استقلال‌دفاعی، استقلال‌هجومی

چرا اظهارنظر سرمربی آبی‌ها از اساس غلط است؟

استقلال‌دفاعی، استقلال‌هجومی

لیگ برتری‌ها در آغاز هفته‌چهارم تا توانستند مساوی ثبت کردند و پای یکی از این مساوی‌ها استقلال بود. تیمی که می‌توانست در این هفته به صدر برسد اما آن‌قدر تعلل کرد و آن‌قدر گل نزد تا یک تساوی بدون گل مقابل نفت‌مسجدسلیمان به دست آورد.  این تساوی عجیب نیست. حتی کل چهار مسابقه‌ای که در آغاز هفته‌چهارم مساوی شدند هم عجیب نیست؛ عجیب اظهارات ساپینتو است. چیزی که ساپینتو می‌گوید با چیزی که واقعا اتفاق می‌افتد، بسیار متفاوت است. او تیمش را  هجومی می‌داند اما آبی‌پوشان در میان انبوه تیم‌های دفاعی لیگ برتر واقعا در حال پیدا کردن جایگاهی بزرگ و باثبات در زمینه دفاعی بودن برای خودشان هستند.

کنایه عجیب و بدموقع به فرهاد
«استقلال برخلاف فصل گذشته فوتبال بازی می‌کند و به کار دفاعی نمی‌پردازد.» این جمله را ساپینتو، سرمربی استقلال گفته‌است، کسی که باید بیشتر از هر کسی نسبت به شرایط تیمش آگاهی داشته‌باشد. پشت سر این جمله، حرف‌های زیادی وجود دارد. نخست این‌که او به عنوان سرمربی استقلال هنوز نمی‌داند تیمش آنچنان که باید و شاید نه تنها هجومی نیست بلکه بیشتر شبیه تیمی دفاعی است؟ انگار چنین اظهارنظری را فردی به زبان آورده که حتی یک بار هم بازی‌های این فصل استقلال را ندیده اما نکته حیرت‌آور اینجاست که ساپینتو، سرمربی پرتغالی آبی‌ها گوینده این جمله است.  نکته بعدی اینجاست که اصلا فرض می‌گیریم استقلال سر تا پا هجومی است و تا می‌تواند حمله می‌کند و تا جایی که امکان دارد گل می‌زند؛ ولی حتی با چنین شرایطی هم گفتن چنین چیزی اشتباه است. فرهاد مجیدی تیمی ساخت که نتیجه‌گرا بود و کار دفاعی را هم به شکلی عالی انجام می‌داد هر چند فوتبال چندان زیبایی را از این تیم شاهد نبودیم. با این اوصاف اما این فرهاد بود که استقلال را بعد از 9 فصل قهرمان لیگ برتر کرد. او محبوبیت زیادی حتی بدون این قهرمانی هم بین هواداران داشت و ساپینتو با کنایه زدن به تیم فصل قبل، اشتباهی استراتژیک را مرتکب شد؛ چراکه نه محبوبیتش به پای فرهاد مجیدی می‌رسد و نه استقلال را قهرمان کرده‌است. استقلال او حتی صدرنشین هم نیست. تنها چهار هفته از لیگ گذشته است و ساپینتو حتی اگر می‌خواست چنین چیزی بگوید صبر می‌کرد تا حداقل نیم‌فصل شود و تیمش هم صدرنشین باشد. آن هم در شرایطی که بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد. 
 اشتباه تاکتیکی ساپینتو
بار دیگر به ادعای عجیب ساپینتو برگردیم. او اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌است؛ چرا که به عنوان یک سرمربی باید بداند داشتن مهاجمان متعدد، نشانه هجومی بودن یک تیم نیست.  یک تیم زمانی لقب هجومی بودن را به خود می‌گیرد که مدام حمله کند و بر اساس برنامه‌ریزی و تاکتیک روی دروازه حریف مدام یورش ببرد، فرصت‌های گلزنی یکی پس از دیگری به وجود بیاید و مهم‌تر از همه اینها گل بزند.  در طول این چهار هفته‌ای که از لیگ برتر گذشت، هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را  در استقلال ندیدیم.  البته ای‌کاش کسی پیدا شود این نکته مهم و پراهمیت را  به ساپینتو یادآوری کند؛ این که استقلال فرهادمجیدی که بابت دفاعی بودنش مورد انتقاد ساپینتو قرار گرفته، در پایان نیم‌فصل گذشته با سه گل همین نفت مسجدسلیمان را شکست داد. ساپینتو روز سه‌شنبه مقابل همین تیم چه کار کرد؟ 
تعویض‌های بی‌فایده
استقلال مقابل نفت مسجدسلیمان پنج تعویض داشت. ساپینتو در شرایطی به عنوان سرمربی جدید انتخاب شده‌بود که بدون دخالت او چندین بازیکن به خصوص مهاجم برای آبی‌ها جذب شد. حالا تیم او با ترافیک در خط حمله مواجه است و بر همین اساس این پرتغالی هر تعویضی که بخواهد انجام بدهد یک مهاجم وارد می‌کند. حتی برای بیرون کشیدن یک مدافع، یک مهاجم را به جای او به میدان می‌فرستد. این هم به معنای هجومی بودن استقلال نیست چون حداقل در دیدار با نفت دیدیم هیچ گلی به ثمر نرسید.به هرحال تیمی که می‌بینیم فعلا هجومی نیست اما مهم‌تر از آن، خود ساپینتو است. نباید آن‌قدر زود برای فرهاد خط و نشان می‌کشید. تیمش هنوز به هفته پنجم نرسیده و کلی اتفاقات دیگر در راه‌است. 

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش