ناشناخته‌ها را بشناسیم

گفت‌وگو با سیدعلی حسینی‌زاد درباره برنامه‌های تازه شبکه ورزش:

ناشناخته‌ها را بشناسیم

«ورزش و مهارت» و «ورزش‌های ناشناخته» نام دو برنامه تولیدشده در شبکه ورزش است که به تازگی روی آنتن رفته‌اند و سیدعلی حسینی‌زاد، تهیه‌کننده آنها، هدف از تولیدشان را، به ترتیب، قابل دسترس کردن بالاترین سطح کیفی آموزش به صورت رایگان و شناساندن آن دسته از رشته‌های ورزشی می داند که علی رغم ریشه‌دار بودن در کشورمان و جدی بودن در سطح جهانی، صاحب تیمی قدر در ایران نیستند. او که در اواخر گفت‌وگو با جام‌جم از ساخت میان برنامه «ورزش و صنعت» در شبکه ورزش با هدف نشان دادن کارخانه‌ها و تولیدی‌های گوناگون وسایل ورزشی به قصد ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان داخلی خبر می‌دهد، ورزش و مهارت را برنامه‌ای برای آموزش تکنیک‌های صحیح رشته‌هایی از ورزش همگانی توسط اساتید تراز اول و ورزش‌های ناشناخته را راهی برای معرفی انجمن‌های فعال در رشته‌هایی می‌خواند که شاید نام‌شان کمتر به گوش‌مان رسیده است به این امید که فدراسیون‌ها و وزارت ورزش و جوانان بیش از پیش به آنها بها دهند و همچنین رشته‌هایی که اساسا صاحب انجمنی در ایران نیستند، تغییری در وضعیت‌شان ایجاد شود.

حسینی‌زاد در پاسخ به این سوال که طرح اولیه برنامه «ورزش و مهارت» بر چه اساس شکل گرفت، به جام‌جم چنین می‌گوید: «هنگامی که در حال نگارش طرح این برنامه بودیم بیش از هر چیز به نکته‌ای فکر کردیم که تحت عنوان لزوم عدالت آموزشی می‌شناسیمش. همان طور که می‌دانید کم نیستند نقاطی در ایران که دسترسی به استادان طراز اول و زبده رشته‌های ورزشی برای جوانان و نوجوانان ساکن آنها به سادگی امکان‌پذیر نیست. نکته دیگر این که منظورمان از رشته‌های ورزشی، رشته‌هایی مانند پینگ‌پنگ، فوتبال‌دستی، اسکیت و... است؛ ورزش‌هایی همگانی که شاهد انجام آنها خصوصا در فصل تابستان توسط مردم در پارک‌ها هستیم اما متاسفانه به همان علتی که اشاره کردم نه اصولی و بر مبنای آموزش‌های دیده شده، که تجربی انجام می‌شوند.»
 آموزش باکیفیت و رایگان 
او با کنار هم گذاشتن نکات فوق به هدف‌شان از ساخت ورزش و مهارت می‌رسد و می‌گوید: «تلاش ما بر این بود که با بهره‌گیری از دانش و تجربه استادان طراز اول رشته‌های ورزش همگانی که عموما قهرمان ملی رشته خودشان و برگزارکننده کلاس‌هایی با متدهای بین‌المللی هستند این آموزش را از سطح پایه آغاز کنیم و به سطح نیمه حرفه‌ای برسانیم.»  حسینی‌زاد می‌افزاید: «ما ورزش‌هایی را که بیشتر توسط مردم در پارک‌ها انجام می‌شود انتخاب کردیم و همان طور که گفتم هدف‌مان آموزش تکنیک‌های صحیح به انجام‌دهندگان بود تا زمانی که مشغول بازی هستند به تمرین آنها بپردازند. اتفاقی که ممکن است به واسطه آن و در واقع از طریق آموزش اصول صحیح، شاهد کشف استعداد افراد در زمینه‌ای باشیم که خودشان تا پیش از این از آن بی‌خبر بوده‌اند. بنابراین ما بیشتر بر این مبحث تمرکز کرده‌ایم که آموزش از پایه به صورت رایگان و در عین حال حرفه‌ای، علمی و اصولی در دسترس نوجوانان، جوانان و دیگر اقشار جامعه قرار گیرد.»  
او در مورد تعداد قسمت‌های این برنامه هم توضیح می‌دهد: «ما ورزش و مهارت را برای پخش در طول 90 روز تابستان در نظر گرفته‌ایم و این روزها نیز که بخش آموزش پینگ‌پنگ آن با حضور میکائیل صابری و رضا مهدوی، مربیان این رشته در حال پخش است، چه از نظر میزان تماشای آن در تلوبیون (مرجع پخش زنده و آرشیو شبکه‌های صدا و سیمای ایران)، چه از طریق سامانه 162 و چه از طریق تلفن‌های سازمان بازخورد بسیار خوبی گرفته‌ایم.»  
 آشنایی با ورزش‌های ریشه‌دار 
حسینی‌زاد در مورد برنامه ورزش‌های ناشناخته که این روزها روی آنتن است، چنین می‌گوید: «این برنامه هم براساس طرحی جالب شکل گرفت. هنگامی که در حال تحقیق و پژوهش بودیم متوجه شدیم ورزش‌هایی هستند که در دنیا بسیار جدی گرفته می‌شوند و علاوه بر برخورداری از فدراسیون و مسابقات جهانی گسترده به صورت نمایشی نیز در المپیک شرکت می‌کنند اما در ایران بیشتر صرفا صاحب انجمن هستند. به عنوان مثال ورزش تک‌بال؛ ورزشی حاصل تلفیق فوتبال و پینگ‌پنگ یا چیس تگ که همان گرگم به هوای خودمان است یا داج بال که همان وسطی خودمان است و... گرچه در ایران ورزش‌هایی ریشه‌دار به شمار می‌آیند ولی برخلاف میزان جدی بودن‌شان در جهان، در کشور ما رشته‌هایی صاحب تیم‌های قدر برای شرکت در مسابقات جهانی به شمار نمی‌‌آیند. از نظر ما حیف بود که مردم کشورمان این ورزش‌های ریشه‌دار در فرهنگ‌مان را نشناسند و نوع شکل‌گیری آنها، قوانین و تاریخچه بسیار غنی‌‌شان را ندانند.» 
او در مورد هدف از تولید این برنامه می‌افزاید: «در کنار اهمیت شناسایی این رشته‌های ورزشی به مردم در قالب اطلاعات عمومی، برایمان اهمیت داشت که انجمن‌های این رشته‌ها به صورت کامل‌تر و دقیق‌تر به فدراسیون‌های ورزشی و وزارت ورزش و جوانان شناسانده شوند و بتوانند با قدرت بیشتر به کار خود ادامه دهند.» 
این تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی تصریح می‌کند: «از میان رشته‌هایی که در برنامه ورزش‌های ناشناخته خواهید دید شاید برای 20 یا 21 مورد در ایران، صاحب انجمن هستیم و 60 یا 70 تای آنها اصلا در ایران بازی نمی‌شود و به عنوان مثال وسایل آن، توپ آن‌، میز آن و.... در دسترس نیست و امیدواریم پخش این برنامه زمینه‌ای فراهم کند تا دوستان به صرافت تشکیل انجمن و سپس تشکیل فدراسیون برای این رشته‌ها نیز بیفتند.» 

