پیشگیری از مرگ 20میلیون نفر با واکسیناسیون کرونا

نتیجه تحقیق در 185کشور نشان داد

پیشگیری از مرگ 20میلیون نفر با واکسیناسیون کرونا

براساس تحقیقات گسترده دانشمندان، واکسن‌های کووید ــ 19 پس از دسترس فقط در سال اول شیوع بیماری، تعداد مرگ و میر جهانی را به میزان 20 میلیون نفر کاهش داده است.

این مطالعه که گسترش این بیماری را در 185کشور جهان و منطقه بین آذر 1399 تا آذر 1400 مدل‌سازی کرده، نشان داده بدون واکسیناسیون کووید ــ  19حدود 31میلیون و400هزار نفر جان می‌باختند که با تزریق واکسن از مرگ و میر حدود 19میلیون و 800هزار نفر جلوگیری شد. این تحقیق نخستین تلاش برای تعیین کمیت تعداد تلفاتی است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در نتیجه واکسیناسیون کووید ــ‌ 19 از آن جلوگیری شده است.
 گام بزرگی که می‌توانست مؤثرتر برداشته شود
دکتر اُلیور واتسون از امپریال کالج لندن، طی مطالعه‌ای که با دانشمندان این دانشگاه انجام داد، می‌گوید: «ما می‌دانستیم این رقم بزرگ خواهد بود اما فکر نمی‌کردم فقط در سال اول به عدد 20میلیون برسد. اگر دسترسی مردم به واکسن‌ها در سراسر جهان یکسان بود، می‌شد از بسیاری از مرگ‌ومیرها جلوگیری کرد.» 
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد اگر هدف سازمان بهداشت جهانی برای واکسیناسیون 40درصد از جمعیت هر کشور تا پایان سال 2021/ آذر 1400 محقق می‌شد، می‌توانست از حدود 600 هزار مرگ بیشتر(از هر پنج مورد مرگ و میر ناشی از کووید در کشورهای کم درآمد) جلوگیری کند.
واتسون گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد با در دسترس قرار دادن واکسن‌ها برای مردم در همه جای جهان، احتمالا جان میلیون‌ها نفر صرف‌نظر از ثروتمند یا کم‌درآمد بودن‌شان، نجات یافته است. با این حال می‌شد کارهای بیشتری انجام داد. وی افزود: در حالی‌که ارائه واکسن در سراسر جهان به‌ویژه برای افراد در معرض خطر حیاتی است اما در بسیاری از نقاط دنیا که پوشش واکسن پایینی داشتند، فرصت برای نجات جان افراد محدود شده بود.
اثر واکسیناسیون دو سوم جمعیت جهان
از زمانی که اولین واکسن کووید در خارج از محیط کارآزمایی بالینی در 17آذر 1399 تجویز شد تاکنون تقریبا دو‌سوم جمعیت جهان واکسن دریافت کرده‌اند و ابتکار سازمان بهداشت جهانی در مورد توزیع واکسن‌های مقرون به‌صرفه کووید ــ 19(کووکس) در جهت تلاش برای کاهش نابرابری‌ها، دسترسی مردم به این واکسن‌ها را در کشورهای کم‌درآمد تسهیل کرده است. نتایج این مطالعه که در نشریه بیماری‌های عفونی لانست (Lancet Infectious Diseases) منتشر شد، محققان از ارقام به دست آمده رسمی برای مرگ‌های ناشی از کووید و همچنین آمار کل مرگ و میرهای اضافی (منظور تفاوت بین تعداد کل افرادی است که به دلایل مختلف مرده‌اند و تعداد مرگ و میرهای مورد انتظار ناشی از کووید براساس داده‌های گذشته) استفاده کردند که این ارقام در بسیاری از کشورها معتبرترین ارقام تلفات ناشی از کووید را نشان می‌دهد. تجزیه و تحلیل‌ها با یک سناریوی جایگزین فرضی که در آن هیچ واکسنی تجویز نشده بود، مقایسه شد. یعنی ارقام به دست‌آمده، حفاظت مستقیم واکسن‌ها از افراد و همچنین مزایای گسترده‌تر برای سیستم بهداشتی را نشان می‌دهد. 
به عنوان مثال، از تأثیرات واکسن، کاهش میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید و تخت‌های بیمارستانی بیشتر است. این ارقام احتمالا نشان دهنده سطح بالایی از تعداد مرگ‌ومیرها در صورت دسترسی نداشتن مردم به واکسن بوده است زیرا سیاست‌های مربوط به قرنطینه در کشورها متفاوت بود.
 لزوم واکسیناسیون افراد آسیب‌پذیر
پروفسور عذرا غنی، رئیس بخش اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی در امپریال کالج لندن گفت: «نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد واکسن‌ها در کاهش مرگ و میر ناشی از کووید ــ 19 در سطح جهان فایده عظیمی دارند. در حالی که اکنون تمرکز شدید روی همه‌گیری این بیماری تغییر کرده، مهم است مطمئن شویم آسیب‌پذیرترین افراد در تمام نقاط جهان با تزریق واکسن می‌توانند در برابر گردش مداوم ویروس کووید ــ 19 و ویروس سایر بیماری‌های اصلی که همچنان به طور نامتناسبی بر فقیرترین افراد تأثیر می‌گذارند، محافظت شوند.»

منبع: The Guardian
صدیقه سخندان فداکار - گروه دانش و سلامت