گزارش تصویری

گزارش تصویری

تاریخ را تحریف نکردیم 
«آنچه در پروسه تحقیق، پژوهش، نگارش طرح اولیه و بازنویسی فیلمنامه، بیش از همه برای ما اهمیت داشت پرهیز از دروغگویی و تحریف تاریخ بود. در بحث انتخاب کاراکترها نیز، سختی بسیار زیادی متحمل شدیم و تقریبا چهار ماه از زمان پیش‌تولید صرف پیدا کردن بازیگر مناسب برای ایفای نقش کاراکترهای برجسته‌ای شد که هم اکنون در «راز ناتمام» می‌بینید.» این بخشی از صحبت‌های امین امانی، کارگردان، تهیه‌کننده و یکی از نویسندگان راز ناتمام در نشست با  روزنامه جام‌جم است که همراه با بازیگرانش  در آن حضور  داشت.

صبوری شهید را پررنگ کردیم
فرهاد جم که در سریال تلویزیونی راز ناتمام ایفاگر نقش شهید باهنر است، درباره این‌که کدام ویژگی اخلاقی شهید در کار بیشتر دیده می‌شود و روی شما هم تاثیرگذار بود، عنوان می‌کند: فکر می‌کنم من و آقای امانی، مهم‌ترین ویژگی شهید را که در گفت‌وگوها و بحث‌های بسیار به آن رسیدیم و سعی کردیم پررنگ‌ترش کنیم، صبوریش بود. حتی در مواقعی که عصبانی هم بود، وقار خاصی داشت و حتی من در سخنرانی‌های شهید هم عصبانیت و فریادزدن ندیدم. به نوعی آرامش همراه با صبوری، هوش و ذکاوت پشت چهره مهربان و در عین حال جدی و مصمم ایشان بود. در مجموع فکر می‌کنم نوجوان‌هایی که در آن موقع مثل من بودند و همیشه در ذهن‌شان این سؤال بود که چه اتفاقی و چرا در آن سال‌ها افتاد، با ساخت و پخش این مجموعه به نوعی این رازی که ناتمام مانده و پرسشی که شاید برای عده‌ای بی‌جواب مانده، پاسخ داده شود. امیدوارم زحماتی که همه گروه کشیدند، دیده شود و سریال مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

نقش عجیب ولی وسوسه‌کننده
شهرام عبدلی که در سریال تلویزیونی راز ناتمام، نقش مسعود کشمیری را بازی می‌کند در این باره می‌گوید: کشمیری از آن شخصیت‌هایی است که کسی اطلاع درستی از آن ندارد و کسی هم از سرنوشت این فرد مطلع نیست؛ بنابراین همین موضوع کار را برای بازیگر سخت می‌کرد. البته کشمیری از آن نقش‌های بسیار عجیب اما برای بازیگر بسیار وسوسه‌کننده‌است؛ چون دست به کارهایی زده که غیرقابل باور است. برای بازی در این نقش هم از فیلمنامه کمک گرفتم و هم زیاد تحقیق کردم. البته کارگردان هم اطلاعات خیلی خوبی در این زمینه داشت. وی ادامه می‌دهد: از نظر درام شخصیت فوق‌العاده‌ای برای بازیگر داشت ، چون بسیار پیچیده‌ است. بازی در قالب چنین نقشی چالش‌های بسیاری برای بازیگر دارد. البته این  شخصیت گریم بسیارسختی داشت و من هم عادت به چنین گریمی نداشتم و همین کار را برای من سخت می‌کرد. اما چون نقشم را دوست داشتم  با وجود سختی‌ها و بیماری کرونا، حضور در این سریال را پذیرفتم.  از طرفی امین امانی، کارش را به‌خوبی می‌شناسد و بلد است و می‌توان به او اعتماد کرد. 

دعای یک لب 
«من آن یخم که از آتش گذشت و آب نشد/ دعای یک لب مستم که مستجاب نشد» این مطلع ترانه‌ای است سروده غلامرضا طریقی با آهنگسازی و صدای پرواز همای که این شب‌ها در تیتراژ سریال «راز ناتمام» شنیده می‌شود. این تیتراژ این روزها در شبکه‌های مجازی داغ شده و مورد توجه جوانان قرار گرفته است. همای، تیتراژ این اثر را به گونه‌ای خوانده تا با محتوای سریال کاملا همخوانی داشته باشد. به همین دلیل این اثر با اقبال مردمی روبه‌رو شده است. سریال راز ناتمام، روایتی است از کش و قوس یک ماجرای امنیتی و به زندگی پرفراز و نشیب شهید محمدجواد باهنر می‌پردازد. این مجموعه مضمونی تاریخی ـ سیاسی دارد که ضمن روایتی از زمان حال، با فلاش‌بک ماجراهای تاریخی و سیاسی رخ داده در سال‌های پیش و همچنین ابتدایی انقلاب را تصویر می‌کند.

تمام سخنرانی‌ها را گوش دادم
رامین راستاد در سریال «راز ناتمام» نقش آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی را بازی می‌کند که در این‌باره توضیح می‌دهد: نقشی را که بازی می‌کنم، خیلی دوست دارم. این حرفم به‌دلیل بازی در این سریال و حرف امروزم نیست. ۱۰ سال پیش هم در مصاحبه‌هایم می‌گفتم آرزو دارم یک روز نقش ایشان را بازی کنم و خوشبختانه این اتفاق افتاد.وی درباره جذابیت این نقش بیان می‌کند: ایشان سال‌های بسیاری در رأس امور بود و خیلی کارها برای کشور کرد. ما هشت سال در کشور جنگ داشتیم اما اصلا نمی‌دانستیم تورم چیست و این اتفاق عجیبی است. به نظرم آیت‌ا... رفسنجانی یکی از بهترین سیاستمداران خاورمیانه بود و طنازی خاصی در گفت‌وگوها و سخنرانی‌هایش بود که خیلی دوست داشتم.راستاد درباره نزدیک شدن به این نقش عنوان می‌کند: تا جایی که توانستم تمام سخنرانی‌های آقای رفسنجانی را دیدم و رصد کردم اما معمولا دو دهه آخر زندگی ایشان را بیشتر به‌یاد داریم و کسی دهه ۵۰ را یادش نیست. یکی از جذابیت‌هایی که قصه این سریال برای من داشت، این بود که مستقیم وارد تاریخ نمی‌شدیم. 

مبادا گمان کنید پروژه نفوذ پایان یافته است
«راز ناتمام» نام سریالی است که گرچه در ابتدا قصد به تصویر کشیدن وجوه مغفول‌مانده زندگی شهید حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدجواد باهنر را داشت اما به پروژه نفوذ نیز پرداخت؛ پروژه‌ای که امانی در مورد ادامه‌دار بودنش هشدار می‌دهد. امانی به همراه همسرش نگین معتضدی، بازیگر نقش لیلا و مسعود رحیم‌پور بازیگر نقش شهید آیت‌ا... سیدمحمد بهشتی مهمان روزنامه جام‌جم شدند و از راز ناتمام گفتند.