار دیدار با تیم‌های چین، هلند، استرالیا و ژاپن داشته باشد که اولی یعنی دیدار با چین بامداد امروز انجام شد. 
نکته بسیار مهم دیگر در رابطه با تیم ملی والیبال ایران، بهروز عطایی سرمربی تیم ملی است و این یعنی اینکه تیم ملی با مربی ایرانی گام به لیگ ملت‌های والیبال گذاشته است. 
 آغاز چرخه المپیک 2024 با جوانان
ابتدا باید مرور کنیم که چه کسانی دیگر در تیم ملی نیستند. از سعید معروف، محمد موسوی و امیر غفور که بگذریم باید این را هم یادآوری کنیم که حتی پوریا فیاضی، اصغر مجرد و میثم صالحی هم دیگر در تیم ملی نیستند. پوست اندازی در تیم ملی حتی به مسعود غلامی هم سرایت کرد و عطایی او را هم کنار گذاشت.  البته اینطور هم نیست که تیم ملی ایران صفر کیلومتر به برزیل رفته باشد. طاهر وادی با یک دنیا تجربه هنوز بازیساز اصلی تیم ملی است و علی رمضانی هم حضورش در تیم ملی جای تعجب ندارد. این پاسور با تجربه همواره یکی از بازیکنان مورد علاقه بهروز عطایی است. 
دیگر نقطه اتکای تیم ملی کسی نیست جز میلاد عبادی پور که در پایان عصر ستاره‌های تیم ملی والیبال ایران وظیفه خطیر کاپیتانی بر عهده اوست. مرتضی شریفی و امیرحسین اسفندیار و البته محمدرضا حضرت پور هم هر چند جوان اما با تجربه محسوب می‌شوند. 
فهرست بازیکنان بر اساس پست‌های تخصصی به قرار زیر است:
پاسور: علی رمضانی، محمد طاهر وادی، جواد کریمی و فاضل پژمان
لیبرو: محمدرضا حضرت‌پور، محمدرضا موذن و ابوالفضل قلی‌پور
دریافت کننده قدرتی: میلاد عبادی پور (کاپیتان)، اسماعیل مسافر، مجتبی میرزاجانپور، میثم صالحی، احسان دانش‌دوست، امیرحسین اسفندیار، امیرحسن فرهادی و مرتضی شریفی
مدافعان میانی: مهدی جلوه، رضا عابدینی، امیرحسین توخته، علی اصغر مجرد، امیررضا سرلک و محراب ملکی‌سرخی
پشت خط زن: صابر کاظمی، امین اسماعیل نژاد، پوریا یلی و بردیا سعادت

شناسنامه لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ والیبال
تاریخ آغاز لیگ ملت‌ها :  2018
تیم‌های این دوره: برزیل، لهستان، فرانسه، آمریکا، اسلوونی، صربستان، آرژانتین، ایتالیا، کانادا، ژاپن، ایران، چین، آلمان، هلند، بلغارستان و استرالیا
تعداد تیم‌های شرکت کننده:  16

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش