عدد خبر

عدد خبر

17 سال
معطلی در نوسازی کامیون

احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران: مسؤولان برای حل مشکل نوسازی کامیون‌ها  که حدود ۱۷سال گریبانگیر کامیون‌داران شده، باید پروژه‌ای تعریف کنند که بتوانند نوسازی را انجام دهند. با تعریف یک پروژه واحد، می‌توان امیدوار بود مشکلات برطرف شود و شاهد این نارضایتی‌ها نباشیم اما این اشتباه در سال‌های گذشته وارد ادبیات برخی از مسؤولان شد که حتما باید به ازای هر دستگاه کامیون وارداتی یک دستگاه کامیون فرسوده اسقاط شود و اساسا بر همین اساس بود که طرح کلید به کلید در دولت گذشته برای نوسازی کامیون‌های فرسوده مطرح شد. این طرح البته مشکلاتی دارد که تحقق کامل آن را تاکنون غیرممکن کرده‌است. در همه کشورهای دنیا زمانی که کامیون‌های نو و جدید وارد و خریداری می‌شود، ناوگان فرسوده اجازه تردد ندارند اما در ایران به سبب شرایط اقتصادی و وضعیت خاصی که در آن قرار داریم، طی سال‌های گذشته تنها ۱۰ درصد ناوگان وارداتی و نو، اسقاط داشته‌ایم.  اگر تسهیلات ارزان قیمت بلند مدت برای نوسازی ناوگان فرسوده تخصیص یابد و شرایط نوسازی برای کامیون‌داران تسهیل شود، در آن زمان می‌توان انتظار داشت به کامیون‌های فرسوده با شرایطی که اعلام می‌شود، اجازه تردد داده نشود. از سوی دیگر ضر‌ب‌المثلی می‌گوید که سنگ بزرگ، نشانه نزدن است. یعنی اگر برای نوسازی اعلام کنند کامیون‌های بالای ۲۵ سال مشمول این قانون هستند.

16 میلیارد دلار
حجم تجارت خارجی ایران
علیرضا مقدسی، رئیس گمرک: در سه‌ماهه امسال نزدیک به ۳۶ میلیون تن کالا به ارزش 25.5 میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شده که بیانگر رشد 19.5 درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال است. سهم صادرات ایران از این میزان تجارت، 27.7 میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده‌است. 
 واردات ایران در این مدت نیز با هشت میلیون و ۱۵۴ هزار تن به ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته‌است. با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در فصل بهار امسال، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد که این پیوستگی سه ماهه برای ایران بی‌سابقه بوده‌است.  در سه ماهه نخست امسال کشورهای چین با چهار میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار و هند با ۴۲۴ میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران بودند.کشورهای امارات با سه میلیارد و ۴۲۶ میلیون دلار، چین با سه میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار، هند با ۵۱۲ میلیون دلار و آلمان با ۴۵۶ میلیون دلار، پنج کشور نخست تامین‌کننده کالاهای موردنیاز ایران در فصل بهار بودند. 

39.4 درصد
نرخ تورم خرداد
 بر اساس اعلام مرکز آمار ایران،نرخ تورم سالانه خرداد ١۴٠١ برای خانوارهای کشور به 39.4 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، 0.7واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد ١۴٠١ به عدد 52.5 درصد رسیده‌است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 52.5 درصد بیشتر از خرداد ١۴٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم ماهانه خرداد ١۴٠١ به 12.2 درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، 8.7 واحد درصد افزایش داشته‌است. 
تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 25.4 درصد و 4.4درصد بوده‌است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 11.5درصد است که نسبت به ماه قبل 7.8 واحد درصد افزایش داشته‌است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 15.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.13 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.