دوربینی که همیشه جذاب است

دوربینی که همیشه جذاب است

یکی از قالب‌های جذاب برنامه‌سازی که همیشه طرفداران خاص خودش را دارد، دوربین‌مخفی است. این قالب نه‌تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای دنیا هم بینندگان خودش را دارد. کافی است نگاهی به تاریخچه این جنس برنامه‌سازی در تلویزیون داشته باشیم، حتما به سال‌های دور خواهیم رسید. سال‌هایی که نه خبری از تعدد شبکه‌های تلویزیونی و رادیو بود و نه کسی درگیر دنیای فضای مجازی. به همین دلیل برنامه‌های دوربین‌مخفی ازجمله برنامه‌های پربیننده تلویزیون بود که بیشتر مواقع در اعیاد پخش می‌شد تا روحیه مخاطبان به‌واسطه تماشای این برنامه تغییر کند. بنابراین مردم کنار همدیگر این برنامه را می‌دیدند و نه‌تنها سرگرم می‌شدند، بلکه کلی به اتفاقات هم می‌خندیدند.

بنیان‌گذار این برنامه هم کسی نبود جز امیرحسین قهرایی. اگر نام پدر دوربین‌مخفی را برای او بیاوریم بیراه نگفته‌ایم، زیرا او یک‌تنه تلاش می‌کرد تا کل مردم ایران را به‌واسطه سوژه‌های متفاوتی که دستمایه قرار می‌داد بخنداند اما با ورود شبکه‌های مجازی به عصر رسانه این موضوع دستمایه کار بسیاری از جوانان شد و آنها هم سعی کردند در فضای مجازی با ساخت دوربین‌مخفی‌های خنده‌‌دار به تعداد دنبال‌کنندگان خودشان بیفزاید.  البته اگر بخواهیم ارزیابی صحیح داشته باشیم بسیاری از این دوربین‌مخفی‌هایی که در فضای مجازی تهیه می‌شود به لحاظ محتوا، سطح پایینی دارد، زیرا هر فردی در پیج‌های شخصی خودش و با هر ادبیاتی هر نوع شوخی را با هرکس انجام می‌دهد. 
این در حالی است که دوربین‌مخفی هم اصولی دارد. به همین دلیل کار راحتی نیست و باید نگاه حرفه‌ای به این موضوع داشت.  اکنون در تازه‌ترین اقدام از سوی رسانه‌ملی ساخت برنامه دوربین‌مخفی به سمتی دیگر گرایش پیدا کرده و نتیجه‌اش برنامه نسیماست که پخش آن از چندی پیش از شبکه نسیم آغاز شده و می‌توان گفت تحولی در برنامه‌های دوربین‌مخفی در تلویزیون است.  نکته قابل‌تامل این است که مثل قبل فقط موضوعات بانمک دستمایه ساخت برنامه دوربین‌مخفی نشده، بلکه سازندگان این اثر سراغ موضوعات ارزشی رفتند که تماشای آن برای مخاطبان خالی از لطف نیست. آنها صرفا موضوعات طنز را دستمایه قرار ندادند، بلکه به سوژه‌هایی پرداخته می‌شود که ممکن است مخاطب قبل از آن حتی به اندازه یک درصد هم به آن فکر نکرده باشد. 
مثل سوژه دختر شهید مفقودالاثر مدافع‌حرم که از مردم درخواست کرده بود تا به او کمک کنند برای پدرش نامه بنویسد. احساسات صادقانه دختر به‌شدت مردم را تحت تاثیر قرار داده بود و حتی کسانی که بیننده این دوربین‌مخفی بودند ناخودآگاه اشک ریختند. درضمن، این موضوع دوربین‌مخفی به‌شدت مورد توجه مردم از اقشار مختلف قرار گرفت و با آن همذات‌پنداری کردند. همچنین دست به دست چرخید، حتی سلبریتی‌های جامعه هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و در پیج‌های شخصی‌شان دراین‌باره نوشتند و برایشان جالب بود. این موضوع نشان می‌دهد که مخاطبان از ایده‌های جذاب استقبال می‌کنند.

فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه