حجاب برتر در قاب سیما

جام‌جم به مناسبت روز حجاب و عفاف بررسی می‌کند

حجاب برتر در قاب سیما

رسانه ملی به عنوان دانشگاه عمومی و نهاد فرهنگی و تاثیرگذار تلاش دارد گام‌های موثری در حوزه‌های مختلف بردارد تا بتواند بهترین الگو را به مردم ارائه دهد. یکی از این گام‌هایی که تا به امروز برداشته و عملکرد مناسبی هم داشته الگوی حجاب است. کافی است نگاهی داشته باشیم به سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی که از سوی کارگردانان و تهیه‌کنندگان مختلف تهیه و روانه آنتن شده. آن وقت است که متوجه می‌شویم سازندگان آثار نمایشی سعی کرده‌اند زنانی با الگوهای مناسب حجاب به واسطه قصه‌هایی جذاب به بینندگان معرفی کنند، زنانی که ضمن داشتن اقتدار و فعالیت در اجتماع، روی حجاب‌شان هم تاکید دارند. تعداد شخصیت‌های تاثیرگذار که این گونه معرفی شده‌اند کم نیست. زنانی که هر کدام ویژگی‌های جذابی داشتند و تماشای آن برای مخاطبان نه‌تنها جذاب بود، بلکه آنها را به فکر وا داشته است. در واقع کارنامه صدا و سیما در این عرصه شفاف و روشن است و نمره قبولی هم می‌توان به این رسانه داد. از سوی دیگر شخصیت‌های این‌چنینی در سریال‌های تلویزیونی محبوب بینندگان خانم هم شده است. در این گزارش به معرفی این شخصیت‌ها پرداخته‌ایم که در ذیل می‌خوانید.

