ترا گمه میرزا کوچک خانا!

ترا گمه میرزا کوچک خانا!

«چقدر در جنگل می‌خوابی به خاطر مردم؟ خسته نشدی ای جان جانانم؟ با توام، میرزا کوچک خان! خدا می‌داند که من از ترس دشمن خواب نمی‌توانم، دل آویزان و نگرانم، با توام، میرزا کوچک خان! چرا زودتر نمی‌آیی؟ تندتر نمی‌آیی؟ گیلان ویران را تنها گذاشته‌ای، با توام میرزا کوچک خان! ما بچه‌های رشت به فرمان توایم، جانمان را به پایت قربان می‌کنیم، با توام میرزا کوچک خان!»

این برگردان فارسی تیتراژ بسیار شنیده شده سریال «کوچک جنگلی» است که احتمالا اصلش؛ «چقدر جنگل خوسی... ملت واسی... خستا نبوستی... می‌جان جانانا ... ترا گمه میرزا کوچک خانا...» به گوش‌تان آشناتر و بیش از برگردانش، برانگیزاننده خاطرات‌تان است. خاطره ای که ناصر مسعودی معروف به بلبل گیلان در مقام خواننده به آهنگسازی و تنظیم سیدمحمد میرزمانی براساس شعری از سیدجعفر مهرداد رقمش زد،  گرچه نخستین بار 35 سال  پیش منتشر شد اما ترجیع بند «ترا گمه میرزا کوچک خانا»ی آن (با توام میرزا کوچک خان!) هنوز هم برانگیزاننده احساسات است. 
ساخت پروژه کوچک جنگلی از سال 63 آغاز شد و در سال 66 پایان گرفت و سریال تنها دوره اول قیام میرزا کوچک خان را به تصویر کشید که از شروع قیام و شکل‌گیری هیأت اتحاد اسلام آغاز می‌شد و تا ورود نیروهای تیمورتاش به رشت و راهپیمایی طولانی جنگلی‌ها به سمت شرق گیلان که منجر به تسلیم شدن حاج احمد کسمایی و اعدام دکتر حشمت شد، ادامه پیدا می‌کرد و سریال در همین نقطه تمام می‌شد. علیرضا مجلل، میرزا کوچک خان جنگلی سریال بهروز افخمی بود که بهرام زند به جایش صحبت می‌کرد و مهدی هاشمی در نقش دکتر حشمت، اکبر معززی در نقش میرزا اسماعیل جنگلی  جهانگیر الماسی در نقش میرزا حسین کسمایی، جمشید گرگین در نقش یوزف (اتریشی) و... دیگر بازیگران این سریال بودند که از جمله نخستین Big production‌های تلویزیون به شمار می‌آمد. ناصر مسعودی در گفت وگویی در مورد پیشینه ترانه ماندگاری که با «چقدر جنگل خوسی... ملت واسی...» آغاز می‌شد، چنین گفته بود: «یادم می‌آید که این ترانه را مادرم زمزمه می‌کرد. پس می‌توان چنین برداشت کرد که اثر مربوط به فرهنگ بومی منطقه گیلان است. به هر ترتیب زمانی که بچه بودم و مادرم داستان میرزا را برای ما تعریف می‌کرد، این ترانه را هم می‌خواند. او خودش هم این ترانه را از مادرش و دیگران شنیده بود و کسی نمی‌داند شاعرش کیست.» 
تیتراژ کوچک جنگلی، قطعه موسیقی گیلگی خوانده شده توسط ناصر مسعودی در قالب تیتراژ یک اثر تلویزیونی با موسیقی فروتنانه و هنرمندانه سید محمد میرزمانی با شعری که به قول مسعودی سینه به سینه نقل شده است اما آنچنان در زبان مردم ایران افتاد که به خاطره‌ای ملی بدل شد؛ قطعه‌ای در مایه دشتی با نوایی پرسوز و دلبرانه که در یک بسته موسیقایی معرف معتبری برای فرهنگ بومی بخشی از سرزمین مان است.

نرگس کیانی -  گروه رسانه