یک چالش در سریال‌سازی

یک چالش در سریال‌سازی

شرایط تولید سریال نسبت به دهه‌های قبل به لحاظ اقتصادی، سیاستگذاری‌های تلویزیون و بحث تهیه‌کنندگی تغییرات زیادی داشته است و اگر بخواهیم به ارزیابی کلی تولیدات بپردازیم بدون این‌که این شرایط را در نظر بگیریم به نتیجه درخوری نخواهیم رسید.

بحث اقتصادی در سریال‌های اخیر تبدیل به یک چالش بزرگ شده است یعنی گاهی با تهیه‌کنندگانی روبه‌روییم که متأسفانه پایبند قول و قرار خود نیستند و درنتیجه برایشان اهمیتی ندارد که به‌موقع با عوامل تسویه کنند و درنتیجه انرژی عوامل هم بر سر بحث برای دریافت حق خویش، گرفته می‌شود.
اگر بخواهم مصداقی صحبت کنم خود من شش ماه قبل در سریالی بازی کردم و هنوز دستمزدم را دریافت نکرده‌ام. تازه یکی مثل من دارای تجربیات متعدد قبلی هستم و باز این‌گونه دچار مشکل می‌شوم وای به حال جوان‌ترهایی که از روال خبر ندارند. 
هستند در تلویزیون تهیه‌کنندگان باتجربه‌ای که هنوز بر قول و قرار خویش پایبندند و در دهه‌های گذشته هم اگر سریال‌های ماندگار تولید می‌شد یک دلیل آن وجود همین تهیه‌کننده‌ها بود ولی بعضا در سال‌های اخیر حرکت به سمت جلب اسپانسرهای بیرونی باعث شد افراد تازه‌کار و بی‌تجربه‌ای وارد حیطه تولید شده و کارها را خراب کنند‌. 
بحث حضور اسپانسر مالی مشکلاتی را هم درباره تولید و هم دخالت در فیلمنامه و درعین‌حال بدعهدی‌های مالی به همراه دارد. ایرادی ندارد که اسپانسری جذب پروژه‌ای شود تا بتواند سریال را از نظر مالی حمایت کند ولی این اسپانسر حیطه اختیاراتش کجاست؟ آیا اسپانسر باید در همه چیز دخالت کرده و بعد هم در پرداخت هزینه‌ها، بدعهدی کند؟ 
اگر قاعده کار را درنظر بگیریم هیچ اسپانسری نباید بدون مشخص‌کردن حیطه اختیارات وارد تولید شود و نباید اجازه داد اسپانسرهایی که کارکرد فرهنگی تلویزیون را نمی‌دانند به صرف این‌که پول دارند وارد کار شوند‌. ابتدا باید آنها را آگاه کرد که وارد چه حیطه‌ای شده‌اند و بعد هم در قراردادهایی روشن و با معلوم کردن حیطه اختیارات آنها به سمت تولید رفت. 
صدالبته که این روال ایجاد نمی‌شود مگر در سایه این‌که تهیه‌کننده‌های باتجربه در کارها به خدمت گرفته شوند چون افراد باتجربه هیچ‌گاه اعتبار خود را زیر سؤال نمی‌برند و حتی اگر اسپانسر جا بزند بازهم قدرت این را دارند که با مدیریت صحیح و درست خویش، شرایط را به سمت منطقی‌شدن پیش ببرند. 
تهیه‌کننده باتجربه حتما بر قول و قراری که با تک‌تک عوامل، از بازیگر تا هنرور گذاشته پایبند است و تا ریال آخر دستمزدها را تسویه کرده و کاری می‌کند که بازیگر با خیال راحت و بدون هرگونه دغدغه ذهنی جلوی دوربین برود. تهیه‌کننده‌ای که بتواند از نظر روحی بازیگر و عوامل را دلگرم کند مطمئنا نتیجه کارش را در خروجی خواهد دید که کیفیت سریال چندبرابر خواهد شد.

محمدهادی قمیشی - بازیگر و طراح هنری