هیچ رسانه‌ای جای رادیو را نمی‌گیرد

هیچ رسانه‌ای جای رادیو را نمی‌گیرد

محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و مدیر رادیونمایش از برنامه‌هایی که در ماه تابستان و ایام محرم از امواج رادیویی پخش می‌شوند خبر داد و گفت: از نظر کمیت و تعداد برنامه‌ها، در هر ماه حدود ۲۰ نمایش جدید در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید می‌شود. به عبارتی بیش از ۵۰ اثر در هر فصل. با این حساب در ایام محرم و تابستان علاوه‌بر برنامه‌های قبلی شبکه، ویژه‌برنامه‌هایی داریم و تقریبا پنج عنوان به جدول پخش شبکه رادیویی نمایش در این فصل اضافه می‌شود.

وی درباره برنامه‌های رادیونمایش در ماه محرم توضیح داد: این برنامه‌ها عبارتند از ویژه‌برنامه «تکیه» که به‌طور روزانه در دهه محرم به پخش تعزیه می‌پردازد. در این برنامه گروه‌های ممتاز و برجسته تعزیه کشور آثاری را اجرا می‌کنند و ما آنها را به‌عنوان اصیل‌ترین گونه تئاتر بومی کشور از شبکه رادیویی نمایش پخش خواهیم کرد. همچنین «حسینیه» در روزهای تاسوعا و عاشورا به پخش آیین عزاداری سنتی ایران احتمالا از محل حسینیه قدیمی تجریش می‌پردازد. برنامه‌ای نیز تحت عنوان «عزاخانه» خواهیم داشت که در قالب مستند تولید می‌شود و نگاهی دارد به چگونگی اجرا و ریشه‌های آیین‌ها و مراسم عزاداری نمایشی در نقاط مختلف کشور.
او در ادامه به محتوای دیگری متناسب با ماه محرم اشاره و تشریح کرد: در حوزه نمایش‌های رادیویی هم اثری را در دست تولید داریم به نام «شال‌سرخ». این برنامه به روایت داستان زندگی زنی می‌پردازد که با نذرکردن یک شال‌سرخ در ایام محرم از خدا می‌خواهد چنانچه فرزندی به دنیا آورد، آن فرزند شمرخوان تعزیه شود. فرزند به‌دنیا‌می‌آید و در بزرگسالی زیر بار نقش شمر نمی‌رود و این سرآغاز داستان‌هایی است که این سریال نمایشی را شکل می‌دهند.
مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو، درباره تولیدات تابستان توضیح داد: آثار خاص و استراتژیکی برای تولید مد نظر داریم. مثلا در زمینه بازخوانی تاریخ معاصر (پس از انقلاب) آثاری داریم. سریال نمایشی «اسرار نوژه» به روایتی از خنثی‌سازی کودتای نوژه می‌پردازد. سریال نمایشی «شیخ‌تایلند» نیز به زندگی شیخ قمی که درواقع تشیع را سال‌ها پیش در کشور تایلند رواج دادند و بازماندگان‌شان اکنون محترمین تایلند هستند و «عملیات‌آژاکس» سریالی نمایشی که در آن به عملیات تی‌پی‌آژاکس سازمان سیا در کودتای ۲۸ مرداد پرداخته می‌شود.
سوهانی درباره برنامه‌های حوزه نقد میان‌رشته‌ای فیلم‌های سینمایی نیز عنوان کرد: شاید اولین‌ بار است به این عمق و شکل برنامه‌ای اتفاق می‌افتد. در این زمینه برنامه «نقدآور» را خواهیم داشت که به بررسی فیلم‌های شاخص سینمای جهان از منظر میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی می‌پردازد. عمدتا این‌جور برنامه‌ها به نقد صرف می‌پرداخت اما ما از زاویه دید علوم‌انسانی به تحلیل فیلم‌های سینمایی می‌پردازیم.
او درباره ظرفیت‌های رسانه صداپایه عنوان کرد: رادیو رسانه‌ای گرم است زیرا تمرکز مخاطب را درگیر خودش می‌کند و مخاطب یک رکن تولید خلاق در هر اثر رادیویی است. شاید رسانه‌های دیگر سطحی‌ترند، زیرا همه چیز در آنها آماده است و مخاطب تصویر را می‌بیند. به‌هرحال کمتر تمرکز می‌طلبد. در رادیو به ویژه در نمایش رادیویی این مخاطب است که در ذهنش باید تصویرسازی کند و عملا کارگردانی تصویر با مخاطب است. این ویژگی منحصربه‌فردی است که هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند جای رادیو را بگیرد.