یک روز آرام در «شهر امن»

نگاهی به فصل تازه برنامه صبحگاهی شبکه5 در گفت‌وگو با تهیه‌کننده آن

یک روز آرام در «شهر امن»

 محال است ساکن شهرهای بزرگ باشید و با ترافیک غریبه! چه خودتان خودرو برانید و چه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. حتما بارها از ماندن در ترافیک، تحمل ساعت‌ها معطلی و رفتارهای غلط برخی عابران و رانندگان به تنگ آمده‌اید. شبکه پنج سیما، صبح روزهای زوج برنامه‌ای را راهی آنتن می‌کند که علاوه بر پرداختن به وضعیت ترافیکی پایتخت به هنجارها و ناهنجاری‌های تردد هم می‌پردازد. برنامه «شهر امن» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجتبی ‌احمدی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه حوالی ساعت 6 و‌30دقیقه روی آنتن می‌رود. فصل جدید برنامه قرار است به کمک موسیقی‌های متنوع و حضور چهره‌های سرشناس هنری و ورزشی، لحظاتی مفرح را برای مخاطبش ایجاد کند. به همین دلیل با مجتبی احمدی، تهیه‌کننده درباره فصل جدید برنامه صحبت کردیم.

آرزوی همه، زیستن در شهری امن است؛ یکی از مظاهر امنیت که شاید کمتر با شنیدن این واژه در خاطرمان بیاید. فضای امن، راه‌های شهری و مسائل مربوط به ترافیک است. فصل جدید برنامه شهر امن، با تاکید بر این موضوعات تلاش دارد، فرهنگ ترافیک را هم ارتقا دهد تا شاید شاهد تغییرات مثبتی در این معضل همیشگی باشیم. 
مجتبی احمدی، تهیه کننده و کارگردان این برنامه به جام‌جم گفت: برنامه شهر امن با نظر مدیران شبکه پنج سیما به فصل سوم رسید و در واقع فرصتی است که مجددا اول صبح‌ها را با مخاطبان پرشور صبحگاهی از شبکه پنج سیما سپری کنیم. 
طبیعی است در ساخت یک برنامه صبحگاهی باید حال و احوال مخاطب و وضعیت روحی و روانی جامعه مد نظر گروه تولید قرار گرفته و در همان دقایق ابتدایی صبح با یک فرصت کوتاه کپسولی تمام تلاش برنامه بر این باشد که مخاطب با آرامش، آسایش، اعتماد و امید به روزی که در پیش دارد از منزل خارج شود.
 رانندگی چهره‌ها
احمدی که به‌تازگی مستند 60 قسمتی شکلات تلخ را روی آنتن شبکه پنج داشته است در خصوص فصل جدید برنامه شهر امن توضیح داد: بعد از جلسات متعدد با مدیران و اعضای اتاق فکر برنامه تصمیم گرفتیم موسیقی را با رنگ و لعاب بیشتری به فضای کلی برنامه تزریق کنیم و در کنار اعلام وضعیت ترافیکی و پرداختن به موضوعات مختلف مرتبط با رانندگی از جمله سرعت ، سبقت ، تصادفات و یادآوری نکات لازم در رانندگی ایمن در پایتخت و البته دیگر شهرهای کشور، شور و نشاط صبحگاهی را به ساعات ابتدایی روز زندگی مخاطب‌مان اضافه کنیم.
این تهیه کننده ادامه داد: در برنامه شهر امن مانند دو فصل گذشته سراغ چهره‌های سرشناس عرصه هنر و ورزش رفته‌ایم و در قالب آیتم سفیران فرهنگ ترافیک، طبیعتا خاطرات چهره‌های محبوب را در رانندگی‌شان با مخاطب به اشتراک می‌گذاریم.
در این برنامه تلاش داریم واقعیت‌های رخ داده هرچند تلخ در خصوص رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی را که می‌تواند زندگی شهروندان را به‌عنوان کاربران ترافیکی تحت تأثیر قرار دهد به تصویر بکشیم و تردیدی نیست اگر برنامه بتواند با تلنگرهای صبحگاهی، مخاطبش را آگاه و مطلع از منزل خارج کند .
سلامت افرادی که برنامه را دیدند و به نکات مورد نظر در برنامه دقت و توجه داشتند، تضمین می‌شود.
کارگردان برنامه شهر امن با اشاره به دو فصل گذشته اشاره کرد: در دو فصل گذشته از ارتباطی که به شیوه‌های مختلف با مخاطبان برنامه داشتیم به نکات جالبی در خصوص تاثیرگذاری بخش‌های مختلف برنامه رسیده‌ایم. به عنوان مثال در بخش‌هایی که تصاویر مرکز کنترل و ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به شکل زنده روی آنتن می‌رود و مخاطبان می‌توانند در چند دقیقه وضعیت ترافیکی شهر را به‌صورت زنده ببینند و مسیر تردد و مقصدشان را بررسی کنند با اقبال مخاطبان مواجه شده است و البته در بخش سفیران فرهنگ ترافیک که چهره‌های محبوب جامعه، تجربه‌های تلخ و شیرین‌شان را بی‌واسطه برای مخاطب روایت می‌کنند بسیار تاثیرگذار بوده است.
