چیزی شبیه دستگرمی

سوریه؛ نخستین حریف ایران در کاپ آسیا

چیزی شبیه دستگرمی

بسکتبال مدت‌هاست آن شور و هیجان سابق را ندارد. تنها دلیل این اتفاق چیزی نیست جز ریزش تدریجی ستاره از تیم‌ملی ایران. از رفتن اوشین ساهاکیان گرفته تا صمد نیکخواه بهرامی و سایر اتفاقات تاثیرگذار تا کم‌کم حال و روز بسکتبال رده ملی را بد و بدتر کند.

اکنون تنها یک ستاره برایمان باقی مانده است؛ ستاره‌ای به نام حامد حدادی. مردی که در 37سالگی نه جایگزین دارد و نه حتی کسی که بتواند سایه‌ای از او باشد.  تیم‌ملی بسکتبال ایران با تمام این حرف‌ها یک تورنمنت دیگر را در پیش رو دارد، یک تورنمنت بزرگ و معتبر به نام «کاپ 2022 آسیا» که از دیروز سه‌شنبه در جاکارتای اندونزی آغاز شده است. 
تیم‌ملی بسکتبال ایران پنجمین حضور خود را در این رقابت‌ها تجربه می‌کند. این تیم با ترکیب حامد حدادی، بهنام یخچالی، سجاد مشایخی، ارسلان کاظمی، محمد حسن‌زاده، محمد جمشیدی، محمد یوسف‌وند، آرمان زنگنه، متین آقاجانپور، سجاد پذیرفته، نوید رضایی‌فر و رسول مظفری گام به این رقابت‌ها گذاشته است. شاگردان سعید ارمغانی با تیم‌های ژاپن، قزاقستان و سوریه در یک گروه قرار دارند. 
 حریف آسان در گام نخست
تیم‌ملی ایران درهمین ابتدای کار خود در کاپ 2022 کار آسانی دارد چون باید مقابل سوریه قرار بگیرد، تیمی که در هر دو بازی اخیر خود با ایران در پنجره انتخابی جام جهانی شکست خورده است. 
اختلاف رنکینگ بسکتبال ایران و سوریه در رده‌بندی فیبا 30 پله است. به طور دقیق‌تر ایران در رده پنجاهم قرار دارد و سوریه در جایگاه هشتاد و سوم باقی مانده است. دیدار با سوریه برای شاگردان سعید ارمغانی در تیم ملی بسکتبال ایران چیزی شبیه دستگرمی است. البته این دستگرمی مهم نیست، مهم دو دیدار آتی با قزاقستان و ژاپن است که از قضا به هر دو در پنجره انتخابی جام جهانی باختیم.

هیجان حامد
حامد حدادی کاپیتان تیم‌ملی و اسطوره بسکتبال ایران در آستانه برگزاری نخستین دیدار تیم ملی ایران در کاپ آسیا درباره آغاز این دوره از مسابقات کاپ آسیا به سایت FIBA می‌گوید: « من برای هر بازی و تورنمنتی هیجان‌زده هستم. دوست دارم بازیکنان خوب را از نزدیک ببینم، به‌ویژه وقتی با تیم‌هایی مثل استرالیا و نیوزلند بازی می‌کنند. چنین مسابقاتی برای ما بازیکنان خوب است. شما اگر می‌خواهید بازیکنان بهتری شوید باید تیم‌های خوب را ببینید و مقابل تیم‌های بزرگ و خوب بازی کنید. »
 با تجربه‌های کاپ آسیا زیر ذره‌بین فیبا 
سایت رسمی فدراسیون جهانی بسکتبال به بهانه آغاز رقابت‌های 2022 کاپ آسیا باتجربه‌ترین بازیکنان حاضر در این تورنمنت را زیر ذره‌بین برده است. عجیب نیست که یکی از این بازیکنان حامد حدادی است. نویسنده این سایت درباره حامد حدادی نوشته است: «درباره میراث حدادی در جام ملت‌های آسیا چیز بیشتری نمی‌توان گفت. سه قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و چهار عنوان ارزشمندترین بازیکن جام ملت‌های آسیا. حالا او قرار است هشتمین حضور باورنکردنی خود را در این رقابت‌ها داشته باشد.»

تیم ملی ایران در کاپ آسیا
تعداد حضور ایران در این رقابت ها
3 تعداد قهرمانی
1 نایب قهرمانی
1 مقام سومی
 نایب قهرمانی  مقام دوره قبلی

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش