سوءاستفاده بایدن از توهمات کشورهای حاشیه خلیج فارس

سوءاستفاده بایدن از توهمات کشورهای حاشیه خلیج فارس

سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا از امروز آغاز می‌شود و او ابتدا به سرزمین‌های اشغالی می‌رود و سپس برای رایزنی با سعودی‌ها به ریاض سفر می‌کند.

آمریکا همواره تلاش داشته جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان تهدیدی برای کشورهای منطقه جلوه دهد و به نظر می‌رسد اکنون با تکیه بر همین القائات و توهمات برخی کشورهای منطقه به دنبال تشکیل ائتلافی است که تنها هدف آن حمایت بیشتر از رژیم صهیونیستی است؛ حمایتی که با پول کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود. اما هدف دیگر آمریکا نیز متقاعد کردن رهبران سعودی به افزایش تولید نفت است تا قیمت جهانی انرژی که به دلیل جنگ اوکراین به‌شدت افزایش یافته، کاهش یابد.
بایدن برای این هدف خود حتی حاضر شد از مواضعی که در گذشته در ارتباط با پرونده قتل جمال خاشقجی علیه عربستان گرفته بود، عقب‌نشینی کند و تمام ژست‌های حقوق بشری خود را زیر پا بگذارد اما ماجرا به همین جا ختم نشد و اخباری که دیروز منتشر شد، نشان می‌دهد واشنگتن قرار است پا را فراتر بگذارد و برای جبران خوش‌خدمتی سعودی‌ها، فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را نیز که از سال 2021 به دلیل جنایات عربستان در یمن متوقف شده بود از سر بگیرد.این امر مؤید آن است که کاخ سفید برای رسیدن به منافع خود هرگونه نقض حقوق بشری را نادیده خواهد انگاشت از جمله کشتار مردم یمن یا قتل یک روزنامه‌نگار.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل