تقویت اشتراکات استراتژیک بعد از سفر بایدن

تقویت اشتراکات استراتژیک بعد از سفر بایدن

سفر جو بایدن به منطقه به رغم تلاش‌هایی که رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف آمریکایی-عربی علیه ایران تدارک دیده بود، نتیجه‌ای برای آنها در پی نداشت. بایدن که معتقد است آمریکا باید در منطقه بماند تا اینجا با حضور چین و روسیه پر نشود،‌ اکنون بدون هیچ ثمری و با دست خالی به واشنگتن برگشت.

در چنین وضعیتی ما شاهد برگزاری مانور مشترک کشورهای مستقل از جمله ایران در آمریکایی جنوبی هستیم و از سوی دیگر با توجه به وضعیت جنگ روسیه و اوکراین و نقاط اشتراکی که بین سه کشور ایران،‌ روسیه و ترکیه در مسائل منطقه وجود دارد، سفر پوتین و اردوغان به تهران و مذاکرات سه‌جانبه آنها برای آینده منطقه، بسیار حائز اهمیت است. 
در این فضا با توجه به تغییر موضع آمریکا برای ماندن در منطقه و ترک  نکردن غرب آسیا، طبیعی است چنین اتحاد و انسجامی بین قدرت‌های منطقه نقش موثری در کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه خواهد داشت. 
از سوی دیگر مسأله سوریه و اقدامات اخیر ترکیه در شمال این کشور و تصمیمات در این زمینه که مورد اعتراض ایران و روسیه بوده‌‌است، ‌قطعا از جمله مسائلی است که بین سه کشور در نشست پیش رو مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 
از آنجا که تحریم آمریکا مشمول هر سه کشور شده و آنها را متضرر کرده،‌ طبیعتا امنیت آنها به هم گره خورده و از این رو تبادل نظر برای اتخاذ سیاست امنیتی منطقه نیز از جمله مسائلی است که بین سه کشور مورد بحث قرار می‌گیرد. 
در حال حاضر سفر پوتین برای چندمین بار به تهران صورت می‌گیرد و خروج او از روسیه در دوران جنگ با اوکراین نشان دهنده اهمیت این سفر و مذاکرات در رابطه با آینده منطقه است. 
درواقع به نظر می‌رسد مسأله امنیت و سیاست‌های تحریمی آمریکا به گونه‌ای است که پوتین در این مقطع زمانی ترک کشور خود را ضروری می‌داند و در عین حال نقش ایران در منطقه هم بسیار پررنگ‌تر از گذشته است. 
همبستگی سه کشور ایران،‌روسیه و ترکیه در آسیا از دوران قبل بیشتر مورد توجه بوده و این امر نشانه این است که منطقه برای حفظ آرامش و جلوگیری از پیش روی سیاست‌های آمریکا به همگرایی و اشتراک استراتژیک نظامی، امنیتی و اقتصادی نیاز دارد که هم بتواند خلأ حضور آمریکا را در منطقه پر کند و هم مانع دخالت‌های این کشور در منطقه شود. 
این سفر همچنین نشانه دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی است و نشان می‌دهد دولت سیزدهم سیاستی را اتخاذ کرده که نهایتا موجب رفع تنش بین همسایگان شده و از این رو در جهت تحکیم روابط فرهنگی،‌ سیاسی و اقتصادی و امنیتی همسایگان در قالب پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. 
طبیعتا دیپلماسی فعال ایران در تعامل با کشورهای قدرتمند شرقی از جمله قرارداد ایران و روسیه و قرارداد ایران و چین موجب  کاهش آثار تحریمی آمریکا و ایجاد یک جبهه قوی در برابر سیاست‌های جنگ اقتصای آمریکا خواهد شد.

حمیدرضا  ترقی - معاون بین‌الملل حزب موتلفه