نسخه Pdf

«ابوذر زمان»؛ در انتظار بودجه

تهیه‌کننده مجموعه آیت‌ا... طالقانی از آخرین وضعیت آن گفت

«ابوذر زمان»؛ در انتظار بودجه

گفتن از شخصیت‌‎ها و داستان‌‌های معروف تاریخ خیلی وقت است که شده دستمایه ساخت سریال‌ها و آثار مختلفی که از روزهای دور و نزدیک می‌گویند. در این بین چهره‌های تاریخ‌ساز هم سهمی به سزا در تولید این داستان‌های تصویری دارند. یکی از ماندگار‌ترین نسخه‌های تصویری و داستانی تاریخ سریال «معمای شاه» است که به کارگردانی محمدرضا ورزی سراغ شخصیت‌ها و رخدادهای مختلفی رفت.

امروز هم به بهانه سالروز درگذشت آیت‌ا... طالقانی مروری داشتیم به مجموعه‌ای که برای ایشان در دست تولید است. این سریال با عنوان «ابوذر زمان» به تهیه‌کنندگی محمدصادق پهلوان‌زاده و نویسندگی حامد قربانی به دنبال آن است تا ناگفته‌ها و حقایقی از زندگی ایشان را بازگو کند که شاید کمتر از آن شنیده‌باشیم.
پهلوان‌زاد در گفت‌و‌گویی که داشتیم، در پاسخ به آخرین وضعیت ابوذر زمان بیان کرد: تا به اینجای کار نگارش فیلمنامه به پایان رسیده و مورد تصویب هم قرار گرفته‌است. هرچند مسأله‌ای که این روزها درگیر آن هستیم بحث مالی و حمایت‌های لازم برای شروع تولید است.

او افزود: از آنجا که این سریال جزو آثار استانی و تولید البرز محسوب می‌شود، انتظار می‌رود مسئولان این استان هم قدم‌هایی را برای حمایت از ساخت این اثر بردارند. بر همین اساس جلسات متعددی را سال‌های قبل با استانداری و مسئولان ذی‌ربط داشتیم و به نتایجی هم رسیده‌بودیم که متأسفانه با تغییر مدیران، مصوبات آن مقطع کان لم یکن تلقی شد. این تهیه‌کننده تصریح کرد: امروز با توجه به هزینه‌های بالای تولید، باز هم مشغول برگزاری جلسات و رایزنی‌هایی هستیم تا بتوانیم این مهم را به سرانجام برسانیم.

به همین دلیل نمی‌توان در این شرایط زمان مشخصی را برای کلیدخوردن کار در نظر گرفت و آن را به صورت قطعی اعلام کرد. این جریانی است که حمایتی دو طرفه‌ از سوی سازمان و استان البرز می‌طلبد؛ چرا که در این سریال تنها به شخصیت آیت‌ا... طالقانی پرداخته نمی‌شود و از انقلاب و روزهایی که در تاریخ نه‌چندان دور کشورمان رخ داده هم گفته می‌شود. او در آخر با اشاره به همراهی فرزند آیت‌ا... طالقانی با فیلمنامه و اثر نهایی بیان خاطرنشان کرد: از آنجا که همیشه حساسیت‌های ویژه‌ای در مورد پرداختن به شخصیت ایشان و زندگی‌شان از سوی خانواده آیت‌ا... طالقانی وجود داشته، در این سریال از ابتدا که سراغ طرح آن رفتیم تا پایان نگارش فیلمنامه، فرزند بزرگ ایشان یعنی مهندس مهدی طالقانی ما را همراهی کرد. ما هم به دنبال این هستیم که با وجود راهنمایی‌های او و تشکیل گروه حرفه‌ای از بخش فنی گرفته تا بازیگران بتوانیم حق مطلب را در مورد این شخصیت برجسته ادا کنیم.

روایتی از جنس هزار و یک شب

حامد قربانی که نویسندگی مجموعه ابوذر زمان را به عهده دارد هم درباره زاویه نگاهی که در این سریال لحاظ کرده، گفت: این سریال قرار است به وجوه مختلفی از زندگی آیت‌ا... طالقانی بپردازد. بررسی دوره‌های ساواک، رؤسای ساواک و تشکیل نهضت آزادی و انشعاب از جبهه ملی بخشی از این ماجراست. البته بیشتر فضاهای این سریال در وقایع محرم می‌گذرد که باعث شد فرم کار بیشتر فضایی عاشورایی داشته‌باشد. اتفاقا در بیشتر سخنرانی‌های آیت‌ا... طالقانی این فضا وجود دارد و حتی او شاه را به دلیل حرکات مزورانه و فسق و فجورش با یزید برابر می‌دانست. الان ممکن است کمی این سخنان کلیشه شده‌باشد ولی واقعیتی است که البته باید در فضای روز گفته شود. قربانی با اشاره به سخنرانی‌های امام‌خمینی‌(ره) عنوان کرد: قرابت انقلاب با عاشورا نکته‌ای است که کمتر درباره آن گفته شده اما مهم‌ترین حرفی است که ما سعی کردیم در این سریال پررنگ باشد.
از طرف دیگر خیلی‌ها ارتباط نزدیک آیت‌ا... طالقانی و امام‌خمینی(ره) را نمی‌دانند و این‌که چقدر آیت‌ا... طالقانی حتی قبل از واقعه ۱۵ خرداد به حضرت امام ارادت داشته‌است. به گفته این نویسنده، تکنیک قصه‌گویی این سریال از فرم قصه‌گویی ایرانی (هزار و یک شب) گرفته شده‌است.  ابوذر زمان که فیلمنامه آن در 30 قسمت و طی بیشتر از دو سال و نیم شکل گرفته، شامل مقاطع زمانی مختلفی است که از کودکی آیت‌ا... طالقانی و اواخر دوره احمدشاه در سال ۱۲۷۹ تا سال ۱۳۵۸ را در بر می‌گیرد.