چهره‌ها

چهره‌ها

ادامه سریال دادگاه
به نظر می‌رسد روند دادگاه جنجالی جانی دپ به مذاق آمریکایی‌ها خوش آمده است چرا که قرار است احتمالا فصل تازه‌ای از این دادگاه پرتماشاگر ساخته شود!
گروه حقوقی امبر هرد می‌گویند بر اساس حقایق تازه‌ای که به دست آورده‌اند، محاکمه انجام‌شده باید غیرقانونی اعلام شود! به گفته آنها یکی از اعضایی که به عنوان عضو هیات منصفه احضار شده بود در دادگاه حاضر نشد و شخص دیگری جایگزین او شد. در درخواست این وکلا آمده است: «عضو شماره ۱۵ هیات منصفه همان فردی نبود که در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۲۲ برای انجام وظیفه احضار شده بود، بنابراین از نظر قانونی نمی‌توانست در این محاکمه حضور داشته باشد.» در این اسناد همچنین اشاره شده است: «این بسیار نگران‌کننده است که چطور فردی که برای انجام وظیفه در کسوت هیات منصفه احضار نشده است، در این جایگاه حاضر می‌شود. به‌ویژه این که چنین پرونده‌ای بسیار پرمخاطب بود و تاریخ محاکمه و حضور اعضای هیات منصفه اهمیت بسیاری داشت.»

حراج شعر شاعر جنجالی
شاعران جنجالی کم نبوده‌اند اما اغلب جنجال‌سازی آنها معطوف به نقدهای شعرآگین‌شان می‌شده که نسبت به عناصر قدرت سروده می‌‌شده، کم هم نبوده‌اند شاعرانی که جانشان را پای این جنجال‌ها گذاشته‌اند اما جنجال‌سازی‌های تدهیوز، شاعر معروف انگلیسی از این جنس نبوده ، بلکه بیشتر حواشی او مربوط به وجود دو زن در زندگی اوست که البته هر دو سرنوشت مشترکی پیدا کردند؛ این‌که هر دوی آنها خودکشی کردند. حالا خبر آمده مجموعه‌ای از اشعار منتشر نشده و خصوصی تد هیوز سال‌ها پس از مرگ این شاعر انگلیسی کشف شده و هفته آینده در حراجی ساتبیز به مزایده گذاشته خواهد شد. نکته مهم این است که بدانیم این اشعار دیده نشده شش سال پس از خودکشی سیلویا پلات، همسر اول هیوز و مدت کوتاهی پس از آن نوشته شدند که آسیا وویل، معشوقه این شاعر، خودش و دخترشان شورا را کشت. در انتهای این مجموعه شعر که به خط خود هیوز نوشته‌ شده‌ است، چهار شعر کامل وجود دارد که به گفته گابریل هیتون، کارشناس بخش کتاب ساتبیز، تشریحی صریح از وضع احساسی این شاعر انگلیسی هستند. این چهار شعر به وضوح سوگ هیوز برای وویل و شورا را نشان می‌دهد. در یکی از این اشعار هیوز دختر چهار ساله‌اش را خطاب قرار داده و در دیگری شریک زندگی‌اش که به خاطر او، همسر اولش را رها کرده بود. با توجه به این که این اشعار به تازگی کشف شده‌اند، احتمالا خود تد هیوز آنها را به علت مضامین شخصی‌شان پنهان کرده بود. دفترچه شعر هیوز که حس سوگ و نبود این شاعر را به تصویر می‌کشد، از ۱۲ تا ۱۹ جولای (28-21 تیر) با ارزش تخمینی ۱۰ تا ۱۵ هزار پوند در حراجی ساتبیز به فروش گذاشته می‌شود.  این دفترچه یادداشت در کنار چند شیء دیگر از کلکسیون خانوادگی هیوز توسط فریدا هیوز، فرزند تد هیوز و سیلویا پلات در اختیار حراجی ساتبیز قرار گرفته است.

