مسؤول حفظ روحیه بسیج

مسؤول حفظ روحیه بسیج

آخرین باری که تصویر سردار حجازی را در تلویزیون دیدیم، همان گزارشی بود که ایشان را در حال توضیح دفتر کار سردار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی نشان می‌داد و چقدر غبطه خوردیم به حال سرداری که سال‌ها بود از او خبری نداشتیم و چهره‌اش را ندیده‌بودیم.

توضیحات سردار حجازی از عمق رابطه‌اش با حاج قاسم، نشانه‌های زیادی داشت و وقتی گفته‌های او با آخرین تصاویر ثبت شده در دوربین‌های مدار بسته یکی می‌شد، هم داغ حاج‌قاسم در دل‌مان دوباره تازه شده‌بود و هم حسرت از دست دادن یک یار قدیمی و صمیمی که در کلام سردار حجازی نشسته‌بود، دل‌مان را می‌سوزاند.
خبر ارتحال شهادت‌گونه سردارسیدمحمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس برای مردم غمبار بود. مردم به خوبی نام و تصویر سردار را از زمانی که فرمانده نیروی مقاومت بود به یاد داشتند. روزهایی که نسل جدیدی از بسیجی‌ها که خیلی‌های‌شان جنگ را تجربه نکرده‌بودند، پا به پایگاه‌ها می‌گذاشتند و مسؤولیت اصلی نیروی مقاومت، انتقال مفاهیم و ارزش‌های دفاع‌مقدس به این جوانان بود.
پس از شهادت مظلومانه حاج‌قاسم، نام سردار سیدمحمد حجازی در میان مردم دوباره گل کرد؛ فرمانده‌ای که به سبب رشادت‌ها و قابلیت‌هایش پس از سال‌ها خدمت در سازمان بسیج مستضعفین، حضوری پررنگ‌تر در نیروی قدس سپاه یافت تا به‌واسطه توانمندی‌هایش جبهه مقاومت، قوام و پیش‌روندگی بیشتری یابد.
سردار حجازی که جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه و از اعضای هیات علمی دانشگاه امام‌حسین(ع) بود، از ابتدای انقلاب و با تأسیس سپاه پاسداران به عضویت این نهاد درآمد و در سال‌های اولیه انقلاب در مناطق آشوب‌زده کردستان و آذربایجان‌غربی حضور داشت و پس از مهار ناآرامی‌های کردستان توسط نیروی مسلح کشورمان و با آغاز جنگ‌تحمیلی عراق علیه ایران، به جبهه‌های جنوب رفت و در طول سال‌های دفاع‌مقدس، به سازماندهی و اعزام نیرو‌های مردمی اشتغال داشت و حتی در دوره‌ای مسؤول اعزام نیرو به جبهه‌های جنوب بود.
علاوه بر این مدتی نیز مسؤولیت ستاد سپاه منطقه دوم کشور را برعهده داشت و تا پایان جنگ در جایگاه‌های جانشین فرمانده سپاه منطقه چهارم، جانشین فرمانده قرارگاه سلمان در جبهه‌های میانی و غرب، جانشین فرمانده قرارگاه قدس سپاه به ایفای مسؤولیت پرداخت. سردار حجازی پس‌از پایان جنگ در سمت‌هایی چون معاون هماهنگ‌کننده و معاون نیروی انسانی نیروی مقاومت بسیج» و در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ «فرماندهی نیروی مقاومت بسیج را برعهده داشت. وی همچنین مدتی ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران و جانشینی فرمانده کل سپاه پاسداران را تجربه کرد.
وی تیر سال ۱۳۸۷ به‌عنوان جانشین قرارگاه ثارا...(ع) معرفی شد و یک سال بعد یعنی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ به ستاد کل نیرو‌های مسلح رفت. او از سال ۱۳۹۳ با شکل‌گیری جبهه مقاومت در کنار حاج قاسم در این جبهه‌ها حضور داشت تا این‌که سردار سلیمانی به شهادت رسید. با شهادت حاج قاسم، جانشین وی یعنی سردار اسماعیل قاآنی به فرماندهی این نیرو منصوب شد و سردار حجازی نیز از دی سال ۱۳۹۸ به جانشینی این نیرو انتخاب شد.

زینب گل‌محمدی - گروه پایداری