بحران آب‌وهوایی در انتظار شهرهای آسیایی

بحران آب‌وهوایی در انتظار شهرهای آسیایی

به‌دلیل تغییرات آب و هوایی شهرهای سراسر جهان روز به روز در حال گرم‌تر و خشک‌تر شدن هستند. مطالعه‌ای جدید به این موضوع پرداخته است که مجموعه‌ای از شهرها تا سال1430 شرایط آب‌وهوایی را تجربه خواهند کرد که قبلا در هیچ شهر بزرگی دیده نشده است. این فهرست شامل کوالالامپور، جاکارتا، رانگون، مانیل و سنگاپور است.

محققان پژوهشکده علوم سیستم‌های محیطی شهر زوریخ در سوئیس، محاسبه کرده‌اند که شرایط کاملا جدید برای 22 درصد از 500 شهر بزرگ جهان در 30 سال آینده تجربه خواهد شد. برای بسیاری از شهرهای جنوب‌شرقی آسیا، گرمای شدید همراه با باران کمتر، شرایط جدید آب‌وهوایی خواهد بود، در حالی‌که سایر شهرها نیز ممکن است به‌دلیل افزایش قابل توجه سطح باران، با شرایط جدیدی مواجه شوند.
برای مثال، مانیل در طول تابستان به‌طور متوسط ​​تقریبا 4 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر خواهد شد، از طرف دیگر در طول یک سال میانگین باران در این شهر 8 درصد کمتر خواهد بود. در شهر رانگون در میانمار، دمای تابستان نزدیک به 6 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر خواهد شد، در حالی‌که 6.5درصد از بارندگی سالانه خود را از دست می‌دهد و از‌جمله شهرهایی خواهد بود که با وضعیت‌ آب‌وهوایی کنونی‌اش، شرایط متفاوتی خواهد داشت.
دوره‌های خشکی شدید می‌تواند در آینده، هیروشیما، تایپه و ماکائو را تحت‌تأثیر قرار دهد و سطح باران در این شهرها تا 13درصد کاهش یابد. شهرهای آسیای مرکزی تغییرات عمده‌ای را در الگوهای بارندگی تجربه نخواهند کرد اما دمای هوا تا 6 درجه سانتی‌گراد و حتی بیشتر افزایش خواهد یافت. به همین دلیل، تاشکند احتمالا بیشتر شبیه شهرهای خاورمیانه مانند موصل یا اربیل خواهد شد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود بغداد تا سال 1430 وضعیتی شبیه شهر کویت را تجربه کند.

منبع: پژوهش جدید منتشر شده در نشریه علمی Plos One
عسل اخویان‌طهرانی - گروه دانش و سلامت