مطالبه تضمین پایدار با توجه به نقض عهد غربی‌ها، حق ایران است

رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با الجزیره انگلیسی:

مطالبه تضمین پایدار با توجه به نقض عهد غربی‌ها، حق ایران است

سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به ازبکستان برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی داشت که متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:

جناب آقای رئیس جمهور! ارتقای عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای برای شما به چه معناست؟
عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای، زمینه ارتباط ما را با زیرساخت‌های اقتصادی کشورهای آسیایی بهتر از قبل فراهم می‌کند. دولت سیزدهم برای همکاری‌های منطقه‌ای اهمیت زیادی قائل است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به تقویت و تعمیق ارتباط با همسایگان اهمیت زیادی می‌دهد و سازمان همکاری‌های شانگهای بستری برای استحکام همکاری اعضا در زمینه مسائل منطقه‌ای است. ارتقای سطح عضویت ایران در سازمان شانگهای به‌عنوان عضو اصلی، حتما در ارتقای ارتباطات منطقه‌ای ما تاثیرگذار است و همزمان می‌تواند با تسهیل تبادل ظرفیت‌های متقابل، زمینه رشد و پیشرفت بیشتر را برای کل منطقه فراهم کند.
 با توجه به برگزاری چند دور مذاکرات هسته‌ای در وین از نظر جنابعالی امضای توافق تا چه حد نزدیک و امکان‌پذیر است؟
موضوع بحث و انتظار ما از مذاکرات وین رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این توافق، آن ‌که به تعهد خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نزدیک به ۱۵بار اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش عمل کرده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم صلح آمیز است. این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و کشورهای اروپایی هم که به تعهدات خود عمل نکردند.  در وین مسأله رفع تحریم‌ها را دنبال کردیم و البته تاکید داشتیم هر توافقی باید با یک تضمین همراه باشد. دلیل مطالبه تضمین نیز این است که طرف‌های ما در توافق، نقض پیمان کردند و حالا به طور طبیعی باید اعتمادی حاصل شود که آنها دوباره نقض پیمان نمی‌کنند، پس تضمین ضرورت دارد. همچنین رفع تحریم‌ها باید با حل و فصل موضوعات پادمانی همراه باشد. اگر قرار باشد موضوعات ادعایی که ما معتقدیم سیاسی و بی‌اساس هستند، علیه جمهوری اسلامی باقی بماند، توافق اثر و فایده‌ای ندارد. چون ممکن است طرف‌های توافق همان‌گونه که حین مذاکرات به شورای حکام آژانس انرژی اتمی قطعنامه‌ پیشنهاد کردند، با سوءاستفاده از نفوذ و ارتباطاتی که وجود دارد، دوباره مشکل ایجاد کنند. پس موضوعات پادمانی باید حل و فصل و تمام شود و در رابطه با رفع پایدار و نه موقتی و مقطعی تحریم‌ها، تضمین اطمینان‌بخش داده شود. اگر مسأله پادمانی حل و فصل شود، طبیعتا زمینه توافق وجود دارد. الان هم این آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند، چون آنها بودند که نقض پیمان کردند. آنها از برجام خارج شدند و الان باید تصمیم بگیرند که به تعهد خودشان 
پایبند باشند.