قیمت‌های جدید در بازار مسکن تهران

قیمت‌های جدید در بازار مسکن تهران

در پی رشد خریدهای سرمایه‌گذاری و بر‌اساس گزارش‌های غیررسمی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران، قیمت‌های مدنظر فروشندگان در خردادماه 3درصد نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرد؛ با این حال یک کارشناس معتقد است بازار در ماه‌های آینده با افت تقاضا و به تبع آن کاهش سرعت رشد قیمت مواجه می‌شود.

خردادماه امسال، بازار مسکن شهر تهران به لحاظ قیمت‌های پیشنهادی با تغییر نسبت به اردیبهشت ماه مواجه شد. داده‌های غیررسمی حاکی است که متوسط قیمت‌های پیشنهادی هر متر مربع مسکن در پایتخت طی یک ماه اخیر ۳درصد افزایش یافته است. تمایل برای خرید نیز که از بازدید آگهی‌ها استنباط می‌شود با ۵درصد رشد مواجه شد.
تحرک نسبی بازار مسکن شهر تهران در سومین ماه از امسال در شرایطی رقم خورد که اردیبهشت ماه هم نرخ‌های پیشنهادی در مقایسه با فروردین 5.2درصد و قیمت‌های قطعی 6.1درصد بالا رفته بود. این تغییرات پس از آن ایجاد شد که قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت.
مطابق اطلاعات به‌دست آمده از سامانه کیلید در خردادماه ۱۴۰۱، متوسط قیمت‌های پیشنهادی مسکن در تهران به 54.2میلیون تومان در هر متر مربع رسیده، در حالی‌که این رقم در اردیبهشت امسال 52.6میلیون تومان بود که از افزایش ۳درصدی حکایت دارد.
در تهران 10.5هزار معامله مسکن در اردیبهشت منعقد شد که رشد ۱۶۶درصدی را در مقایسه با سال قبل ثبت کرد. افزایش معاملات، زمینه را برای تغییر نسبی قیمت فراهم کرد. اواخر سال ۱۳۹۹ میانگین قیمت‌های پیشنهادی سامانه مذکور تا متری ۵۷ میلیون تومان بالا رفته بود که پس از آن به‌تدریج روند نزولی به خود گرفت و تا حدود ۵۰ میلیون تومان نیز در اواخر ۱۴۰۰ رسید. با این حال، آمار، رشد نسبی قیمت‌ها در دو ماهه ابتدای سال جاری را نشان می‌دهد. تحولات بازار مسکن شهر تهران طی یک ماه اخیر از عواملی همچون تلاش برای حفظ سرمایه از طریق خرید دارایی‌های ثابت، انتظارات تورمی و رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی نشأت گرفت. بر‌اساس آمار رسمی بانک مرکزی از بهمن سال گذشته تا‌کنون قیمت مسکن در تهران ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۳۶ میلیون و ۳۵۰هزارتومان در هر متر مربع رسیده است. تنها از فروردین تا اردیبهشت قیمت مسکن در تهران 6.1درصد افزایش پیدا کرد. در کل کشور نیز طبق اطلاعات مرکز آمار، قیمت‌ها با دو تغییر در ماه‌های اردیبهشت و خرداد مواجه شد. تورم ماهانه مسکن کل کشور در اردیبهشت 2.5درصد و در خردادماه 2.3درصد اعلام شد. درخصوص نرخ مصالح ساختمانی هم آمار زمستان ۱۴۰۰ گویای رشد سالانه ۵۵ درصدی قیمت‌ها بود. تورم نهاده‌های ساختمانی در کنار رکود معاملات مسکن به شکل افت ساخت و ساز بروز پیدا کرد. در سال ۱۴۰۰ تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده شهر تهران نسبت به سال قبل از آن 18.5درصد کاهش یافت.