ترغیب تولیدکنندگان داخلی 
سیدعلی حسینی‌زاد، تهیه‌کننده برنامه‌های ورزش و مهارت و ورزش‌های ناشناخته در مورد میان‌برنامه‌‌ای با عنوان «ورزش و صنعت» که از شبکه ورزش روی آنتن می‌رود چنین می‌گوید: «ما در میان برنامه ورزش و صنعت، سراغ کارخانه‌ها و تولیدی‌های گوناگون تولید وسایل ورزشی می‌رویم که می‌تواند از توپ تنیس تا ساخت استادیوم را شامل شود. هدف ما از نشان دادن این مراکز، ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان داخلی است تا به عنوان مثال بدانند چگونه و با چه دلایلی یک برند تولیدکننده توپ تنیس در دنیا معروف می‌شود یا سابقه فلان شرکت سازنده استادیوم چیست که یک کشور، ساخت استادیوم‌های فوتبالش را به دست آن می‌سپارد.»

پژوهش؛ مهم‌ترین چالش 
حسینی‌زاد در پاسخ به این که مهم‌ترین چالش پیش روی آنها هنگام تولید برنامه ورزش‌های ناشناخته چه بوده است، می‌گوید: «مهم‌ترین چالش پیش روی ما، بحث پژوهش بود، چرا که ساخت این قبیل برنامه‌ها نیازمند پژوهشی گسترده است، پژوهشی که نتایج دست اول را پیش رویتان قرار دهد و به عنوان مثال کارگردان هر دوی این برنامه‌ها مهدی امدادی، مدیر تولیدمان و 7 الی 8 نفر از همکاران دانشگاهی‌مان و اعضای فدراسیون‌ها به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم. نکته حائز اهمیت این که یک سرچ ساده و یک ترجمه ساده، مطلب مورد نظر ما نیست و به منابع معتبر و همان طور که اشاره کردم دست اول نیازمندیم. در این میان پیدا کردن تصاویر مناسب نیز، دیگر چالش پیش روی ما بود. برای غلبه بر این چالش‌ها و دیگر چالش‌های پیش رو باید از کمک‌های تامین برنامه شبکه ورزش نیز سپاسگزاری کنم و همین طور از مدیر شبکه ورزش.»

نرگس کیانی - گروه رسانه