بازیکنان از زیر بار فشار بیرون بیایند

پوریا فیاضی:

بازیکنان از زیر بار فشار بیرون بیایند

تیم‌ملی والیبال ایران پس ‌از تغییر نسل با هدایت سرمربی ایرانی راهی مسابقات لیگ ملت‌ها شده‌است. لیگی که قدرت‌های جهان در آن حضور دارند و عطایی و بازیکنان جوانش با صعود به مرحله نهایی رقابت‌ها نتیجه‌ای دور از انتظار کسب کردند و ایران برای سومین بار جواز حضور در مرحله نهایی لیگ را به دست آورده‌است. پوریا فیاضی یکی از ستاره‌های نسل طلایی والیبال ایران به شمار می‌رود که به بهانه درخشش نسل جدید با او صحبت کردیم.

تغییر نسل صورت گرفت و کمتر کسی تصور کسب نتیجه از تیم‌ملی را داشت، نظر شما چیست؟
نتایج گویای همه‌چیز است. بعد از تغییر نسل کار سختی در پیش است که نتیجه خوبی رقم بخورد، تیم‌ملی با تمام تغییرات و جوان‌گرایی صورت گرفته با صعود به مرحله نهایی مسابقات لیگ ملت‌های والیبال نشان داد که تفکرات کادر فنی و بازیکنان قوی است. برخلاف این‌که شروع خوبی در تورنمنت نداشتیم اما تیم دوام آورد، ادامه داد و تغییرات به‌موقع انجام شد. انگیزه لازم به تیم‌ملی تزریق و ملی‌پوشان موفق شدند به مرحله نهایی صعود کنند.
صعود به مرحله نهایی اتفاق مهمی بود. در ادامه تورنمنت چه انتظاری باید از بازیکنان جوان داشت؟
یک اتفاق برای تیم‌ملی والیبال ایران رخ داده که بازیکنان باید آن را در نظر بگیرند‌. این‌که آنها فشار را پشت سر گذاشته‌اند، نتیجه‌ای که مردم و مسؤولان را راضی کند کسب‌شده است. پس‌از این‌جا به بعد باید تمام فشار را از خود دور کنند و بدانند هر اتفاقی که در ادامه تورنمنت رخ دهد تیم‌ملی برنده است‌. اگر ملی‌پوشان فشار و استرس را از خود دور کنند و بدانند درهرصورت نتیجه لازم را بدست آورده‌اند به آنها کمک خواهد کرد تا راحت‌تر بازی کنند. چراکه گاهی فشار و استرس بیش‌از حد کارایی بازیکنان را کاهش می‌دهد. 
توصیه به بازیکنان جوان و کم تجربه چیست؟ 
هر بازیکن جوان که برای نخستین‌بار برای تیم‌ملی نمایش خوبی ارائه دهد پدیده می‌شود و اگر بد بازی کند جوان است که باید به آن میدان بیشتری داده شود. ولی وقتی بازیکنی در ذهن مردم جا باز کند و مردم روی او حساب کند بازیکن باید از آن مراقبت کند و بداند که مردم از این به بعد به‌عنوان بازیکن جوان و کم‌تجربه به او نگاه نمی‌کند و از او انتظاراتی دارند که چیزی را که برای نخستین‌بار نشان داده‌است تکرار کند.
همیشه بر سر انتخاب سرمربی ایرانی و خارجی بحث بود ، آیا نباید این اتفاق زودتر رخ می‌داد؟ 
مرحوم حسین معدنی نیز پیش‌از این سرمربی تیم‌ملی بود و موفق شد قهرمان آسیا شود، در مسابقات جام‌جهانی هم بازی‌های خوبی به نمایش گذاشت. مهم نتیجه تیم‌ملی است، این‌که مربی خارجی باشد یا از چه رنگ و نژادی تفاوتی ندارد. مهم علمی است که مربی باید به بازیکنان دیکته کند و نتیجه لازم را بدست آورند. بهروز عطایی، پیمان اکبری، رحمان محمدی‌راد، محمدرضا تندروان و ... مربیانی هستند که تلاش می‌کنند، سابقه خوبی دارند و هر روز به علم خود می‌افزایند. نکته مهم این است که آنها باید تجارب بین‌المللی زیادی کسب کنند. اگر پیش‌از این سراغ مربیان بین‌المللی می‌رفتیم چون آنها در المپیک و مسابقات جام‌جهانی سابقه سرمربیگری داشته‌اند. یکسری تفاوت‌ها وجود دارد اما مهم نتیجه است که درحال‌حاضر در حال رقم خوردن می‌باشد.

ساناز سلیمان‌آبادی - گروه ورزش