نشست سه جانبه ایران آذربایجان و ترکیه در تهران

 نشست سه جانبه ایران آذربایجان و ترکیه در تهران

وزیر خارجه با اعلام این‌که آمادگی رئیس جمهور آذربایجان برای سفر به تهران را دریافت کردیم، گفت: به الهام علی اف برای سفر به ایران خوشامد می‌گویم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان دیروز در جریان نشست خبری مشترک با جیحون بایرام‌اف، وزیر خارجه آذربایجان گفت: در چارچوب مذاکرات امروز طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه را به‌طور ویژه مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم. مطلع هستید که روسای جمهور دو کشور طی ۱۰ماه گذشته دو دیدار با یکدیگر داشتند. در جریان این دو دیدار به‌ویژه دیدار هفته گذشته آقای الهام علی‌اف و آقای رئیسی درخصوص مرحله جدید توسعه مناسبات دو کشور گفت وگوهای سازنده و رو به جلویی را داشتیم. ما بر تعمیق مناسبات دو کشور براساس حسن تفاهم، اعتماد و منافع متقابل دو کشور تاکید کردیم.
​​​​​​​امیرعبداللهیان بیان کرد: جمهوری اسلامی از ابتدای مناقشه قره‌باغ همواره آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل بحران از طریق گفت وگو اعلام کرد. ما همچنان آماده تداوم حمایت‌ها و مساعدت‌مان در این زمینه هستیم تا مسائل باقی‌مانده نیز بر مبنای احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت طرفین و از مسیر گفت‌وگوهای سیاسی حل و فصل شود. وی عنوان کرد: در سفر هفته گذشته به آنکارا با آقای چاووش‌اوغلو، توافق کردیم نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران در سطح وزرای خارجه برگزار شود. وزیر خارجه تصریح کرد: فرمت دیگری در سطح کارشناسان ارشد موسوم به اجلاس ۳+۳ در منطقه قفقاز وجود دارد. این اجلاس میان کارشناسان ارشد و در گام بعدی وزرای خارجه آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه ، ایران و ترکیه برگزار خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در تاریخی که نسبت به آن توافق خواهیم کرد، میزبان این اجلاس در تهران  یا یکی از شهرهای کشورمان خواهد بود.  امیرعبداللهیان گفت: ما یادداشت رسمی را همزمان با سفر آقای جیحون بایراموف مبنی بر آمادگی رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان برای سفر به تهران دریافت کردیم. درخصوص نهایی شدن و توافق بر سر تاریخ سفر رسمی رئیس‌جمهور آذربایجان در ادامه نشست امروز پیشنهادات را مورد بررسی قرار خواهیم داد و از همین‌جا به آقای الهام علی‌اف برای سفرشان به جمهوری اسلامی ایران خوشامد می‌گوییم.