ضرورت ارتقای دستمزد نویسندگان حاذق 

ضرورت ارتقای دستمزد نویسندگان حاذق 

مهم‌ترین چالش موجود در تولید سریال‌ها بحث فیلمنامه است و همه هم این قضیه را می‌دانند، ولی باز به تولید که می‌رسند برای استحصال بهترین فیلمنامه، تامل نمی‌کنند و وقت کافی نمی‌گذارند. در حالی که اگر از همان ابتدا، کار را محکم ببندند و متن‌های قدرتمند برای سریال، نگارش شود به احتمال زیاد، موفقیت رقم می‌خورد. 

استفاده از نویسندگان امتحان پس داده و با تجربه باید در دستور کار سریال‌سازان رسانه‌ملی قرار گیرد و ابتدا باید درک کنند برای چه رسانه فراگیر و مرجعی در حال تولید هستند و سپس به سراغ استفاده از نیروهای توانمند و خلاق برای نگارش بروند. حتی اگر بناست کار سفارشی تولید شود، باید به سراغ این نوع نویسندگان حاذق برای سفارش فیلمنامه رفت تا کیفیت نهایی محصول بالا رود و ریسک سرمایه‌گذاری، پایین آید. 
الان در حوزه فیلمنامه، دچار سردرگمی هستیم و گاهی حرکت‌هایی انجام می‌شود که به تنها باعث ارتقای کیفیت فیلم نامه‌ها نمی‌شود، بلکه ظن و گمان شکل‌گیری نوعی باندبازی را ایجاد می‌کند. پس باید طوری عمل کنند که این‌گونه حدس و گمان‌ها رخت بربندد و همگان حس کنند صرفا کیفیت فیلمنامه است که ملاک تایید آن است. 
اگر بخواهیم فیلمنامه‌ها ارتقا پیدا کند، چاره‌ای نداریم جز ارتقای افرادی که به عنوان نویسنده انتخاب می‌شوند. شورای عالی فیلمنامه که در تلویزیون راه‌اندازی شده بود، عملکردش قابل نقد است و خروجی‌های چندان خوبی نداشته، پس باید به فکر ترمیم و بهبود اوضاع بود. البته گاهی کار خوب و متوسطی هم شده ولی باید کل خروجی، نمره قابل قبولی بگیرد تا در تمام فصول این‌طور نباشد که بازپخش سریال‌های خاطره‌انگیز بیشتر از سریال‌های روز، مخاطب داشته باشد. اگر بتوانیم کیفیت متن‌های فیلمنامه سریال‌ها را بالا ببریم، قطعا کلیت سریال ارتقای مضمونی پیدا خواهد کرد و کنارش اگر یک کارگردان و تیم تولید کارکشته باشند، قطعا سریال به نتیجه مطلوب خواهد رسید. 
در کنار اینها، باید فیلمنامه‌نویسان از نظر صنفی مورد اهمیت بیشتری قرار بگیرند و دستمزدهایشان عادلانه باشد. وقتی فیلمنامه‌نویس حتی به اندازه بازیگر رده دو هم دستمزد نمی‌گیرد، معلوم است نخواهد توانست با جان و دل برای متن، وقت بگذارد. به هر حال باید برای استانداردسازی در متن سریال‌ها به خروجی قابل قبولی برسیم و برای نیل به آن خروجی نیز چاره‌ای نداریم جز آن‌که بر افراد متخصص، کاربلد و دانا سرمایه‌گذاری کنیم.

جواد اردکانی - کارگردان تلویزیون