وکیلی عرفانی
افسانه بایگان جزو بازیگران کهنه‌کار بوده که تا امروز در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی بازی کرده است. او نقش‌های متفاوتی را در سریال‌های تلویزیونی تجربه کرده که یکی از نقش‌های جذاب او که در ذهن مردم حک شده، در مجموعه «روز حسرت» به کارگردانی سیروس مقدم است. او در این سریال نقش یک زن وکیل را به عهده داشت که عاشق عرفان است. سکانس‌های بازی او در محل کارش و سر سجاده نماز بسیار ماندگار بود. او در این سریال به زیبایی نقش یک زن چادری و فعال اجتماعی را در حوزه حقوق به تصویر کشید.
زنی مقتدر
پریوش نظریه با وجود این‌که بازیگر بسیار گزیده‌‌کاری است اما دو نقش متفاوت را در تلویزیون بازی کرده است. او در هر دوی این آثار شخصیت‌های زن محجبه را به عهده داشته است. نظریه در «مدینه» ایفاگر نقش زنی بود که به علت بدهی، دارایی‌هایش را از دست می‌دهد و در «زیر پای مادر» یک زن مقتدر را بازی می‌کرد که به تنهایی فرزند خواهرش را بزرگ می‌کند و بعد از فوت همسرش همچنان تلاش می‌کند از عهده مخارج زندگی برآید تا دخترش را به سرانجام برساند. بازی محکم و مقتدرانه پریوش نظریه این دو نقش را برای مخاطبان ماندگار کرد.
پزشکی در موقعیت بحرانی
آخرین حضور زنده‌یاد ماه‌چهره خلیلی در سریال تلویزیونی مرضیه بود که نقش پزشکی را بازی می‌کرد که بعد از مرگ همسرش برای اعتقاداتش با شک رو به رو شد اما بعد دچار تحول درونی شد. زنده‌یاد خلیلی این نقش را خیلی خوب و بدون این‌که گل‌درشت باشد، بازی کرد و نقش ماندگاری از خودش به جا گذاشت. او به زیبایی نقش یک زن فعال اجتماعی را در موقعیتی بحرانی به تصویر کشید. البته زنده‌یاد خلیلی در تلویزیون بسیار گزیده‌کار بود و به غیر از سریال مرضیه در شش اثر دیگر بازی کرده بود که می‌توان گفت همیشه دقت می‌کرد تا نقش زنان خاص را بازی کند. 
دامدار موفق
مجموعه تلویزیونی «عقیق» اواخر دهه 60 از شبکه دو پخش شد. نقش اول این مجموعه را فریده سپاه‌منصور به عهده داشت. او در مقام یک بانو به عنوان دامدار نمونه شناخته شده بود. این بانو که ربابه دهقان نام داشت با وجود مشکلات فراوان و مخالفت فرزندانش که زندگی شهری را به روستایی ترجیح می‌دادند در یکی از روستاهای اطراف شهر اراک یک گاوداری احداث و در اطراف آن یک مزرعه علوفه هم ایجاد کرد. سپاه‌منصور در این مجموعه به زیبایی یک زن محجبه را به تصویر کشید و نشان داد که زنان می‌توانند با تدبیر درست در اجتماع فعال باشند.
مادری قوی
ثریا قاسمی فعالیت در عرصه هنر را با گویندگی رادیو شروع کرد و سپس به تئاتر رو آورد. در همان سال‌ها به دوبله هم پرداخت و در سریال پرهوادار «بالاتر از خطر» صحبت کرد. این هنرمند تا به امروز نقش‌های بسیاری را بازی کرده و بدون شک می‌توان گفت که او نقش مادرهای متفاوتی را جلوی دوربین برده است. او در سریال حکم رشد که به تازگی پخش آن از شبکه یک تمام شد نقش یک مادر را بازی کرد که با وجود این‌که در موقعیت بین دل و منطق بین فرزندانش گرفتار می‌شود اما سعی می‌کند تصمیم منطقی بگیرد. او نقش یک مادر قوی و در عین حال مقتدر را ایفا کرد.
پناه دختران فراری
دکتر حنانه پناهی در سریال «دوران سرکشی» کسی نبود جز لادن مستوفی. یک زن چادری، مقتدر و فعال اجتماعی که با خودش تصمیم گرفته به بررسی مشکلات اجتماعی و رفتاری بلوغ در دختران بپردازد و در همین راستا تلاش می‌کند مامنی برای یک دختر فراری به نام روناک باشد. او تلاش می‌کند یک مربی مهربان و در عین حال جدی باشد که با کمک بهزیستی روناک را به زندگی عادی خودش برگرداند. مستوفی با بازی در سریال دوران سرکشی که سال 81 پخش شد، توانست نقش یک زن موفق چادری را به نمایش بگذارد.
مهربان و طناز
ژاله صامتی که در فصل سوم عصر جدید یکی از داوران مسابقه است، در سریال زیر خاکی به کارگردانی جلیل سامان نقش یک زن خانه‌دار را به زیبایی بازی کرده است. او در این سه فصل یک زن و در عین حال مادر مهربان و طناز را به عهده داشت که مورد توجه مخاطبان قرار است. او در این سریال سعی کرده بود به زیبایی و به دور از اغراق نقش زن خانه‌دار و چادری را ایفا کند تا بینندگان از تماشای بازی او لذت ببرند. این هنرمند هم در تلویزیون نقش‌های گزیده‌ای را ایفا کرده است و بیشتر به عنوان بازیگر مهمان حضور داشته اما در زیرخاکی نقش محوری ایفا کرد.
دانشجویی فعال
لعیا زنگنه با بازی درخشانش در سریال‌های «در پناه تو» و «در قلب من» تصویرگر یک دختر دانشجوی چادری بود که بجا و در زمان خودش شیطنت‌های خاص هم داشت. این بازیگر با بازی در این دو اثر به زیبایی نشان داد که چادر به هیچ وجه مانع این مساله نمی‌شود که در جمع‌های دانشجویی حضور داشت و می‌توان یک دانشجوی فعال چادری بود که به جایش رفتارهای نمکی هم داشت. می‌توان گفت زنگنه برای اولین بار تصویر یک دختر دانشجوی چادری با نمک را در تلویزیون ثبت کرد.
