15درصد درآمد معادن، کرمان را آباد می‌کند

15درصد درآمد معادن، کرمان را آباد می‌کند

کرمان با داشتن 11درصد وسعت ایران، استانی با ظرفیت‌های عظیم و قدرتمند در زمینه‌های معدنی، کشاورزی و گردشگری است. در این پهنه وسیع کویری، از بهشت معادن رنگارنگ، متنوع و غنی مس، سنگ آهن، زغال‌سنگ،کرومیت و... گرفته تا مزارع و باغاتی قرار دارد که کرمان را به قطب کشاورزی و تولیدکننده برتر محصولات متنوع و باغی در کشور تبدیل کرده است. با این تفاسیر نبود کارخانجات تبدیلی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های موجود و نیمه‌کاره ماندن پروژه‌ها از دولت‌های قبل تاکنون، موجب شده کرمان به یکی از استان‌های ضعیف با مناطق محروم و کم‌برخوردار تبدیل شود. پهناورترین استان کشور با ذخایر غنی و متعدد معدنی و ظرفیت‌های بی‌شمارش در حالی طی روزهای 20 و 21 مردادماه میزبان رئیس جمهور و اعضای هیات دولت بود که این سفر مصوبات زیادی به همراه داشت و حالا تحقق وعده‌های داده‌شده و رفع چالش‌ها و مشکلات در بخش‌های مختلف به خواسته اصلی مردم و مسئولان کرمان تبدیل شده که چشم‌انتظار اتفاقی شگفت‌انگیز هستند.

کرمان تنوع تاریخی، فرهنگی و طبیعی بی‌نظیری دارد و بیشترین اثر تاریخی ثبت‌شده جهانی و ملی را به خود اختصاص داده است، اما متاسفانه باید گفت علی‌رغم داشته‌های بسیار ارزشمند و متنوع هنوز این منطقه آنچنان که باید از داشته‌هایش در جهت رشد و توسعه بهره نبرده است و پهناورترین استان کشور را به استانی تبدیل کرده که در مناطق شرق و جنوب آن تعداد قابل توجهی از مردم با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند. شهروندانی که گروهی از آنها حتی یک سرپناه مناسب برای زندگی ندارند و از ساده‌ترین خدمات بهداشتی، درمانی و رفاهی نیز محروم‌اند.
 بهشت معادن و چالش‌های پیش‌رو
کرمان به بهشت معادن ایران مشهور است. استانی که ذخایر معدنی غنی آن در چهار گوشه‌اش قرار دارد. در این منطقه ذخایر غنی معدنی مس در رفسنجان و شهر بابک، سنگ آهن در سیرجان و زرند، زغال‌سنگ در کوهبنان، زرندو راور و کرومیت و تیتانیوم در جیرفت و کهنوج  از مهم‌ترین قابلیت‌های اقتصادی به شمار می‌آیند. استانی که طی چند سال گذشته ده‌ها هزار میلیارد تومان در بخش صنعت و معدن آن سرمایه‌گذاری شده تا علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، قطار توسعه و پیشرفت کرمان با ریل‌گذاری صورت‌گرفته از مسیر معادن عبور کند. اما با وجود این‌که سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و سیاست کلان کرمان حرکت از سمت کشاورزی به صنعت و معدن می‌باشد، این بخش را با چالش‌های متعددی مواجه کرده است.
بلوکه‌کردن مناطق دارای ذخایر معدنی مختلف توسط افرادی که توان مالی و فنی لازم را ندارند و پروسه سخت واگذاری به سرمایه‌گذاران جدید از‌جمله گرفتاری‌های بخش معدن است، به گونه‌ای که به گفته استاندار کرمان بیش از 200معدن غیرفعال در استان وجود دارد که باید مزایده آن برگزار شود. 
 15درصد درآمد معادن برای رفع مشکلات
طبق تبصره 6 ماده 14 قانون معادن، 15 درصد از حقوق دولتی معادن باید وصول شده و به استان کرمان برگردد و با محوریت شهرستان و منطقه‌ای که معدن در آن واقع شده هزینه شود. حقوقی که سال‌های زیادی است که بازنگشته است. موضوعی که محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم شهرهای کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار احسان خاندوزی، وزیر امور  اقتصادی و دارایی با فعالان اقتصادی کرمان به آن اشاره کرد و با بیان این‌که سال گذشته 20هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن به خزانه کشور واریز شده است، گفت: «در جلسه نمایندگان کرمان با رئیس جمهور تاکید شد که این حقوق دولتی به استان برگردد.» وی تصریح کرد: «سال گذشته حدود ۱۱هزار میلیارد تومان واریزی حقوق دولتی معادن به خزانه داشتیم، اما 3،2 درصد هم به استان برنگشته است که این وضعیت قابل ادامه نیست. کرمان دارد از بین می‌رود، معادن تخلیه می‌شود اما بازگشت مبلغی که در قانون به صراحت آمده، انجام نمی‌شود که باید در این موضوع تصمیم‌گیری شود.» مشکلاتی که رئیس جمهور هم در نشست خبری پایان سفر استانی خود به کرمان به آن اشاره کرده و از تصمیم‌گیری برای رفع آنها خبر داد. سید ابراهیم رئیسی با اشاره به وجود معادن و ذخایر معدنی بسیاری در کرمان، از تفویض اختیارات برای فعالسازی این معادن خبر داد و درباره پرداخت سهم درآمد معادن فعال در استان گفت: «برخی معادن که خوب برداشت دارند، سهم استان را نمی‌پردازند. لذا مصوبه پرداخت 15درصد سهم درآمد معادن استان کرمان برای حل مشکلات این استان تصویب شد و از این پس باید حتما معادن 15درصد از درآمد خود را به استان بدهند.»

حکمت قاسم‌خانی - گروه ایران