احمدی درباره ارسال ویدئو به برنامه توضیح داد: در فصل جدید قرار است با اعلام شماره برنامه در شبکه اجتماعی و کانال‌های ارتباطی برنامه فرصتی ایجاد کنیم تا مخاطبان بتوانند از هنجارها و ناهنجاری‌های تردد در شهر برای برنامه ارسال ویدئو داشته باشند که پر واضح است مخاطبان با دیدن تصاویر مرتبط با زندگی خودشان در شهر به‌خصوص به‌عنوان کاربر ترافیکی از عابر پیاده گرفته تا راکب موتورسیکلت و رانندگان خودروهای سنگین، اتوبوس، تاکسی و... برای دقایقی  به این فکر فرو بروند که هر رفتار غلط ترافیکی می‌تواند روی زندگی تک‌تک افراد جامعه تاثیرگذار باشد و عملا ما همانند حلقه‌های یک زنجیر در شهری که زندگی می‌کنیم روی زندگی یکدیگر تاثیرگذار هستیم.
احمدی در پاسخ به این سؤال که در فصل جدید برنامه از چه کارشناسانی بهره می‌برید، تاکید کرد: در فصل جدید برنامه کارشناسان مختلف حوزه ترافیک، تصادفات و... از پلیس راهنمایی و رانندگی تهران و البته روان‌شناسان و جامعه‌شناسان اجتماعی با ما همراه هستند تا وجوه مختلف زندگی در شهر را با محور قرار دادن رفتارهای افراد در آمد و شد مورد تحلیل قرار دهیم. 
از آنجا که همه افراد جامعه از کودکان و نوجوانان تا سالمندان در بحث ترافیک شهر و تردد سهم خود را دارند، برنامه برای هر یک از مخاطبان خود طرح و ایده مخصوص و مرتبط با آن گروه سنی و کاربر را خواهد داشت. به عنوان مثال، ما در این برنامه برای گروه کودک و نوجوان با ادبیات مرتبط و قابل لمس و باور سعی داریم با ساخت انیمیشن‌ها پیام ترافیکی برنامه را منتقل کنیم و برای کاربران دیگر ترافیکی با نگاهی تخصصی‌تر داستان اتفاقات و حوادث پیش‌رو از تخلفات احتمالی را یادآور باشیم.
 آرامش با مدیریت زمان
تهیه‌کننده این برنامه از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما اظهار کرد: طبیعتا هر برنامه تلویزیونی با مختصات و ساختار ویژه‌ای با هدف از پیش تعیین‌شده‌ای برای مخاطبان تولید می‌شود. 
ما در این برنامه در گام اول تصمیم داریم لحظات صبحگاهی مخاطب‌مان را پر از آرامش کنیم و در گام بعدی به دنبال این هستیم که مدیریت زمان و برنامه‌ریزی را که می‌تواند در شکل‌گیری یک روز آرام و کم اضطراب مؤثر باشد برای مخاطب‌مان یادآور باشیم. بسیاری از اتفاقات و حوادث ابتدایی صبح مستقیم به نبود برنامه‌ریزی و مدیریت ناصحیح زمان برمی‌گردد که نتیجه آن مشخصا اضطراب و دلهره و در نهایت خشم و عصبانیت‌های روزمره است که تجربه نشان داده همین مسأله عامل بسیاری از اتفاقات و حوادث گاهی جبران ناپذیر در زندگی افراد می‌شود. 
امیدواریم برنامه بتواند مانند سال‌های قبل مورد توجه مخاطبان شبکه پنج و به‌ویژه مدیران رسانه ملی و البته خانواده پلیس راهور تهران بزرگ که حامی این برنامه هستند، قرار بگیرد.

دغدغه‌های مشترک
گرچه در این برنامه دلایل اصلی تصادفات، تخلفات حادثه ساز، رفتارهای غلط ترافیکی از جمله استفاده نکردن از کلاه ایمنی برای موتورسواران، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، تردد در خطوط ویژه، تردد عابران پیاده از عرض بزرگراه‌ها و... را با نقد و بررسی تحلیل می‌کنیم اما مطالبات مخاطبان و مردم را نیز در این باب مد نظر قرار داده و تصمیم داریم از طریق امواج شبکه پنج مسیر ارتباطی مخاطبان با مسؤولان به‌ویژه مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی باشیم و از این طریق خواسته‌های طرفین که معمولا دغدغه‌هایی با هدف مشترک محسوب می‌شود به نتایج مثبتی منجر شود.

فاطمه عودباشی - دبیرگروه رسانه