2.3تریلیون دلار در اختیار 4کشور

گزارش «جام‌جم» از سهم آمریکا، چین، هند و برزیل در تولید محصولات کشاورزی

2.3تریلیون دلار در اختیار 4کشور

عوامل زیادی در تولید موادغذایی تأثیر می‌گذارد؛ عواملی مانند زمین، جمعیت، آب‌وهوا و کیفیت زیرساخت‌های کشاورزی و فناوری. درحالی که ایالات متحده بزرگ‌ترین صادرکننده کالاهای کشاورزی است، کشورهای دیگری ازجمله چین، هند و برزیل به‌عنوان تامین‌کنندگان عمده موادغذایی ظاهر شده‌اند. براساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، چین با تولید موادغذایی به ارزش 1.5 تریلیون دلار با اختلاف بسیار، پیشروترین تولیدکننده محصولات کشاورزی جهان است. یکی از عوامل کلیدی در به وجود آمدن چنین وضعیتی برای چین، جمعیت این کشور است. چین 1.45میلیارد نفر جمعیت دارد که 400میلیون نفر بیشتر از جمعیت هندی‌هاست.

طبق گزارش فائو، چین تنها 10درصد زمین‌های قابل کشت جهان را در اختیار دارد اما با وجود این، یک‌چهارم تولید غلات جهانی را تولید می‌کند و در تولید غلات، پنبه، میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و محصولات شیلاتی پیشتاز است.
 درحالی‌که بیشتر قلمرو چین برای کشاورزی بیش از حد کوهستانی یا بسیار خشک است، خاک‌های غنی مناطق شرقی و جنوبی آن بسیار پربار است. چین همچنین یکی از بزرگ‌ترین منابع نیروی کار کشاورزی در جهان را داراست. 
اگرچه نسبت کارگران در تولید موادغذایی از 60درصد در سال 1991 به‌طور پیوسته کاهش یافته است اما کار مزرعه همچنان 25درصد از اشتغال ملی را تا سال 2020 تشکیل می‌دهد.
پکن، بزرگ‌ترین واردکننده محصولات غذایی نیز هست به‌طوری‌که این کشور در واردات محصولات غذایی، طی دو سال گذشته از ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا پیشی گرفت، با رقمی معادل 133میلیارد دلار در سال.  رشد واردات به‌دلیل افزایش تقاضای مصرف‌کننده‌هاست به‌ویژه در محصولاتی مانند  سویا، گوشت، لبنیات، میوه‌ و سبزیجات.
کشاورزی در هندوستان
دومین کشور بزرگ جهان از نظر جمعیت کشوری است که ارزش تولید محصولات کشاورزی‌اش معادل 403.5میلیارد دلار برآورد می‌شود. هندوستان به‌عنوان اصلی‌ترین تولید کننده شیر و حبوبات، دومین تولیدکننده بزرگ برنج، گندم، نیشکر، میوه، سبزیجات، پنبه و بادام‌زمینی در جهان است.
دهلی‌نو علی‌رغم خودکفایی در تولید غلات، همچنان نتوانسته معیشت مردم خود را تامین کند و به‌دلیل سرانه مصرف بالا، با مشکلات بسیاری مواجه است. علاوه‌بر چالش کم‌آبی، عقب‌ماندگی در زیرساخت‌ها و سیستم‌های توزیع محصولات باعث شده تا 40درصد برخی محصولات در این مسیر از بین برود.
با وجود چنین موانعی، هند همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده شکر تصفیه‌شده و برنج آسیاب‌شده در جهان است. صادرات برنج، پنبه، سویا و گوشت به هند کمک کرد تا به رتبه نهم در میان صادرکنندگان محصولات کشاورزی جهانی دست یابد.
 بزرگ‌ترین صادرکننده غذا
ایالات‌متحده با 307.4میلیارد دلار ارزش تولید محصولات کشاورزی در رتبه سوم قرار گرفته است.  ذرت، گوشت گاو، سویا، لبنیات و مرغ پنج کالای کشاورزی برتر ایالات‌متحده است. علی‌رغم کاهش قابل‌توجه سطح زیر کشت در دهه‌های اخیر، عملکرد و بازده محصولات غلات افزایش یافته است. ایالات‌متحده سال 2020 با صادراتی به ارزش 147.9میلیارد دلار بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات کشاورزی جهان بود.  سال 2021، ارزش صادرات ایالات‌متحده به رکورد 177میلیارد دلار افزایش یافت و با افزایش 25درصدی صادرات به چین به 33میلیارد دلار رسید. کانادا، مکزیک و ژاپن نیز ازجمله واردکنندگان پیشرو محصولات کشاورزی ایالات‌متحده هستند.
ایالت کالیفرنیا 13.5درصد از تولیدات کشاورزی ایالات‌متحده را در سال 2020 به خود اختصاص داده است. تقریبا دوبرابر بیشتر از هر ایالت دیگر، با محصولات لبنی، بادام و انگور.
برزیل، در رتبه چهارم
برزیل با تولید 135.8میلیارد دلار رتبه چهارم تولید محصولات کشاورزی در جهان را به خود اختصاص داد. ارزش صادرات محصولات کشاورزی برزیل 85.2میلیارد دلار اعلام شده که این کشور را پس از ایالات‌متحده در رتبه چهارم  
قرار داده است. 
اقتصاد برزیل از لحاظ تاریخی بر کشاورزی، به‌ویژه نیشکر متمرکز بوده است. این کشور استوایی تقریبا 48میلیون کیلومترمربع یعنی 37درصد از زمین خود را برای کشاورزی استفاده می‌کند. نسبت نیروی کار شاغل در کشاورزی طی سه دهه گذشته به طور پیوسته کاهش یافته و از 20درصد در سال 1991 به 9درصد در سال 2020 رسیده است.
برزیل بزرگ‌ترین صادرکننده جهانی سویا، شکر خام، گوشت گاو منجمد و مرغ است. صادرات سویای این کشور به میزان 28.6میلیارد دلار در سال 2020، بزرگ‌ترین صادرات برای یک کالای کشاورزی از یک کشور بود. چین در آن سال بیش از 30میلیارد دلار از صادرات کشاورزی برزیل را به خود اختصاص داد که 9برابر بیشتر از دومین واردکننده بزرگ برزیل بود.

به روایت آمار

4 قطب کشاورزی
چین، هند، ایالات‌متحده و برزیل بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان هستند.
بزرگ‌ترین صادرکننده
آمریکا بزرگ‌ترین صادرات موادغذایی را دارد که بیش از 10درصد کل صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است.
بیشترین ضایعات غذایی
ایالات‌متحده سالانه 48میلیارد دلار دورریز دارد. بریتانیا نیز سالانه بیش از شش‌میلیون تن غذا را هدر می‌دهد.

پیام عابدی - گروه اقتصاد
ضمیمه قاب کوچک