پلیس مشاور
محوریت اصلی سریال تلویزیونی زخم داستان، زنانی بود که به عنوان مشاور در نیروی انتظامی مشغول به کار هستند. داستان این سریال درباره سروان الهام پویا با بازی لیلا اوتادی بود که دانش‌آموخته روان‌شناسی و فارغ‌التحصیل دانشکده افسری بوده و به عنوان مشاور و مددکار در کلانتری ۱۳۲ مشغول به کار می‌شود. او که به خاطر انتخاب چنین شغلی به شدت با پدرش دچار مشکل است، حالا در مواجهه با چالش‌های اجتماعی درگیر معضلات و مشکلات بزرگ‌تری شده است. اوتادی تلاش کرد تا نقش یک زن مشاور در کلانتری را به درستی جلوی دوربین ببرد.
سخنران مذهبی
نقش‌های خوب یا به عبارتی نقش‌های کلیدی در تلویزیون کم نداشته‌ایم و این فقط شامل مجموعه‌های تاریخی نمی‌شود و سریال‌های اجتماعی را هم در برمی‌گیرد. مرجانه گلچین در مجموعه «نفس گرم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور نقش یک زن مداح به نام ملیحه را بازی کرد. تا قبل از سریال نفس گرم، زن سخنران مجالس مذهبی در تلویزیون و سینما به تصویر کشیده نشده بود. ملیحه در اثر اتفاقاتی، مسیر زندگی و اعتقاداتش تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. دیدگاه‌های این زن در مواجهه با مشکلات، مخاطب را به فکر وا می‌داشت.
زنانی از خطه جنوب
دو فصل از سریال تلویزیونی نجلا به کارگردانی خیرا... تقیانی پور از شبکه سه روانه آنتن شده است که در این سریال زنانی از خطه جنوب را شاهد هستیم که هر کدام مشغول فعالیت اجتماعی هستند. سارا رسول‌زاده و مهیا دهقانی ایفاگر نقش نجلا در فصل‌های 1 و 2 این سریال بودند که پرستار بود. هر دوی این بازیگران سعی کردند تصویر درستی از زنان فعال اجتماعی جنوب را نشان دهند. همچنین در این سریال ملیکا شریفی‌نیا، آزیتا حاجیان و سوگل طهماسبی هم زنانی از قشرهای متفاوت را به تصویر کشیدند که تماشای آنها برای مخاطبان خالی از لطف نبود. 
ایفای نقش نرگس
زنده‌یاد پوپک گلدره در مجموعه «نرگس» ایفاگر نقش یک دختر زحمتکش بود که بعد از مرگ پدرش به تنهایی مشکلات خانه را به دوش می‌کشید، حتی با پدرشوهر بداخلاق و زورگوی خواهرش هم چالش‌های بسیاری داشت، اما یک‌تنه مقابل او می‌جنگید. پوپک گلدره اواسط سریال که تولید و پخش آن همزمان بود، در اثر تصادف به کما رفت و در ادامه سریال، نقش نرگس را ستاره اسکندری بازی کرد. هر دوی این بازیگران روایتگر یک دختر سختکوش و باحجاب بودند که با مشکلات می‌جنگیدند.
دختری درسخوان 
هدی زین‌العابدین تاکنون در نقش‌های متعددی حضور داشته است اما شاید نقش فاطمه در سریال سقوط یک فرشته را بتوان نقطه عطفی در کارنامه هنری او محسوب کرد. فاطمه شخصیت قابل باور برای مخاطبان است، زیرا پیشینه او و خانواده‌اش و این‌که پدرش قبلا متولی امامزاده بوده و آدم‌های اطرافش با آموزه‌های دینی‌شان، باعث شده فاطمه از لحاظ شخصیتی مثبت‌ باشد. این شخصیت به نوبه خود پیچیدگی‌هایی دارد که بیننده تا انتهای رسیدن سریال شاهد آن خواهد بود. در مجموع این نقش را زین‌العابدین به خوبی ایفا کرد، دختری که زرنگ و درسخوان بود و سعی می‌کرد به ریحانه کمک کند تا از مسیر درست منحرف نشود.
روحیه انقلابی
سریال وضعیت سفید ساخته حمید نعمت ‌ا... در زمان پخش و حتی بازپخش مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت و مردم از تماشای این سریال لذت می‌بردند. یکی از ویژگی‌های سریال، تعدد شخصیت‌ها بود و یکی از نقش‌های ماندگار را لیندا کیانی در این سریال بازی کرده بود. زنی که روحیه انقلابی و جهادی داشت و به خاطر این ویژگی بسیار هم متفاوت بود. همسرش رزمنده بود و سعی می‌کرد در حد توانش حامی او باشد. ضمن این‌که او دختر عاقل خانواده هم بود و سعی می‌کرد به برادر نوجوانش کمک کند تا درگیر مساله‌ای نشود. 

ستایشی برای زندگی پر ماجرا
یکی از سریال‌های پر مخاطب تلویزیون به نام ستایش به کارگردانی سعید سلطانی در سه فصل روانه آنتن شد که اقبال گسترده مردم را به دنبال داشت. داستان این سریال، قصه دختری به نام ستایش بود که برای نجات برادرش از خطری که در پی فرار او از خدمت سربازی وی را تهدید می‌کند، به دوست برادر خود، طاهر فردوس پناه برده و با تمهیداتی برادرش را راهی مرز می‌کند. محمد، برادر ستایش در مرز کشته شده و طاهر به زندان می‌افتد. بعد از مدتی ستایش با طاهر ازدواج می‌کند اما زندگی برای آنها خواب خوش ندیده و ستایش با ماجراهای متفاوتی روبه‌رو می‌شود و سختی‌های زیادی می‌کشد اما سختی‌ها باعث نمی‌شود که او خم به ابرو بیاورد. این نقش را نرگس محمدی ایفا کرد. گرچه در فصل اول این سریال تازه‌نفس بود اما توانست از پس این نقش بربیاید.

سوگند آرامی - گروه رسانه