مخاطبان مبلغان سریال باشند

مخاطبان مبلغان سریال باشند

 من تا به امروز نقش‌های بسیاری بازی کرده‌ام و برایم نقش مثبت یا منفی تفاوت ندارد. آنچه برایم اهمیت دارد این است که نقشم در شکل‌گیری درام قصه موثر باشد و شخصیتی را بازی کنم که برایم جای کار بسیاری داشته باشد. بنابراین علاقه‌مندم نقش‌های متفاوت را بیشتر ایفا کنم. البته تا امروز تجربه‌گرایی داشتم و از این به بعد باید نقش‌هایی را بپذیرم که برایم جای کار بیشتری بگذارد؛ به ویژه در سریال‌های تلویزیونی که مخاطبان بسیاری دارد. وقتی سریال تازگی خودش را برای مخاطب داشته باشد می‌تواند در همان قسمت‌های ابتدایی مخاطب را جلب و کاری کند که مخاطب خودش به مبلغ  اثر تبدیل شود.

اگر با ایده‌هایی کلیشه‌ای و داستان‌های بیش از اندازه گفته شده سریال بسازیم معلوم است که مخاطب با مشاهده چند قسمت از سریال قید ادامه را می‌زند‌. شخصا از نقش‌ها و تجربیات جدید استقبال می‌کنم و در سال‌های اخیر هم تلاش کرده‌ام نقش‌هایی را ایفا کنم که با شخصیت‌هایی که قبلا ایفا کرده‌ام چه در تلویزیون و چه در سینما فاصله داشته باشد. از سوی دیگر برای من در هر کاری کیفیت متن و عوامل موثر است. 
البته در کارنامه بازیگری‌ام تجربیات فراوانی داشته‌ و به این نتیجه رسیده‌ام که ماندگاری در گرو تلاش هنرمند است و نه حواشی. ضمن این‌که باید بر این نکته تاکید کنم که اغلب بزرگان فعال در عرصه بازیگری علاقه‌مندند تجربیات‌شان را در اختیار جوانترها قرار دهند تا بتوانند از این طریق تجربیات‌شان را به نسل جوان انتقال دهند. 
بنابراین اگر سازندگان آثار نمایشی سعی کنند از طیف متنوع بازیگران حرفه‌ای در سنین مختلف برای کار استفاده کنند یقین بدانید به‌جز ارتقای سطح کیفی بازیگری، تجربیات هم انتقال خواهد یافت. حتی تجربه نشان داده که چنین آثاری با اقبال مخاطبان بیشتری هم رو‌به‌رو خواهند شد. از سوی دیگر سریال‌های سال‌های اخیر به سمت نوعی ملودرام رفته‌اند که اگر مایه‌های اجتماعی آنها بیشتر شود، مخاطب افزایش می‌یابد. سریال‌ها باید نزدیک به زندگی مردم باشد که بشود انتظار پیگیری مخاطب را داشت و باید از مضامین روز برای ایجاد ماجرا و حادثه استفاده کنند. 
معتقدم مباحث مربوط به زنان در جامعه از جمله مباحثی است که می‌تواند زمینه تولید سریال‌های مختلف باشد. خانم‌های جامعه دغدغه‌هایی دارند که شاید نتوانسته‌اند به آنها دست پیدا کنند و خوشبختانه امروزه نگاه جامعه به زنان تغییرات مثبتی پیدا کرده است و اغلب به تساوی حقوق زنان با مردان اذعان دارند و سریال‌سازان می‌توانند برای داستان‌پردازی از آن استفاده کنند.

یوسف مرادیان - بازیگر سینما و تلویزیون