تنهایی یک دونده استقامت
«محمد فرح» بدون شک یکی از بزرگترین دوندگان تاریخ است؛ کسی که توانسته است 4 مدال طلای المپیک کسب کند و 19 طلا، 9 نقره و 2 برنز از حضور در رویدادهای بزرگ دوومیدانی به خود اختصاص بدهد. حالا او در گفت‌وگوی تازه‌ای جزئیاتی از زندگی‌ و مهاجرتش به بریتانیا را آشکار کرده که تکان‌دهنده است. او پیش از این ادعا کرده بود که به پدرش ملحق شده، در حالی که پدر او در جنگ سومالی کشته شده است. محمد فرح که نام واقعی‌اش «حسین عبدی کاهین» است حالا گفته «به انگلیس قاچاق شده است تا به‌عنوان خدمتکار کار کند.» فرح در این باره توضیح داد: «چیزی در مورد من وجود دارد که شما نمی‌دانید، این رازی است که من از کودکی پنهان کرده‌ام. من این راز را برای مدتی طولانی نگه داشته‌ام، زیرا شما نمی‌خواهید با آن روبه‌رو شوید. این‌که بتوانیم با آن روبه‌رو شویم و در مورد حقایق صحبت کنیم، این‌که چگونه اتفاق افتاده و چرا این‌گونه شده است، سؤالات سختی هستند. حقیقت این است که من آن چیزی نیستم که شما فکر می‌کنید و حالا به هر قیمتی که شده، باید واقعیت را بگویم.» او اصرار داشته است که پدرش مشاور فناوری اطلاعات بوده که در لندن به دنیا آمده و بزرگ شده است، سپس به موگادیشو نقل مکان کرده و قبل از بازگشت به بریتانیا، با مادر این ورزشکار ملاقات کرده است. همه این صحبت‌ها در حالی از سوی فرح مطرح شده است که حالا فاش شده پدرش زمانی که این ورزشکار 4ساله بوده، در جنگ کشته شده و مادرش عایشه، او را برای امنیت بیشتر به جیبوتی فرستاده است. مادر فرح می‌خواسته او به برادر دوقلویش «حسن» بپیوندد اما یک زن مرموز به انتقال غیرقانونی محمد فرح 8ساله به بریتانیا کمک کرده است.

انبوه‌سازی مشاوران املاک!
فصل اجاره‌بهاست و آن‌طور که از شواهد پیداست اوضاع مسکن در وضعیت نامناسبی قرار دارد. سیاست‌های دولت برای کنترل این بازار تاثیری حداقلی داشته و آمارها نشان از این دارد که درصد بالایی از درآمد خانوارها خرج سکونت می‌شود. بسیاری از کارشناسان این چالش را به ناتوانی در تولید مسکن گره زده‌اند و حالا به شکل عجیبی آماری منتشر شده نشان می‌دهد هر چقدر شهروندان بیشتر درگیر مسأله مسکن شده‌اند به همان نسبت دلالان این حوزه رشد شگفت‌آوری داشته‌اند. آن‌قدر که حالا اعلام شده تعداد بنگاه‌های املاک در ایران نزدیک به دوبرابر نانوایی‌های کشور است! روند رشد املاکی‌ها در ایران ( که بسیاری معتقدند تاثیری کارآمد در نرخ‌‌گذاری مسکن در ایران دارند) از یک دهه گذشته تاکنون شگفت‌انگیز است. بگذارید با سنجه آمارهای رسمی به این موضوع نگاه کنیم. در سال ۱۳۷۹ کل مشاوران املاک کشور ۱۹ هزار و ۳۰۰ واحد بوده که این میزان تا سال ۱۳۸۲ به ۲۵ هزار و ۳۰۰ واحد، تا سال ۱۳۸۷ به ۶۹ هزار و ۵۵ واحد، تا سال ۱۳۹۳ به ۱۱۲ هزار و ۲۷۰ واحد و تا سال ۱۳۹۷ به ۱۵۸ هزار و ۲۲۰ واحد رسیده است. به عبارتی دیگر طی ۱۰ سال‌ اخیر تعداد مشاوران املاک کشور ۱۳۰ درصد افزایش یافته است. یکی از نمونه‌های جالب توجه تعداد زیاد مشاوران املاک در کشور، مقایسه روند رشد تعداد مشاوران املاک با رشد موجودی خانه‌های کشور است.
 براساس آمارهای رسمی مرکز آمار ایران، طی سال‌های 1375 تا پایان 1400 تعداد واحدهای مسکونی کشور (دارای سکنه و خالی) از 10میلیون و 770هزار و 112واحد با رشد 2.5برابری به 26 میلیون و 803هزار و 170واحد رسیده است. اما براساس آمارهای مرکز آمار ایران و اطلاعات درج‌شده در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور طی این مدت تعداد مشاوران املاک کشور از 8هزار و 58مشاور در سال 1375 با رشد 19برابری به 150هزار و 471مشاور رسیده است. به این معنا که طی دوره 1375 تا پایان سال گذشته تعداد مشاوران املاک کشور 7.5برابر موجودی خانه‌های کشور رشد کرده است.
 البته تعداد مشاوران املاک ذکرشده صرفا مربوط به مشاوران دارای مجوز رسمی است و اگر آمار غیررسمی‌ها هم به این اعداد اضافه شود، به اعداد عجیب و غریب‌تر هم خواهیم رسید چرا که به گفته یکی از مسؤولان، تنها در شهر مشهد 3 هزار بنگاه مشاور املاک بدون ثبت مجوز مشغول فعالیت هستند. در تهران هم به ادعای یکی از اعضای اتحادیه مشاوران املاک نزدیک به دو هزار بنگاه مشاور املاک بدون مجوز فعالیت می‌کنند.