آیا قانون اساسی ژاپن تغییر خواهد کرد؟

آیا قانون اساسی ژاپن تغییر خواهد کرد؟

حزب حاکم ژاپن و شرکای آن در انتخابات مجلس سنا که فقط چند روز پس از ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن برگزار شد، آرای کافی برای تشکیل یک اکثریت فوق العاده به دست آوردند و با به دست آوردن بیش از ۷۵ کرسی از ۱۲۵کرسی مجلس علیا، قدرت خود را تقویت کردند.

این احزاب بخشی از اکثریت دو سومی بوده که مایل به اصلاح قانون اساسی صلح‌طلبانه ژاپن هستند تا این کشور نقش نظامی خود را در صحنه جهانی تقویت کند و شاید با این نتیجه، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن امکان یابد به رؤیایی که آبه هرگز نتوانست به آن برسد، جامه عمل بپوشاند؛ بازنگری در قانون اساسی ژاپن و تغییر ماده 9 که تحرکات نظامی آن را محدود می‌کند. قانون اساسی این کشور در پی جنگ جهانی دوم و اشغال ژاپن به دست متفقین نوشته شده است و طراح اصلی آن مقام‌های آمریکایی بودند. ناسیونالیست‌های ژاپنی همچون آبه، خواهان تغییر این قانون اساسی و آمادگی نظامی ژاپن برای مقابله با چین و سایر مخاطراتند اما نه تنها چین که کره جنوبی نیز نسبت به هرگونه تغییر در این زمینه حساسیت دارد.
احزابی که حاضر و مایلند قانون اساسی تغییر کند، پیش از انتخابات روز یکشنبه از اکثریت دو سومی لازم در مجلس علیا برخوردار بودند و حالا این اکثریت را حفظ خواهند کرد.